2026-09-11, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Att kalla en sur person är väl korrekt? Sen kanske den sura inte blir mindre sur men det är ju hens eget problem
Så kan man tycka. Och Magdalena hade kunnat kalla Jimmie tjock, för det är också korrekt. Det är väl mer om vi vill ha politiker som kallar varandra såna saker.
Citera
2026-09-11, 09:01
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Jimmie Åkesson brukade alltid se bitter ut förr. Alla var emot honom. Nu har han blivit dansbandskändis och ler brett. Hos Malou på TV4 lät han väldigt självsäker när han sa:

-- Om jag någon gång får bestämma precis allt så kommer det fortfarande att finnas viss invandring.
Citera
2026-09-11, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av indianhej
För kvinnor är bekräftelse något enormt viktigt. Det börjar tidigt idag med Instagram. Livet är roligt och vackra kvinnor är glada i ungdomsåren. När de fyller 35 så börjar det gå emot lite., inte så glada. Vid 40 börjar kvinnor bli riktigt sura, männen bryr sig mindre om dom. Vid 50 och 55 när ingen kollar på dom blir de riktigt bittra.
Det är ett sjukt samhälle. Det finns annat i livet än bekräftelse och smink. Jag tycker männen är bättre att se sådant, tack och lov för det. Gamla gubbar är mer generellt glada och humoristiska.

Fan vilken lögn. Finns så många otäcka, elaka, aggressiva, våldsamma griniga gubbar. Minns bara i låg och mellanstadiet vilka sjuka gubbar vi hade som magistrar. Skrek och gapade varannan minut, konstant rasande.
Citera
2026-09-11, 09:04
Medlem
Tuors avatar
Magdalena Andersson är en surfitta av den absolut värsta sorten.

Självklart bör man få påpeka detta.
Citera
2026-09-11, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jimmie Åkesson brukade alltid se bitter ut förr. Alla var emot honom. Nu har han blivit dansbandskändis och ler brett. Hos Malou på TV4 lät han väldigt självsäker när han sa:

-- Om jag någon gång får bestämma precis allt så kommer det fortfarande att finnas viss invandring.

Han har förändrats väldigt mycket sedan han var ung. Nyanserats. Han har ju nuförtiden nära vänner och goda grannar som är invandrare och känner större samhörighet med dem än med tex Magdalena Andersson och Jonas Sjöstedt bara för att de är svenskar. Han är ingen rasbiolog-rasist, som vänsterpartister är i sitt hat mot judar.

Med det sagt tycker jag fortfarande det är falskt av honom att peka på stickan i sin broders öga men inte bjälken i sitt eget. SD är fyllt av arga bitchar, kvinnor som män, och hans partner Ulf Kristersson är så jävla sur och negativ att han inte ens kan släppa loss 5 minuter med Mauri.
Citera
2026-09-11, 09:06
Medlem
Kokkashugis avatar
Klart man inte kan, dom små liven är känsliga för olika typer av kritik och man måste därför ta extra hänsyn när man debatterar med en kvinna.

Den fragila Magdalena Andersson borde slippa all form av tilltal som kan uppfattas som otrevligt.
Citera
2026-09-11, 09:08
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av indianhej
För kvinnor är bekräftelse något enormt viktigt. Det börjar tidigt idag med Instagram. Livet är roligt och vackra kvinnor är glada i ungdomsåren. När de fyller 35 så börjar det gå emot lite., inte så glada. Vid 40 börjar kvinnor bli riktigt sura, männen bryr sig mindre om dom. Vid 50 och 55 när ingen kollar på dom blir de riktigt bittra.
Det är ett sjukt samhälle. Det finns annat i livet än bekräftelse och smink. Jag tycker männen är bättre att se sådant, tack och lov för det. Gamla gubbar är mer generellt glada och humoristiska.
Ja. En kvinna är som mest värdefull i 16-30-årsålder eftersom då har hon kroppen, skönheten och ungdomen. Alla män vill ha henne. Sedan blir det tvärtom när hon blir äldre. För män är det precis motsatt. Män har det som sämst i 16-30-årsåldern, sedan efter hårt jobb/utbildning/förkovring/lärdomar blir det bättre och man blir både rikare i plånboken och som människa. Män lär sig moral medan kvinnor lär sig att stå i centrum.
Citera
2026-09-11, 09:13
Medlem
Beroende på kontext så kan det vara det ja.

