2026-09-10, 22:15
Medlem
Tuppen har fått ett halsband så han inte galer.
Funkar jättebra och grannar är glada.

Ni med tupp som provat detta, tar ni av halsbandet ibland för att “lufta” skinnet, behövs det? Tycker halsbandet är ganska stort för hans lille hönshals, men han har inte klagat än iallafall.
Citera
2026-09-10, 22:21
Medlem
Zeusminhunds avatar
Varför har du en tupp om den inte får en chans att gala?
Citera
2026-09-10, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusminhund
Du har inte bott granne med en tupp förstår jag.

Tuppar gal som galningar, speciellt tidigt på morgonen.

Jsg visste inte att det fanns "halsband" som gör att tuppen håller käft, det är ju perfekt, borde vara ett krav för att få ha tuppar i tätbebyggda områden.

Men varför gal inte tuppen när den har "halsbandet" på sig då?
Citera
2026-09-10, 23:06
Medlem
Zeusminhunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat

Jsg visste inte att det fanns "halsband" som gör att tuppen håller käft, det är ju perfekt, borde vara ett krav för att få ha tuppar i tätbebyggda områden.

Nej inte granne men vi hade en på bondgården jag bodde på i tätbebyggda områden är det förbjudet att ha tupp!
Citera
2026-09-10, 23:12
Medlem
Sladdsnuss avatar
Jag förstår dig men...

Jag läste för ett par år sedan att en tupp inte behöver solen för att veta när den ska gala. Det sker som en naturlig superkraft även om den är i underjord i en bunker.

Det är lite som att kastrera en hanhund. Det skulle ta livsjuicen ur en den stackars saten.
Citera
Igår, 14:25
Medlem
FinStinas avatar
Såna halsband kan begränsa luftflödet och ger i så fall som minst obehag för tuppen.
Citera
Igår, 18:11
Medlem
De banden är olagliga i Sverige. Det är en konstant strypning vilket ofta resulterar i dödsfall.
Citera
Idag, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat

Luftsāckarna blir mindre.
De sitter tydligen ytligt.
Halsbandet ser till att de inte fylls med luft som sedan skulle pressats ut i ett utdraget gal. Allt som kommer ut är ett köööh. Ungefär som hönans.

Perfekt, ja absolut!
Citera
Idag, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusminhund

Visste inte att det skulle bli en tupp. Det är svårt att avgöra när dom är kycklingar. Hade jag haft otur kunde det blivit tre tuppar.
Citera
Idag, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdsnus
Jag förstår dig men...

Jag läste för ett par år sedan att en tupp inte behöver solen för att veta när den ska gala. Det sker som en naturlig superkraft även om den är i underjord i en bunker.

Det är lite som att kastrera en hanhund. Det skulle ta livsjuicen ur en den stackars saten.

Fast han verkar glad som vanligt. Och är dessutom räddad från en planerad avrättning vilket känns fantastiskt.

Allt som skett är att uppblåsningen stoppats då ingen, verkligen ingen, vill höra hans KABADABALOOOO med början 4.47 på morgonen.

Livsjuicen är kvar.
Citera
Idag, 09:09
Medlem
Tavastehuss avatar
Uppenbar trolltråd.

Ska man ha fjäderfä ska de naturligtvis inte begränsas mer än att de är inhägnade för sin egen säkerhets skull.
Citera
Idag, 09:14
Medlem
Zeusminhunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angorakanin
Visste inte att det skulle bli en tupp. Det är svårt att avgöra när dom är kycklingar. Hade jag haft otur kunde det blivit tre tuppar.

Ja det är ett problem när de är små man får ofta ge bort dem eller fixa en middag på dem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in