2026-09-10, 21:49
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Måg används som synonym till svärson men mig veterligen så saknas det ett motsvarande ord för svärdotter.

Finns det något motsvarande ord för svärdotter som jag missat? Om inte, vad skulle vara ett lämpligt förslag?
Citera
2026-09-10, 22:02
Medlem
auto-fellatios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Måg används som synonym till svärson men mig veterligen så saknas det ett motsvarande ord för svärdotter.

Finns det något motsvarande ord för svärdotter som jag missat? Om inte, vad skulle vara ett lämpligt förslag?

Mäg följer ju strukturen, fast mås låter bättre.
Citera
2026-09-10, 22:04
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Jag brukar kalla henne för mög.
Citera
2026-09-10, 22:09
Medlem
diseuses avatar
Citat:

Det svenska ordet måg är en ättling till det forngermanska ordet *mēgaz. Det motsvarande forngermanska ordet för svärdotter verkar ha varit *snuzō, även om det inte ser ut att ha överlevt i de nuvarande germanska språken i samma utsträckning. Vad det hade utvecklats till ifall ordet hade brukats kontinuerligt vet jag inte riktigt. Snår? Snör? Nåt sånt.
Citera
2026-09-10, 22:40
Medlem
Riksreptilens avatar
Moga?

Inget riktigt lättsålt men når tråden väl hittat bästa finns det en till sak att ordbygga dit.
Mina äldre släktingar i Västerbotten var roade av att spekulera om ev mågämmen när yngre parbildningar uppstått.

" Mågämne är en skämtsam och dialektal benämning på en, ofta tonårig, avkomlings (möjliga) pojkvän, friare eller fästman."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sv%C3%A4rfamilj?wprov=sfla1
Längst ner var indirekt svågerskap inkl velagsgumma m m intressant. 🤓
Citera
2026-09-11, 00:51
Medlem
Bör väl vara ”måga” som ligger närmast till.
Citera
2026-09-11, 00:58
Medlem
ArtificialElegances avatar
Haha..."Miga", tänker min hjärna.

påg/piga
Citera
2026-09-11, 07:30
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:

Rent etymologiskt så finns det faktiskt en kvinnlig motsvarighet, även om ordet har en annan betydelse, nämligen . Måg verkar ursprungligen ha kunnat syfta på en yngre mansperson vilken som helst innan det fick en mer specifik betydelse. Men mö fungerar ju knappast i modern svenska i det här sammanhanget.
Citera
2026-09-11, 17:23
Medlem
HerrGickhans avatar
Svärson--> måg

Svärdotter--> sonhustru
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem