2026-09-12, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Vem har utfört "stort grävarbete"?

Vem har ansvar för om träden faller och orsakar skada efter grävarbetet?
Kommunen fast Skandia grävde
Kan skicka bild privat då jag inte vet hur man gör dom hemliga
Dom grävde upp hela tomten

Kommunen
Senast redigerad av MichelleGreen 2026-09-12 kl. 07:37.
Citera
2026-09-12, 14:48
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MichelleGreen
Kommunen fast Skandia grävde
Kan skicka bild privat då jag inte vet hur man gör dom hemliga
Dom grävde upp hela tomten

Kommunen

Utifrån den bilden skulle jag absolut kräva en professionell bedömning. Det ser ut som att flera mycket grova strukturrötter har kapats nära stammen och då kan trädets vindstabilitet ha försämrats rejält. Ny jord runt rötterna gör inte att den förlorade förankringen kommer tillbaka.

Det går däremot inte att avgöra från ett foto exakt hur stor vältrisken är eller om trädet måste fällas - det behöver bedömas på plats av en oberoende arborist med kompetens inom trädriskbedömning, inte bara av gräventreprenören.

Eftersom kommunen beställt arbetet skulle jag dokumentera allt med bilder och skriftligen begära att kommunen låter göra en sådan riskbedömning. Med ett så stort träd inom räckhåll för huset hade jag tagit frågan på stort allvar.
Citera
2026-09-13, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Utifrån den bilden skulle jag absolut kräva en professionell bedömning. Det ser ut som att flera mycket grova strukturrötter har kapats nära stammen och då kan trädets vindstabilitet ha försämrats rejält. Ny jord runt rötterna gör inte att den förlorade förankringen kommer tillbaka.

Det går däremot inte att avgöra från ett foto exakt hur stor vältrisken är eller om trädet måste fällas - det behöver bedömas på plats av en oberoende arborist med kompetens inom trädriskbedömning, inte bara av gräventreprenören.

Eftersom kommunen beställt arbetet skulle jag dokumentera allt med bilder och skriftligen begära att kommunen låter göra en sådan riskbedömning. Med ett så stort träd inom räckhåll för huset hade jag tagit frågan på stort allvar.

Tack jag har givetvis kontaktat dom och har dokumenterat allt med filmer och videos.
Grävarbetet var enormt. Dom grävde upp hela min tomt och utanför tomten och rören var från 1967 då huset byggdes. Jag har levt med stopp i avloppen i åratal och paddor som simmat in genom avloppet.
Citera
2026-09-13, 15:51
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MichelleGreen
Tack jag har givetvis kontaktat dom och har dokumenterat allt med filmer och videos.
Grävarbetet var enormt. Dom grävde upp hela min tomt och utanför tomten och rören var från 1967 då huset byggdes. Jag har levt med stopp i avloppen i åratal och paddor som simmat in genom avloppet.

Ok.

Då får du avvakta kommunens riskbedömning. Hoppas du blir nöjd med beslut och ev. åtgärd.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in