2026-09-09, 15:15
Medlem
Mina nya underhållning är det olika Swish-grupperna på Facebook. Det kan bli så OTROLIGT toxic när folk ber om "donationer" till mat till barnen eller skor till vinter. Folk är helgalna! T.ex

"Förlåt för anonym, men är de pga massa påhopp.
Önskar gåva valfri summa,
Jag är ensamstående mamma och ekonomin just nu är väldigt tajt, skulle behöva införskaffa nya regnkläder till min dotter och nya stövlar 🙏

Så kontrade någon med "Barnbidrag?" och sen exploderar det. Mycket underhållande! Mycket White-trash och antagligen en hel del cigaretter och red-bull....
2026-09-09, 15:19
Medlem
laughingducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jordmuser
Mina nya underhållning är det olika Swish-grupperna på Facebook. Det kan bli så OTROLIGT toxic när folk ber om "donationer" till mat till barnen eller skor till vinter. Folk är helgalna! T.ex

Jag är ensamstående mamma och ekonomin just nu är väldigt tajt, skulle behöva införskaffa nya regnkläder till min dotter och nya stövlar 🙏

Så kontrade någon med "Barnbidrag?" och sen exploderar det. Mycket underhållande! Mycket White-trash och antagligen en hel del cigaretter och red-bull....

” Antar din profil kommer visa fel prioriteringar inom ekonomin därför anonymt inlägg ”

Då får du många kompisar på Messenger 😉
2026-09-09, 15:21
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Hur vet man att det som skrivs är sant och att personen verkligen köper regnkläder och inte redbull och en ny telefon?

Har inte FB och skulle aldrig swisha någon okänd tiggare.
2026-09-09, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Hur vet man att det som skrivs är sant och att personen verkligen köper regnkläder och inte redbull och en ny telefon?

Det är precis det som gör det så underhållande (eller toxic) för många som ber om pengar får minsjäl också förklara sig och det blir oftast det snurrar in sig i sig egen lögn.
2026-09-09, 15:32
Medlem
MikeStrutters avatar
Citat:
Finns även grupper som heter "bortskänkes" i diverse städer.

Jag måste gå ur den gruppen. Man ser snikna jävlar som ber om allt möjligt till hemmet men grejen är
att det postas fan en gång i månaden.
Sen har man den där pissungen i 20 års åldern som postat "Ny el-sparkcykel sökes", fan skaffa ett jobb!
2026-09-09, 15:33
Medlem
Gillar mer läsa om den typiska scamen där man ska användas som målvakt etc och folk som är desperata går ju på de i dessa grupper
2026-09-09, 15:57
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Det är precis det som gör det så underhållande (eller toxic) för många som ber om pengar får minsjäl också förklara sig och det blir oftast det snurrar in sig i sig egen lögn.

Låter ändå som ett litet kul nöje att läsa då jag gissar att många försöker och säkert får några kronor då och då.
Går att få fram rätt mycke info från ett telefonnummer idag när man googlar vidare på namn, adress och allt sånt.
2026-09-09, 16:22
Medlem
jugbandbluess avatar
det är antagligen taikons bakom dessa.

men själva fenomenet swishtiggeri/gofundme är lite lustigt; det kommer från USA där man inte har det kompakta välfärds- och bidragssystem som sverige har. ofta faller motiveringen därför omgående.
2026-09-09, 16:55
Medlem
Kan ni tipsa om såna grupper på Facebook? Låter underhållande
2026-09-09, 16:57
Medlem
godboys avatar
Citat:

Det är inte så ofta sånt kommer upp i mitt flöde, men det händer och ofta är det mycket roande. Jag skulle aldrig ge till någon jag inte känner eller träffat. Jag utgår från att de är bedragare. Lite som ziggisarna som invaderade Sverige som gräshoppor för 15 år sen eller något. Det var ju såååå synd om dem, till folk vaknade och fattade vad det var för skitfolk.

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil

Dessutom att Swicha ett mobilnummer, det går ju inte att vara anonym mottagare, namnet på den du ska Swisha till kommer ju upp i Bank ID appen.

Jag utgår givetvis att det är fråga om bedragare.
2026-09-09, 17:45
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Vet inte hur facebook funkar men jag brukar få upp sånt i mitt flöde ibland
Även singel grupper, jag besöker eller är inte ens med i såna grupper

Swish grupper är komik på högnivå
Såg ett par som tiggde 2-300kr till mat och cigg, plus att dom la in en selfie
Det bara skrek pundare om dom och kommentarerna va snabba att påpeka detta
Att pengar förmodligen kommer gå till droger
Men detta par va väldigt ärliga och sa att dom aldrig knarkat 😂
Även en blind skulle se att dom va pundare så illa va det
2026-09-09, 17:59
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilkyJohnson
Vet inte hur facebook funkar men jag brukar få upp sånt i mitt flöde ibland
Även singel grupper, jag besöker eller är inte ens med i såna grupper

Swish grupper är komik på högnivå
Såg ett par som tiggde 2-300kr till mat och cigg, plus att dom la in en selfie
Det bara skrek pundare om dom och kommentarerna va snabba att påpeka detta
Att pengar förmodligen kommer gå till droger
Men detta par va väldigt ärliga och sa att dom aldrig knarkat 😂
Även en blind skulle se att dom va pundare så illa va det
Ja singelgrupperna är bäst!! Så jävla kul när det var någon pundare som la upp en bild och det var en som kommenterade med "Men vad i hela tjackpåsen är det som händer här?"

Det blev en stor grej som alla börja kommentera med när någon knarkis lägger upp något.
"Men vad i alla tomma tramadolkartor är det som försiggår här?"
"Men vad i alla stulna koppartrådar är det som händer här?"

Dör av garv!!
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här