2026-09-10, 16:49
Medlem
Hej!

Det har väckts åtal mot två personer för försök till utpressning efter att de ringde mig förra året och försökte få mig att swisha 500 kronor.

De två personerna ringde mig på telefonen och försökte utpressa mig med att jag skulle swisha 500 kronor, annars skulle jag bli grovt misshandlad och hamna i rullstol.

De hotade med att jag kommer få problem, att jag kommer behöva ha ögon i nacken, att de vet var jag bor och kommer sparka in dörren.

De sa även att de kommer komma hit med ett specifikt känt grovt kriminellt gäng som finns i staden, om jag inte swishar.

De påstod även flera gånger att jag var våldtäktsman och kvinnomisshandlare.

Samtalet på telefon varade i cirka 48 minuter och jag spelade in hoten och utpressningen. Jag betalade inte och efter detta hörde jag inget mer från dem.

Förstår att det inte är så mycket man kan få, men vad kan man kräva i kränkningsersättning?
Kan jag kräva något även för sveda och värk pga psykiskt lidande, även om jag inte varit sjukskriven eller dylikt?

Tack på förhand!
Citera
2026-09-10, 16:55
Medlem
triptykens avatar
Vad sa polisen när du kontaktade dom?

Det är ju inte en jättesumma dom försökte ta av dig, men olaga hot är brottsligt. Så kontakta polisen. Ta det därifrån och tänk inte på vad du eventuellt kan "få ut av det" eftersom det lika gärna kan läggas ner.
Citera
2026-09-10, 16:56
Avstängd
Zeusminhunds avatar
Ska du inte ta det efter de är dömda eller i samband med rättegången via din advokat.
Citera
2026-09-10, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnutK
Hej!
Någon pressar dig på femhundra, det låter verkligen som något riktigt kriminellt gäng.

Är det inte bara som så att du lånat lite av någon kompis, som nu tröttnat på att du inte betalat tillbaka?
Citera
2026-09-10, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Vad sa polisen när du kontaktade dom?

Det är ju inte en jättesumma dom försökte ta av dig, men olaga hot är brottsligt. Så kontakta polisen. Ta det därifrån och tänk inte på vad du eventuellt kan "få ut av det" eftersom det lika gärna kan läggas ner.

Åklagaren har ju väckt åtal så det lär ju bli rättegång i alla fall?

Citat:
Ursprungligen postat av Zeusminhund
Ska du inte ta det efter de är dömda eller i samband med rättegången via din advokat.

Är inte det lika bra att föra skadeståndstalan mot de åtalade i samband med rättegången? Jag har ingen advokat/målsägandebiträde.
Citera
2026-09-10, 17:04
Medlem
In med polisanmälan på det nya - övergrepp i rättsak + utpressning
Citera
2026-09-10, 17:06
Avstängd
Zeusminhunds avatar
Citat:
Åklagaren har ju väckt åtal så det lär ju bli rättegång i alla fall?

Är inte det lika bra att föra skadeståndstalan mot de åtalade i samband med rättegången? Jag har ingen advokat/målsägandebiträde.

Jag är ingen expert men så brukar man göra, varför har du ingen målsägandebiträde?
Citera
2026-09-10, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Någon pressar dig på femhundra, det låter verkligen som något riktigt kriminellt gäng.

Är det inte bara som så att du lånat lite av någon kompis, som nu tröttnat på att du inte betalat tillbaka?

Nejdå, jag hade inte lånat några pengar överhuvudtaget.

De kanske ville ha snabba pengar och ringde folk och utpressade med en låg summa för det kanske är större chans för att folk går med på det om det är en liten summa, och lägre risk att polisen tar det lika allvarligt vid lägre summor? Utpressar de många kan det ju bli mycket pengar till slut dock. Jag har dock ingen aning om hur de resonerade.
Citera
2026-09-10, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusminhund
Jag är ingen expert men så brukar man göra, varför har du ingen målsägandebiträde?

Man får inte alltid det automatiskt som målsägande va? Brukar inte det vara vid allvarligare brott som man förordnas det? Det som hände mig kanske inte anses som ett brott där jag är i så stort behov av det.
Citera
2026-09-10, 17:16
Avstängd
Zeusminhunds avatar
Citat:
Man får inte alltid det automatiskt som målsägande va? Brukar inte det vara vid allvarligare brott som man förordnas det? Det som hände mig kanske inte anses som ett brott där jag är i så stort behov av det.

Försök till utpressning är ett allvarligt brott, det har ju ingenting med summan att göra, klart du ska ha ett målsägandebiträde.
Citera
2026-09-10, 17:37
Medlem
StonedMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
In med polisanmälan på det nya - övergrepp i rättsak + utpressning

Hur blir det övergrepp i rättssak menar du?
Citera
2026-09-10, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonedMonkey
Hur blir det övergrepp i rättssak menar du?

Jag uppfattade att de kontaktat dig igen pga polisanmälan.

Kränkning gissningsvis 15-20,000 fråga åklagaren han ska
biträda dig när du inte har målsägandbiträde.

Har du varit sjukskriven gått till doktor då ska dessa förluster med
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in