Citat:
Ursprungligen postat av
katteplanering
Jag önskar att fler började filma mer ute på gatorna och lägga upp det på YouTube. Inte bara turistfilmer, vloggar eller speciella händelser, utan helt vanliga situationer och vardagslivet.
Det hade varit intressant att se mycket mer av hur samhället faktiskt ser ut idag – människorna, hur vi beter oss mot varandra, samtal och små vardagliga interaktioner, hur gatorna ser ut, vilka typer av människor och miljöer som finns osv.
När man tänker tillbaka på hur Sverige såg ut för bara 10–20 år sedan har samhället förändrats enormt på många sätt. Problemet är att det finns förvånansvärt lite material som visar det vanliga vardagslivet. Nyheter och dokumentärer fokuserar oftast på stora händelser, medan det är de små vardagliga sakerna som egentligen visar hur samhället förändras.
Vi har dessutom redan gått igenom en enorm förändring med sociala medier, smartphones, invandring, nya subkulturer, förändrade sociala normer osv. Det hade varit väldigt intressant att kunna jämföra hur en vanlig gata eller ett torg såg ut då och hur det ser ut nu.
Så jag tycker helt enkelt att folk borde filma mer av verkligheten omkring sig. Inte för att göra content eller tjäna pengar, utan för att dokumentera hur samhället faktiskt ser ut och hur det förändras över tid.
Det som känns helt normalt idag kan se väldigt annorlunda ut när man tittar tillbaka om 10–20 år.
Det filmas och fotograferas mer än någonsin tidigare, och det fortsätter att öka.
Individer, grupper, infrastruktur, gatubilder, dramatiska händelser och vardag - allt filmas och fotograferas allt mer.
Grejen är att det inte sparas.
Jag har bilder på släktingar som levde under sent 1800-tal.
Dessa bilder är alltså runt 130 år gamla.
De bilder som jag, och andra, tar idag är digitala och kommer med största sannolikhet att vara borta om 130 år.
Där har vi ett bekymmer.