2026-09-12, 05:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MP2026
De har nog stulit allt som inte sitter fast och ser ingen anledning att vara kvar.
Trams. Polacker har till stor del hjälpt till bygga upp Sverige. De drar givetvis hem för att Sverige är förstört. Dels av invandring och sedan av övervakning och polisstatsfasoner samt direkt nya demokratihotande lagar stiftade av tidö...
Citera
2026-09-12, 08:31
Medlem
Jazkers avatar
De flyttar hem igen för att det går bättre där än för Sverige. Många behöver inte längre åka till Sverige och jobba eftersom löneskillnaderna inte längre är lika stora. Sen finns det knappt några negrer och araber där heller.
Citera
2026-09-12, 08:54
Medlem
Mad monks avatar
Åh nej! kommer verkligen sakna de jobbstjälande grobianerna. Varför anser folk i tråden att det är positivt med outsourcing och lönedumpning BTW!
Citera
2026-09-12, 10:42
Medlem
Dom vill inte bo en kommunistisk shariastat? Äldre polacker vet till skillnad från grönhåriga småflickor med konken vad kommunismen är på riktigt.

Jag saknar verkligen program om det på svt, långa dokumentärer om diktaturen och fattigdomen. Märkligt, kan det ha med agenda att göra????

Polen är väldigt trevligt. Utan islamisering osv. Förstår att dom åker tyvärr.
Senast redigerad av Julskinkato 2026-09-12 kl. 10:45.
Citera
2026-09-12, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Dom vill inte bo en kommunistisk shariastat? Äldre polacker vet till skillnad från grönhåriga småflickor med konken vad kommunismen är på riktigt.

Jag saknar verkligen program om det på svt, långa dokumentärer om diktaturen och fattigdomen. Märkligt, kan det ha med agenda att göra????

Polen är väldigt trevligt. Utan islamisering osv. Förstår att dom åker tyvärr.
Varför kom de hit då?
Citera
2026-09-12, 11:36
Medlem
Folk här är bra naiva som tror de flyttar tillbaka pga invandring osv (vrf kom de hit från början? det här snacket om islamisering har pågått i minst 10 år, det här är polacker som varit här typ 3-5år), det bästa som hände de här byggarbetarna från Polen var just svartskallarna då det dök upp fler Willys och Lidl (som också har varor från deras hemländer).

De flyttar tillbaka pga brist på jobb, inget annat. De besitter en kunskap och det är att vara byggarbetare och där råder det lågkonjuktur atm.

Sen fattar jag inte vrf svenskar (som bl.a. röster på SD) tkr om polacker. Europas tiggare är vad de är, åk hem.
Senast redigerad av hailol 2026-09-12 kl. 11:39.
Citera
2026-09-12, 12:04
Medlem
X3treams avatar
Jag har besökt Polen många gånger under de sista 10 årena, det är ju inte så konstigt att de flyttar hem. De senaste 2 veckorna har jag besökt 3 olika städer, jag skulle kunna tänka mig att bo i alla 3 av de, det är rent och fint och modernt blandat med äldre statsdelar med lång historik.

Jag gick ute mitt i natten utan att känna mig minsta orolig, det är som man ser på Tiktok och dylikt, homogen befolkning. Allt har givetvis blivit dyrare eftersom ekonomin går som tåget och har så gjort under många år. Jag känner flera Polacker som flyttat från Norge till Polen och de gör det främst för att de har hemlängtan, inte för att de är utan jobb i Norge, men de säger att de har fått det bättre ekonomiskt i Polen än vad de hade i Norge, det beror på kostnadsläget, inte på grund av högre lön.

Jag skulle inte tveka att flytta till Polen idag, kanske jag gör det om några år, Poznan gillart jag nog bäst hitintills, lagomt stor stad för mig och det är fint där.
Citera
2026-09-12, 12:14
Medlem
Och vilka blir kvar?.. alla pantletande alkoholister.
Citera
2026-09-12, 13:08
Medlem
mearshimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Jag förutsätter TV4 inte hade tid att titta på årets BNPprognos för Polen som är 3,5-4 %.
Omvärlden har insett att de bra fortsatta förutsättningar jämfört t ex grannlandet Tyskland så investeringar ökar.

https://www.euronews.com/business/2026/08/09/poland-now-sixth-largest-eu-economy-ahead-of-switzerland-and-belgium

" This means that Poland accounted for 4.9 percent of the economy of the entire European Union. In terms of economic size, only Germany, France, Italy, Spain and the Netherlands now rank above Poland.".

Angående byggarbetarsterotypen så kan den stämma, då det t ex är sällsynt med polska restauranger.
EU bidrag är svaret. Polen slukar stöd från EU
Citera
2026-09-12, 13:34
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackWojak
Hade jag också gjort om jag var polack. Polen är ju ett kanonland nu. Sverige har en bit att gå för att komma ikapp efter vänstern och reinfeldts dåliga beslut.

I så fall bör man kunna jobba remote. För lär inte bli lätt att få ett välbetalt arbete i Polen.

Klart det varierar men grovt skulle jag säga att genomsnittslönen är 50% lägre samtidigt som levnadskostnaderna är kanske 25 % lägre.

Framför allt boende är en utmaning i de lite större städerna eftersom de inte har Sveriges hyresreglering. Hyran kan ofta nästan uppgå till personens hela nettolön. Att köpa är billigare än Sverige men bolåneräntorna ligger istället på 5,5-6 %. Är man singel delar man därför ofta bostad eller bor hemma.

Eller som en polsk vän sa:
"Välkommen till Polen. Här tjänar vi skit men betalar nästan lika mycket för allt som ni gör".
Citera
2026-09-12, 15:47
Medlem
MumsarMazarins avatar
Ville dom inte bo i Swedistan längre?
Citera
2026-09-12, 16:02
Medlem
Alltid undrar vad polackerna gör här.
Polen är ju paradiset och Sverige helvetet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in