Att kritisera en kvinnas utseende offentligt, att hon inte ler tillräckligt, är definitivt sexism.
helt enkelt för att han aldrig skulle kritisera en manlig politiker för detta, i vart fall inte öppet och offentligt.

Det är dessutom en klassisk härskarteknik kontra just kvinnor vid nån form av makt eller inte.
Att attackera deras utseende, klädsel eller dylikt.

men SD är nu ett populistiskt högerparti där antifeminism står starkt, så självklart är det just Jimmy som kör med detta.
Citera
2026-09-11, 09:14
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PamBam
Vi vet alla att detta var exakt vad Jimmie menade. Han använde det som en ful härskarteknik och den där hade han inte kört mot en man.
Han attackerade henne för att vara ”sur” istället för att bemöta politiken.

Inom all forskning så tillskriver män oftare kvinnor som sura, arga och liknande när de upplevs som att de säger ifrån och har åsikter. En man med samma attityd och åsikter upplevs som ”normalläge”. En kvinna får inte vara på samma sätt som en man.

Så ja. Det är exakt ett problem 2026, eller vilket jävla år som helst och Jimmie tog den politiska debatten ner i skiten istället för att bemöta politiken. Helt onödigt och en ful härskarteknik.
Jag är ganska säker på att JÅ har fått tagit emot betydligt hårdare ord och dessutom utfrysningar. Så nog borde hon kunna ta när nån säger att hon är sur istället för att det blir till en grej. Jag som kvinna fick höra att jag är ett yrhuvve förra veckan. Inte fan grinade jag för det, eftersom personen som sa det har fullständigt rätt.
Citera
2026-09-11, 09:16
Avstängd
Maktalena drar på offerkoftan direkt

Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Jag vill bara kolla tempen lite - i kvällens debatt frågade nämligen Jimmie Åkesson Magdalena Andersson varför hon är så sur hela tiden.

Nu har det omedelbart blivit ramaskri i etablerad media om detta, och till och med Ebba Busch har varit ute och sagt att det var fult av Jimmie att kalla Magda för sur och att "hon hatar när kvinnor kallas sura och att han inte borde göra sådant." Alltså så illa att en egen Tidökollega valde att ta strid om detta precis innan valet. Magdalena har sagt att hon "trodde jämställdheten kommit längre" än att kvinnor kan kallas sura.

Är det sexism att kalla en kvinna sur? Eller fråga varför hon ser sur ut? Är detta status på feminismen år 2026? Befogat, eller inte? Får man kalla kvinnor sura längre, eller får man bara säga detta om män i Sverige? Får man bara kalla män sura?

Vad anser ni? Diskutera!
Citera
2026-09-11, 09:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Beroende på kontext så kan det vara det ja.

Att kritisera en kvinnas utseende offentligt, att hon inte ler tillräckligt, är definitivt sexism.
helt enkelt för att han aldrig skulle kritisera en manlig politiker för detta, i vart fall inte öppet och offentligt.

Det är dessutom en klassisk härskarteknik kontra just kvinnor vid nån form av makt eller inte.
Att attackera deras utseende, klädsel eller dylikt.

men SD är nu ett populistiskt högerparti där antifeminism står starkt, så självklart är det just Jimmy som kör med detta.
Nej nu gör du fel. Precis som vänstern gör så säger du saker som du tror inte som du vet.
Men att någon är sur behöver väl inte vara så farligt. Men att kalla ange för nazist, mördare eller annat är inte så farligt. Vi måste bort från den här självömkande tramset. Vi behöver självständiga människor som inte är svaga
Citera
2026-09-11, 09:26
Medlem
Overminds avatar
Har du inte lärt dig att det är strängt förbjudet att påpeka hur kvinnor är och beter sig, särskilt deras humör?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in