2026-09-11, 12:22
Medlem
jakirosmothers avatar
kallas melanotan
Citera
2026-09-11, 12:33
Medlem
Matadhamsters avatar
Många solar solarium och betakaroten och sprutor och allt möjligt. En granne har jag sett se helt svart ut i år. Måste verkligen vara via preparat och persoenen ser rent sagt förjävlig ut men det är inte en annans sak att lägga värderingar i. Dock så är en annan granne döende pga hudcancer som satt sig på de inre organen så man ska vara försiktig som svensk. Tror den personen bara varit ute i solen och åkt på semestrar som andra svenskar.

Jag får svårare för att få färg. Är kritvit och har gått ute i sommar en del men sedan blev detbara att ha långärmat då jag inte orkar ha brun utan sol på mig vilket jag behöver. Många andra svenskar är blandade och då uppifrån. De människorna får generellt färg bara av att solen tittar ut medan solen tycks undvika mig helt.

Jag blir inte röd heller särskilt lätt. Har inte använt solskydd en enda gång i år eftersom huden inte reagerat överhuvudtaget den här sommaren på solen. Märkligt då min pappa blev ganska brun lätt men iofs utan sol kunde se ganska blek ut.

Min mamma blir snabbt mycket röd i huden men aldrig brun. Jag är bara olika toner av blek. Ändå har grundtonen ändrat sig så att jag nästan ser lite gul ut jämfört med syskonbarnet som har en förälder som är icke-svensk men har den där fina vita porslinshuden jag själv inte längre har.
Citera
2026-09-11, 13:22
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Jag ser dagligen svenskar som är helt pepparkaksbruna av sol. Medans jag efter en hel sommar ute på gården fortfarande har albinopigment. Jag vet folk som knappt går ut, jobbar inom IT framför skärm som ändå är helt kolbruna.

Hur gör dessa människor för att bli bruna? Det kan inte vara bara solarium, för många ser ut som vanliga svenska ohängda gubbar som annars inte alls bryr sig om sitt utseende. Men hyn är som ren skokräm. Jag menar inte heller lite rödbränna men en jämn ljus chokladfärg över hela kroppen som om de var indier till hudfärgen.

Hur kan det komma sig att i ett land som Sverige har så många permanent pepparkaksfärg på huden när solen är så sällan? De enda jag ser bleka är typ pensionärer? Har detta med pigment att göra? Var en släng till Polen och alla var typ bleka....men i sverige är varannan mänska brun.

Åker man till Thailand varje helg eller vad är det frågan om? Har du pepparkakshy? Isåfall varifrån?

Sol i sinne. Brun inne.
Citera
2026-09-11, 13:23
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Jag ser dagligen svenskar som är helt pepparkaksbruna av sol. Medans jag efter en hel sommar ute på gården fortfarande har albinopigment. Jag vet folk som knappt går ut, jobbar inom IT framför skärm som ändå är helt kolbruna.

Hur gör dessa människor för att bli bruna? Det kan inte vara bara solarium, för många ser ut som vanliga svenska ohängda gubbar som annars inte alls bryr sig om sitt utseende. Men hyn är som ren skokräm. Jag menar inte heller lite rödbränna men en jämn ljus chokladfärg över hela kroppen som om de var indier till hudfärgen.

Hur kan det komma sig att i ett land som Sverige har så många permanent pepparkaksfärg på huden när solen är så sällan? De enda jag ser bleka är typ pensionärer? Har detta med pigment att göra? Var en släng till Polen och alla var typ bleka....men i sverige är varannan mänska brun.

Åker man till Thailand varje helg eller vad är det frågan om? Har du pepparkakshy? Isåfall varifrån?

Spray-tan eller brun utan sol är svaret. Det ser för jävligt ut för övrigt.
Citera
2026-09-11, 14:11
Medlem
irrelevants avatar
Jävligt bra fråga. Minns att min morsa var en sån pepparkaka när hon var i 50-årsåldern, innan hon fattade att det är dåligt för hälsan. Så fort det var sol låg hon ute på balkongen i flera timmar. Det handlar nog mycket om att ligga stilla och grilla sig som en burgare helt enkelt, regelbundet varje dag.

Själv har jag aldrig lyckats bli så brun. Får jag nån färg blir jag bara röd, sen faller det av efter en vecka. Kan inte bara ligga still och jobba på det heller, det är för tråkigt.
Citera
2026-09-11, 14:15
Medlem
Jag blir lite kolafärgad men inte så det ser konstigt ut. Har väl någon släkting långt bak i historien från långtbortistan kanske.
Citera
2026-09-11, 15:05
Medlem
De som går den naturliga vägen och inte pressar i solarium, smörjer in sig med Brun utan sol eller trycker i sig nåt skit som åldrar huden i förtid har som hobby att sola. Rör man sig i civiliserade kretsar springer man inte på dem så ofta men de finns. Försitter inte en soltimme mellan maj och september. De anpassar sina liv efter väderprognosen. Klart man blir halvneger av det.
Citera
2026-09-11, 15:26
Medlem
bomhulls avatar
Var glad att du inte behöver få hudcancer ,läderhud och åldras i förtid
Citera
2026-09-11, 16:07
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakirosmother
kallas melanotan

Det heter Melanotan och kallas "barbiedrogen".

Ökad pigmentering: Det stimulerar hudens celler att producera mer melanin, vilket ger en brunare hudton. Huden blir som en negers.

Potens och sexlust: Preparatet kan ge spontana erektioner och ökad sexlust som en biverkning eller avsedd effekt.

Minskad aptit: Vissa upplever att hungern dämpas.

Människor som i vanliga fall har mycket svårt att bli bruna (hudtyp 1 eller 2, som oftast bara blir röda och bränner sig) kan med denna kombination få en djup, mörkt brun eller till och med pepparkaksbrun färg. Eftersom kroppen tvingas producera melanin i överflöd, förbigår man hudens naturliga genetiska gränser.

En vanlig solbränna kräver veckor av gradvis solning för att bygga upp ett pigment. Med Melanotan och solarium kan du se dramatiska skillnader på bara några få solningar. UV-ljuset fungerar som en omedelbar tändvätska på det hormon som injicerats eller sprayats.

Det finns en biologisk effekt på håret. Att man blir mörkare. Folk som börjat bli gråhåriga får tillbaka sin hårfärg och till och med mer färg än när dom var i 25 årsåldern.
Senast redigerad av PingPongZong 2026-09-11 kl. 16:16.
Citera
2026-09-11, 17:35
Medlem
de kanske är födda i afrika eller mellanöstern
Citera
2026-09-11, 17:38
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Spray-tan eller brun utan sol är svaret. Det ser för jävligt ut för övrigt.

Fast en sådan där spray-dusch som man kliver in naken i och som finns på stan ger en väldigt fin färg.
Citera
2026-09-12, 18:12
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Fast en sådan där spray-dusch som man kliver in naken i och som finns på stan ger en väldigt fin färg.

Modellbrudar solar 3 minuters 3 gånger i veckan utspritt och kör milda varianter av brun utan sol för sin fina look.
Sån solning ger inte reptilhud alls som på 90 talets söndersolade generation
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in