2026-09-10, 23:28
Medlem
Jag har flera jättestora hängbjörkar i min trädgård. Det har utförts ett stort grävarbete där hälften av rötterna grävdes av så en av björkarna står nu bara fast i den nya jorden med rötter endast på en sida.
Jag anser att hela björken ska tas ner för kommer det en riktig storm i höst/vinter så har ju trädet faktiskt inget som håller den kvar i marken och kommer då rasa över huset.
Någon trädkunnig som kan svara?
Citera
2026-09-10, 23:31
Medlem
GastonLeMans avatar
Är så mycket av rötterna borta kan det vara lägligt att fälla inom snar framtid.
För att inte chansa och få ett större problem senare.
Citera
2026-09-10, 23:34
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MichelleGreen
Jag har flera jättestora hängbjörkar i min trädgård. Det har utförts ett stort grävarbete där hälften av rötterna grävdes av så en av björkarna står nu bara fast i den nya jorden med rötter endast på en sida.
Jag anser att hela björken ska tas ner för kommer det en riktig storm i höst/vinter så har ju trädet faktiskt inget som håller den kvar i marken och kommer då rasa över huset.

Vill du ha kvar björken så kan du klippa in den hårt när den har fällt löven.
Dels för att de återstående rötterna ska kunna försörja trädet medan rötterna återhämtar sig, men dessutom blir den ju ett mindre vindfång tills de vuxit ut igen.
Citera
2026-09-10, 23:53
Medlem
Vitiss avatar
Citat:

Ett beskuret träd återfår aldrig sin naturliga form, det ska man vara medveten om innan man bestämmer sig för att ta in / beskära.
Björkar är känsliga mot kraftig beskärning, men prova med att låta ta in kronan och grenarna ⅓.

När en björk är döende syns det först i toppen, så håll koll.
Citera
2026-09-11, 00:33
Medlem
FarliKorvs avatar
Du får ta bilder så vi slipper fantisera om dina "hälften av alla rötter"

/Arboristen
Citera
2026-09-11, 00:48
Avstängd
Zeusminhunds avatar
Citat:

Är det så illa, ta ned trädet innan höststormarna kommer och det gör de snart! Du kan ju alltid kolla med någon som är riktig kunnigt på träd om du gärna vill ha det kvar.
Citera
2026-09-11, 01:09
Medlem
FarliKorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusminhund
Är det så illa, ta ned trädet innan höststormarna kommer och det gör de snart! Du kan ju alltid kolla med någon som är riktig kunnigt på träd om du gärna vill ha det kvar.

Det är i TS fantasi som rötterna grävts bort!
Citera
2026-09-11, 01:10
Avstängd
Zeusminhunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarliKorv
Det är i TS fantasi som rötterna grävts bort!

Det har jag svårt att tro det är.
Citera
2026-09-11, 01:14
Medlem
FarliKorvs avatar
Citat:
Det har jag svårt att tro det är.
Då Lever ni förmodligen i samma oroliga fantasivärld där katastrofen ALLTID knackar på dörren.
Citera
2026-09-11, 01:18
Avstängd
Zeusminhunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarliKorv
Då Lever ni förmodligen i samma oroliga fantasivärld där katastrofen ALLTID knackar på dörren.

Jag har jobbat en hel del i skogen så träd är ingen nyhet för mig, stormarna i Sverige blir värre nu förtiden.
Citera
2026-09-11, 01:19
Medlem
FarliKorvs avatar
Citat:
Jag har jobbat en hel del i skogen så träd är ingen nyhet för mig, stormarna i Sverige blir värre nu förtiden.
Men snälla.
Citera
2026-09-11, 04:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Vill du ha kvar björken så kan du klippa in den hårt när den har fällt löven.
Dels för att de återstående rötterna ska kunna försörja trädet medan rötterna återhämtar sig, men dessutom blir den ju ett mindre vindfång tills de vuxit ut igen.

Man kan inte beskära vuxna träd på det sättet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in