2026-09-09, 21:24
Medlem
Jag önskar att fler började filma mer ute på gatorna och lägga upp det på YouTube. Inte bara turistfilmer, vloggar eller speciella händelser, utan helt vanliga situationer och vardagslivet.

Det hade varit intressant att se mycket mer av hur samhället faktiskt ser ut idag – människorna, hur vi beter oss mot varandra, samtal och små vardagliga interaktioner, hur gatorna ser ut, vilka typer av människor och miljöer som finns osv.

När man tänker tillbaka på hur Sverige såg ut för bara 10–20 år sedan har samhället förändrats enormt på många sätt. Problemet är att det finns förvånansvärt lite material som visar det vanliga vardagslivet. Nyheter och dokumentärer fokuserar oftast på stora händelser, medan det är de små vardagliga sakerna som egentligen visar hur samhället förändras.

Vi har dessutom redan gått igenom en enorm förändring med sociala medier, smartphones, invandring, nya subkulturer, förändrade sociala normer osv. Det hade varit väldigt intressant att kunna jämföra hur en vanlig gata eller ett torg såg ut då och hur det ser ut nu.

Så jag tycker helt enkelt att folk borde filma mer av verkligheten omkring sig. Inte för att göra content eller tjäna pengar, utan för att dokumentera hur samhället faktiskt ser ut och hur det förändras över tid.

Det som känns helt normalt idag kan se väldigt annorlunda ut när man tittar tillbaka om 10–20 år.
Citera
2026-09-09, 21:37
Medlem
Hur ska du jämföra videomaterial med dåtiden och nutiden när vi aldrig har filmat våra gator utan ett syfte?
Och om det finns material där vi filmat våra gator förr i tiden skulle där säkert finnas ett intresse att nyttja materialet för en dokumentär. Förslagsvis ”Våra gator innan och efter mobilen var fastklistrad i våra händer”?

Om du vill uppleva samhället kan det vara en idé att kliva ut i samhället.
Det är betydligt trevligare att interagerar med verkliga människor än som att sitta fastklistrad framför en skärm
Citera
2026-09-09, 21:44
Medlem
Balansaktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katteplanering
Jag önskar att fler började filma mer ute på gatorna och lägga upp det på YouTube. Inte bara turistfilmer, vloggar eller speciella händelser, utan helt vanliga situationer och vardagslivet.

Det hade varit intressant att se mycket mer av hur samhället faktiskt ser ut idag – människorna, hur vi beter oss mot varandra, samtal och små vardagliga interaktioner, hur gatorna ser ut, vilka typer av människor och miljöer som finns osv.

När man tänker tillbaka på hur Sverige såg ut för bara 10–20 år sedan har samhället förändrats enormt på många sätt. Problemet är att det finns förvånansvärt lite material som visar det vanliga vardagslivet. Nyheter och dokumentärer fokuserar oftast på stora händelser, medan det är de små vardagliga sakerna som egentligen visar hur samhället förändras.

Vi har dessutom redan gått igenom en enorm förändring med sociala medier, smartphones, invandring, nya subkulturer, förändrade sociala normer osv. Det hade varit väldigt intressant att kunna jämföra hur en vanlig gata eller ett torg såg ut då och hur det ser ut nu.

Så jag tycker helt enkelt att folk borde filma mer av verkligheten omkring sig. Inte för att göra content eller tjäna pengar, utan för att dokumentera hur samhället faktiskt ser ut och hur det förändras över tid.

Det som känns helt normalt idag kan se väldigt annorlunda ut när man tittar tillbaka om 10–20 år.

Det filmas och fotograferas mer än någonsin tidigare, och det fortsätter att öka.
Individer, grupper, infrastruktur, gatubilder, dramatiska händelser och vardag - allt filmas och fotograferas allt mer.

Grejen är att det inte sparas.
Jag har bilder på släktingar som levde under sent 1800-tal.
Dessa bilder är alltså runt 130 år gamla.
De bilder som jag, och andra, tar idag är digitala och kommer med största sannolikhet att vara borta om 130 år.
Där har vi ett bekymmer.
Citera
2026-09-09, 21:47
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balansakten
Det filmas och fotograferas mer än någonsin tidigare, och det fortsätter att öka.
Individer, grupper, infrastruktur, gatubilder, dramatiska händelser och vardag - allt filmas och fotograferas allt mer.

Grejen är att det inte sparas.
Jag har bilder på släktingar som levde under sent 1800-tal.
Dessa bilder är alltså runt 130 år gamla.
De bilder som jag, och andra, tar idag är digitala och kommer med största sannolikhet att vara borta om 130 år.
Där har vi ett bekymmer.

Så köp en skrivare. Är du efterbliven?
Citera
2026-09-09, 21:48
Medlem
Crabbofixs avatar
jag håller med.

det filmas och fotograferas en massa men inte med någon slags avsikt eller mening.

subkulturer kan komma och gå utan att någon egentligen dokumenterar det.
Citera
2026-09-09, 21:48
Medlem
MakeEuropeWhites avatar
Definitivt. Man borde granska polisen mer med sin kamera.

Nu träffar jag inte dem i vardagslivet som tur är men många gör tyvärr det så filma på.
Citera
2026-09-09, 21:54
Medlem
Balansaktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Så köp en skrivare. Är du efterbliven?

Jag pratar inte om mig personligen, och jo, jag har en skrivare.
Det är ytterst få bilder av de som tas idag som skrivs ut, och ännu färre som skrivs ut i en kvalitet som klarar av tidens tand.

Ännu värre är det med filmer.

Vad har du för sjukt behov som gör att du frågar om folk är efterblivna?
Är det någon typ av mindervärdeskomplex?
Citera
2026-09-09, 22:34
Medlem
I så fall skulle det vara intressant att jämföra hur det såg ut förr, och hur det ser ut idag. För den som är yngre kan det vara svårt att förstå hur det var på 80-talet första maj. Och vad som händer idag. Det är en viss skillnad ....

https://youtu.be/2D0O_4k1yJM
Citera
2026-09-10, 13:40
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katteplanering

så man måste se förändringar på telefonen nu?
Det går inte att titta upp från skärmen någon enda gång längre?
Jag gjorde det förra månaden.
Allt såg likadant ut som alltid förr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in