2026-09-12, 16:04
Medlem
Ta bort karensdagen som man vill från rödgröna sidan är ett sjukt förslag i sig.
Kom ihåg hur det utnyttjades när jag började jobba på 1980-talet.
AI: Effekterna av det slopade karensavdraget under slutet av 1980-talet sammanfattas bäst genom följande punkter:Skenande sjukfrånvaro: Korttidssjukskrivningarna sköt i höjden direkt efter reformen. Den totala sjukfrånvaron i Sverige ökade från 7,7 procent år 1986 till 9,7 procent år 1988. Sverige fick därmed Kraftigt ökade kostnader: Eftersom Försäkringskassan vid denna tidpunkt betalade ut sjukpenning från första dagen (arbetsgivarperioden fanns inte än), ledde beteendeförändringen till en enorm kostnadsexplosion för statsbudgeten. Minskat antal arbetade timmar: Den höga frånvaron ledde till produktionsbortfall och stora problem med kompetensförsörjning och vikariebehov inom personalintensiva sektorer.
Citera
2026-09-12, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henriksen82
Jo jag förstår att ni storstadsbor röstar vänster, ni lever i er egna lilla bubbla.
Ja var och en har ju absolut lättast att förstå sin egen omgivning. Inga konstigheter.
Citera
2026-09-12, 16:16
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
Nej , men BRÅ har det.*

Bara in och kolla din jävla blatteälskare
Så du hittar du bara på med andra ord.
Citera
2026-09-12, 16:18
Medlem
mhns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrashcanSweden
Ta bort karensdagen som man vill från rödgröna sidan är ett sjukt förslag i sig.
För att ta ett exempel så har Norge under lång tid haft den högsta sjukfrånvaron i OECD och tillhör de länder i världen som har högst sjukfrånvaro.

Förmodligen beror det på att norrmän är bland de sjukaste människorna i världen, stackarna. Har absolut inget att göra med att de får full lön under sjukfrånvaro och saknar karensdag.

Eller?
Citera
2026-09-12, 16:19
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrashcanSweden
Kom ihåg hur det utnyttjades när jag började jobba på 1980-talet.
AI: Effekterna av det slopade karensavdraget under slutet av 1980-talet sammanfattas bäst genom följande punkter:Skenande sjukfrånvaro: Korttidssjukskrivningarna sköt i höjden direkt efter reformen. Den totala sjukfrånvaron i Sverige ökade från 7,7 procent år 1986 till 9,7 procent år 1988. Sverige fick därmed Kraftigt ökade kostnader: Eftersom Försäkringskassan vid denna tidpunkt betalade ut sjukpenning från första dagen (arbetsgivarperioden fanns inte än), ledde beteendeförändringen till en enorm kostnadsexplosion för statsbudgeten. Minskat antal arbetade timmar: Den höga frånvaron ledde till produktionsbortfall och stora problem med kompetensförsörjning och vikariebehov inom personalintensiva sektorer.
Så går det när politikerna glömmer vår historia.
Dessutom är nog ansvarskänslan för arbetsplatsen man är på minskat.
Och nu är det arbetsgivaren som betalar sjukpenningen den första tiden.
Citera
2026-09-12, 16:25
Medlem
Steinarrs avatar
Fågelboet Amanda Lind är så jävla fejk.

Hon kommer nästan alltid med enkla, no-brainer svar men gör det på ett mycket vältaligt sätt som en duktig besserwisser skolflicka, vilket gör att hon framstår som intelligent.

Hon är ett klockrent exempel på någon som är duktig vid skolbänken men som egentligen är en komplett idiot.
Citera
2026-09-12, 16:28
Medlem
Sqrbankens avatar
Såg inte debatten i sin helhet igår. Detta är deep fake, väl? Blev Magdalena såhär arg?

https://x.com/C_Westling/status/2098730722324328776
Citera
2026-09-12, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Så går det när politikerna glömmer vår historia.
Och nu är det arbetsgivaren som betalar sjukpenningen den första tiden.
Fast nu har man väl ändrat systemet så att det är arbetsgivarna som betalar, inte försäkringskassan.
Efter 15 dagar tar försäkringskassan kostnaden upp till en maxgräns och då måste man ha läkarintyg vilket inte arbetsgivaren kan kräva före dag 8.
Citera
2026-09-12, 16:32
Medlem
tripprapporters avatar
Det kan inte finnas en enda person som väljer att rösta på V efter att ha sett denna debatt.
Citera
2026-09-12, 16:35
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Fast nu har man väl ändrat systemet så att det är arbetsgivarna som betalar, inte försäkringskassan.
Efter 15 dagar tar försäkringskassan kostnaden upp till en maxgräns och då måste man ha läkarintyg vilket inte arbetsgivaren kan kräva före dag 8.
Det var ju det jag skrev. eller? (fetad text från det jag skrev)
Alltså kostar det staten noll kr.

"Så går det när politikerna glömmer vår historia.
Och nu är det arbetsgivaren som betalar sjukpenningen den första tiden."

Jag har arbetat mång år då det inte fanns någon karensdag och en del av mina dåvarande arbetskompisar passade på att ta lite "extra semester" ibland.
Så kommer det bli igen och arbetsgivaren får ökade kostnader för ingenting.
Citera
2026-09-12, 16:51
Medlem
[quote=KentDement|95920636]
Tror du på fullaste allvar att du själv sitter där du gör idag pga socialdemokraterna exempelvis?
Det som man kanske kan reflektera över är att hon och flera andra valde att jobba och fixa sig en karriär, bilda familj och bli skötsamma normala medborgare när dom istället lika gärna som många andra kunde valt att gå på bidrag och syssla med kriminalitet eftersom det inte då mot nu var kravlöst. Det var nog så hon menade
[/Q
Jag sitter där jag sitter tack vare mina föräldrar mest tror jag som råkade födas i Sverige liksom jag.Jag förstår inte vad du menar faktiskt
Ja det är jättebra och en stor majoritet av invandrare vill också jobba och göra rätt för sig.
Problemet är väl ofta att det tar lång tid att få tillstånd för att arbeta och att man inte anställs för att man heter Muhammed inte Johansson.
Kriminaliteten växer ju också fram då ur utanförskapet.

De som inte vill jobba och , följa svenska lagar och göra rätt för sig har inte så mycket i landet att göra, det tycker väl de flesta liksom jag.
Jag förstår nog att hon menade så men poängen var att det är märkligt att hon först sa att vi kom till Sverige och möttes av krav och förväntningar på svenskhet för att en kvart senare säga att allt var kravlöst, det var ologiskt och motsägelsefullt , och märkligt att ingen reagerade på det.

Ska man diskutera jobb och annat så är det ett problem att Sverige länge var, och i viss mån fortfarande är ett land där det är svårt att komma in på arbetamarknaden och få ett jobb med en lön som går att leva, då vi har otroligt mycket låtsasjobb och annat där arbetstagarna jobbar utan att få skälig lön för det. Arbetsträning, beredskapsjobb, långa praktiker och allt möjligt istället för att skapa riktiga jobb . Detta gäller för övrigt oavsett vilken politisk sida som styr.
Citera
2026-09-12, 17:21
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Jimmie vs Magda efterspelet när Jimmie kallade Magda för sur.

https://www.facebook.com/reel/1385667073632444/?rdid=PcDRLxS8J90dUkPm&share_url=https%3A%2F%2Fwww .facebook.com%2Fshare%2Fr%2F19ZawWMR4Y%2F#
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in