Citat:
Ursprungligen postat av
qwe67
Är det olaga hot att säga till någon
om du inte passar dig skall jag anfalla dig med kärnvapen
Alla vet ju om att du inte har kärnvapen.
Det beror på sammanhanget. Om det är tydligt att ditt hot, bokstavligen, är att anfalla någon med kärnvapen och att personen inte har något annat att frukta ifrån dig så nej, då är det inte ett allvarligt hot. Men om en rimlig tolkning av hotet är att "jag ska anfalla dig med kärnvapen
eller något annat som kommer totalt utplåna dig" så kan det vara mycket väl vara ett olaga hot. Ungefär som någon som skriker "jag ska kn***a dig din jävel" betyder sällan ordagrant "jag ska ha sexuellt umgänge med dig, din jävel" utan det är oftast uppenbart att hotet är av annan natur.
Citat:
Ursprungligen postat av
SirTomhamHatt
Beror på om du lyckas framkalla allvarlig rädsla, eller rättare sagt om en åklagare lyckad påvisa det eller åtminstone göra det sannolikt.
Jämför med om du hade hotat en polis med kärnvapen, i det fallet behöver inte hotet framkalla allvarlig rädsla. Räcker med att uttala ett hot om brottslig gärning.
Framkallande av rädsla är inte ett rekvisit för brottet, det är om
syftet var att framkalla rädsla och det det faktiskt rimligen hade kunnat göra det. Om offret faktiskt blev rädd är underordnat.