2026-09-10, 00:48
Medlem
Jo, ska återuppliva en död 386:a, som jag tänkt spela lite gamla nostalgiska spel på, men hur gör jag detta enklast, föra över filer?

Kan det gå att koppla in en extern hd, eller är det enklast med disketter?

Hur brukar det göras?

Compaq slt
Citera
2026-09-10, 00:56
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hodde
Jo, ska återuppliva en död 386:a, som jag tänkt spela lite gamla nostalgiska spel på, men hur gör jag detta enklast, föra över filer?

Kan det gå att koppla in en extern hd, eller är det enklast med disketter?

Hur brukar det göras?

Compaq slt

Om spelen ryms på diskett är det nog enklast ja.

386or klarar väl bara gamla MFM- och RLL-hårddiskar så du måste nog ha en lite starkare dator som är tillräckligt ny för att ha USB eller nätverk, men tillräckligt gammal för att ansluta till din gamla hårddiskcontroller. Har den ISA-port eller?

Laplink-kabel är också en lösning. Om du får tag på det gamla programmet Laplink tror jag det finns versioner som supportar nollmodemkabel också.

Men är det inte bättre att spela spelen i simulator?
Citera
2026-09-10, 01:08
Medlem
Onanikrems avatar
Pröva att koppla nätverkskabel till den. 386 via kabel till router och burken du skall överföra från trådlöst via router, och överför via ditt nätverk. Osäker om en så gammal maskin hittas i nätverket, men värt ett försök.

Annars är det nog disketter som gäller. En 386 har knappast USB eller cd läsare. Har du en lös gammal IDE hårddisk kan du pröva att föra över via docka och sedan stoppa in den i 386an. Troligen använder den filsystemet Fat 16, möjligen Fat32. Gammal CD läsare med IDE då kan du bränna cd skivor i din nyare burk och föra över. Har ett svagt minne att 386,486 behövde drivar till cd läsare, då är du nog körd, för de är nog väldigt svåra att hitta i dag.
Citera
2026-09-10, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Om spelen ryms på diskett är det nog enklast ja.

386or klarar väl bara gamla MFM- och RLL-hårddiskar så du måste nog ha en lite starkare dator som är tillräckligt ny för att ha USB eller nätverk, men tillräckligt gammal för att ansluta till din gamla hårddiskcontroller. Har den ISA-port eller?

Laplink-kabel är också en lösning. Om du får tag på det gamla programmet Laplink tror jag det finns versioner som supportar nollmodemkabel också.

Men är det inte bättre att spela spelen i simulator?

Beteckningarna känns inte ens bekant så jag gissar att det är enklast att skaffa en extern floppy till min vanliga och kopiera.

Efter snabbkoll på bilder med Google så kan den ha ISA-port, lite för tankad att säkerställa.

Jag kör rätt många emulatorer, främst för arkadspel, men kört massa dos och mer specifika också, och typ alla konsoller, vill ända ha nåt gammalt, med gammal skärm, det kommar göra en hel del spel mycket bättre, och jag hoppas på lite extra känsla allmänt också.
Citera
2026-09-10, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Pröva att koppla nätverkskabel till den. 386 via kabel till router och burken du skall överföra från trådlöst via router, och överför via ditt nätverk. Osäker om en så gammal maskin hittas i nätverket, men värt ett försök.

Annars är det nog disketter som gäller. En 386 har knappast USB eller cd läsare. Har du en lös gammal IDE hårddisk kan du pröva att föra över via docka och sedan stoppa in den i 386an. Troligen använder den filsystemet Fat 16, möjligen Fat32. Gammal CD läsare med IDE då kan du bränna cd skivor i din nyare burk och föra över. Har ett svagt minne att 386,486 behövde drivar till cd läsare, då är du nog körd, för de är nog väldigt svåra att hitta i dag.

Äger ingen router så en extern floppy till min vanliga och några disketter blir nog enklaste och billigaste alternativet.
Citera
2026-09-10, 01:15
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hodde
Äger ingen router så en extern floppy till min vanliga och några disketter blir nog enklaste och billigaste alternativet.
Kör på det. Kolla så disketten är formaterad i rätt format. Fat 16 är det äldsta jag minns.
Brukade vara ett helvete att få ljud och sånt att fungera i spelen på den tiden. Ifs. mest plink-plonk så du missar inte så mycket.
Citera
2026-09-10, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Kör på det. Kolla så disketten är formaterad i rätt format. Fat 16 är det äldsta jag minns.
Brukade vara ett helvete att få ljud och sånt att fungera i spelen på den tiden. Ifs. mest plink-plonk så du missar inte så mycket.

Helvete............

Tills nu hade jag även förträngt ljudet innan ljudkorten kom.

Tror inte den datorn har ljudkort, det är en bärbar 386:a..

Detta förstör faktiskt ungefär hälften av spelen jag tänkt spela.. (det är några få spel)

Kanske måste skaffa en stationär istället så man får in ett ljudkort.

Ska ända återupplivning denna, och måste föra över filer, så jag köper en extern floppy.

Tack för hjälpen!
Citera
2026-09-10, 01:35
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Om det bara är gamla spel är Dosbox tillräckligt.

En hel 386:a med hårdvara och allt är kanske nostalgiskt eller en rolig utmaning att få igång, men att faktiskt använda den blir bara extra jobb.

Vad är det för spel du ska köra? Space Quest, Commander Keen, Leisure Suit Larry, Duke Nukem, Wolfenstein 3D är väl vad din maskin orkar med.
Citera
2026-09-10, 01:36
Medlem
Onanikrems avatar
Är du nostalgispelare från de åren skulle jag ändå föreslå en Amiga om du hittar på loppis/returbutik osv. Plug and play, utan trilskande drivrutiner eller skrivan en uppsats i DOS. Har en stående i stugan med färgskärm och allt. Nostalgi att köra lite Moonstone, Walker och ett gäng andra spel. 386 var aldrig någon spelmaskin, även om det fanns spel till den.
Citera
2026-09-10, 01:36
Medlem
Din 386 kanske är för gammal, men det finns adapters från IDE till USB, som denna https://www.motonet.se/produkt/nedis-adapter-for-harddisk-ide-sata?product=95-02664&utm_source=chatgpt.com
Citera
2026-09-10, 01:39
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Din 386 kanske är för gammal, men det finns adapters från IDE till USB, som denna https://www.motonet.se/produkt/nedis-adapter-for-harddisk-ide-sata?product=95-02664&utm_source=chatgpt.com
Äldre dockor brukar ha både SATA och IDE.
Citera
2026-09-10, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Om det bara är gamla spel är Dosbox tillräckligt.

En hel 386:a med hårdvara och allt är kanske nostalgiskt eller en rolig utmaning att få igång, men att faktiskt använda den blir bara extra jobb.

Vad är det för spel du ska köra? Space Quest, Commander Keen, Leisure Suit Larry, Duke Nukem, Wolfenstein 3D är väl vad din maskin orkar med.

Det är typ såna spel, kör man såna med emulator och modern skärm har jag märkt att just "quest"-spelen/äventyrsspelen överlag blir för svåra och svårt att se detaljerna man behöver se.

Sen köra några gamla spel jag ändå kör nån gång då och då, men som är sen den tiden, då tror jag spelkänslan blir finare.

Jag spelar rätt sällan spel, men blivit irriterad när jag försökt spela dessa gamla spel på Steam, och behövt kolla guider för att inse att en del detaljer inte alls syns på min skärm, men syns tydligt på screenshots från gamla skärmar.

Finns det någon lösning på det så kommer jag släppa det här utöver att serva den där gamla datorn så den rullar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in