2026-09-11, 00:29
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Jag ser dagligen svenskar som är helt pepparkaksbruna av sol. Medans jag efter en hel sommar ute på gården fortfarande har albinopigment. Jag vet folk som knappt går ut, jobbar inom IT framför skärm som ändå är helt kolbruna.

Hur gör dessa människor för att bli bruna? Det kan inte vara bara solarium, för många ser ut som vanliga svenska ohängda gubbar som annars inte alls bryr sig om sitt utseende. Men hyn är som ren skokräm. Jag menar inte heller lite rödbränna men en jämn ljus chokladfärg över hela kroppen som om de var indier till hudfärgen.

Hur kan det komma sig att i ett land som Sverige har så många permanent pepparkaksfärg på huden när solen är så sällan? De enda jag ser bleka är typ pensionärer? Har detta med pigment att göra? Var en släng till Polen och alla var typ bleka....men i sverige är varannan mänska brun.

Åker man till Thailand varje helg eller vad är det frågan om? Har du pepparkakshy? Isåfall varifrån?

Jag brukade vara väldigt brun när jag bodde i Sverige. Dels så var jag alltid ute alla dagar som vädret var fint på sommaren, dels så solade jag solarium ibland eftersom det hjälpte bra mot acne. Jag kan såklart inte veta vad som gäller för personerna du sett, men det kanske är något liknande? Eller så har de gått och fått gulsot... Eller kanske injicerar de melanotan.
Citera
2026-09-11, 02:00
Medlem
Cancerrisken, hur ser den ut?
Citera
2026-09-11, 02:11
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tridnod
Cancerrisken, hur ser den ut?

https://www.cancerfonden.se/om-cancer/cancersjukdomar/hudcancer?

" Malignt melanom är nu bland de vanligaste cancerformerna i Sverige. Antalet fall har fördubblats under 2000-talet.

Personer med många leverfläckar och ljus hud har högre risk för att drabbas. Personer som har mörk, melaninrik, hud har ett bra skydd och drabbas mer sällan. "
Senast redigerad av Riksreptilen 2026-09-11 kl. 02:16. Anledning: Bättre länk
Citera
2026-09-11, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Högt blodtryck

Det gör väl mer att man ser rödmossig ut.
Citera
2026-09-11, 06:52
Medlem
talcsofts avatar
Det kallas att se fräsch ut obs ironi.

Har du missat att svenskar älskar Spanien och Thailand? Två länder med skitstark UV och solkräm, nej det är ju "farligt" och smeta in sig med. Jag var där nere nu i september och var nog den enda på planet hem som inte var en tomat i ansiktet.

Vamos a la playa...

Haft flera kollegor som åker till t.ex. Gran Canaria var 10e vecka under vintern och pressar. Får man någon liten prick i ansiktet går man och får den bortplockad på vårdcentralen, sen fortsätter man pressa i solen. Billig dricka och cigg också där nere. Skål! Livet går fort.
Citera
2026-09-11, 06:54
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KetaminKajsa
Nu undviker jag solen för hälsoskäl men under sommaren så kan man inte skydda sig från allt, seglar dessutom en hel del så då blir det som det blir.

Har lätt för att bli brun och det måste komma från morsan, hon förvandlas till en halvneger varje sommar då hon är ute och pysslar i trädgården.

Tar hellre en nyans av brunt än att förvandlas till en rosafärgad gris. Dessa löper större chans av att drabbas för hudcancer.
Kul att alla gillar olika ändå.

Själv tycker jag det ser... kanske inte fult men... obehagligt ut med den bronsfärgade huden. Tankarna går till en insmord bodybuilder eller ett gammalt skohorn. Vissa gillar även kontrasten mot blåa ögon men jag tycker det ser läskigt ut.

Det blir liksom bara tänder och en stirrande blick:
https://www.thesun.co.uk/wp-content/uploads/2017/11/nintchdbpict000369204647.jpg?strip=all&w=634
https://www.thesun.co.uk/wp-content/uploads/2017/11/nintchdbpict000369204666.jpg?strip=all&w=960
Citera
2026-09-11, 07:09
Medlem
Comitiums avatar
Det är inte bara pensionärer som är misstänkt bruna. Massor av medelålders kommer i shorts med en jämn, väldigt jämn, mörk brun färg. Det är klart att det är spray.

Min tidigare frisör Carl Johan var väldigt snyggt brun i ansiktet även på vintern och han hade en slags dusch en trappa ner som man går in i och blir brunsprayad över hela kroppen. Men håren då frågade jag och han svarade att färgen inte tar på håren.

En annan fråga är om ALLA män numera rakar av håren på benen. Shorts, jättebruna ben - och inga hår på benen.

Jag vägrar att hänga på.

De med bruna ben går gärna i shorts även när det börjar bli kallt. Tacka för det: Det gäller ju att visa upp "solbrännan".
Citera
2026-09-11, 07:58
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdsnus
Säsongsvit skulle jag nog kalla dig. Det är som sagt inte helt rent mjöl i påsen.
Haha! Måste spendera tid i solen och färgen försvinner relativt snabbt. Dvs när jag kommer hem till Sverige.
Citera
2026-09-11, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
Kul att alla gillar olika ändå.

Själv tycker jag det ser... kanske inte fult men... obehagligt ut med den bronsfärgade huden. Tankarna går till en insmord bodybuilder eller ett gammalt skohorn. Vissa gillar även kontrasten mot blåa ögon men jag tycker det ser läskigt ut.

Det blir liksom bara tänder och en stirrande blick:
https://www.thesun.co.uk/wp-content/uploads/2017/11/nintchdbpict000369204647.jpg?strip=all&w=634
https://www.thesun.co.uk/wp-content/uploads/2017/11/nintchdbpict000369204666.jpg?strip=all&w=960

Herregud, så där mycket får man bara inte sola, det ser ju absurt ut. Man vill inte se osunt blek ut men hellre det än att se ut sådär.
Citera
2026-09-11, 09:20
Medlem
Imnshos avatar
Medelsvensken har sitt ursprung i Mellanöstern och på Afrikas Horn, så det är inte så konstigt.
Citera
2026-09-11, 12:11
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdsnus
De är utspädda med valloner och zigenarblod.
Hahahaha jag är vallonättad och har vallonskt efternamn och jag har samma pigment som britterna. 20 minuter i solen och jag blir röd som en gris.
Citera
2026-09-11, 12:14
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Många mörkblonda har en perfekt pigmentering, som i Sydafrika eller Australien. Dom blir ljushåriga av solen, och den vita huden blir lite mindre uppvärmd och kläs mindre.
Exakt så, de ser ut som folk från australien. Blonda men ändå extremt solbrända. Kände en tjej som såg ut så, hon var blond, blåögd osv men så fort vårsolen kom såg hon ut som en pepparkaka. Galet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in