2026-09-09, 14:06
Medlem
Jag är på semester vid Medelhavet. Jag trodde jag gillade värme, men tydligen finns det en gräns eller så har jag blivit gammal.

Men här är det 35C i skuggan. Solen bränner som ett as. Det är en plåga att göra nått utomhus, ens gå 100 m till restaurangen. Vissa ligger och pressar vid polen i timmar, för mig är det otänkbart. Längtar till 13 gradiga Sverige.

Vad tycker ni är jag en tönt, eller hur varmt är för varmt?
Citera
2026-09-09, 14:11
Medlem
Connykrims avatar
Passa på o njut

Bada i poolen eller havet på dagen
Ha keps på dig
På kvällen går du ut.

Ingen normal promenerar runt i 30+.
Citera
2026-09-09, 14:14
Medlem
Över 25c och det börjar bli varmt
Citera
2026-09-09, 14:17
Medlem
Hur långt är ett snöre..
Citera
2026-09-09, 14:18
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosentry
Jag är på semester vid Medelhavet. Jag trodde jag gillade värme, men tydligen finns det en gräns eller så har jag blivit gammal.

Men här är det 35C i skuggan. Solen bränner som ett as. Det är en plåga att göra nått utomhus, ens gå 100 m till restaurangen. Vissa ligger och pressar vid polen i timmar, för mig är det otänkbart. Längtar till 13 gradiga Sverige.

Oooof för det första jag hoppas hoppas hoppas att du hittar en sval plats att ligga och läsa en lökig semesterdeckare på och att semestern är bra

För det andra, så är det så jävla personligt vad man är bekväm med. Ta det lugnt, du behöver inte bevisa nåt - bara gör din grej. Du är inte en tönt för att du föredrar vissa grader celsius hit eller dit.

Sen, det tredje, jag var väldigt mycket som dig tills jag fastnade i 40-45 graders värme utan AC nånstans. Det var som om nåt sprack och jag har sen dess väldigt lätt att hantera just värme. Så det kan ju alltid ändras.

Men just nu, du är på semester, ta med två vattenflaskor: en för dricksvatten, en för benen. Den senare kan du fylla på med havsvatten om det behövs. Knepet är att "smeta" vatten på smalbenen. Du har jätteytliga blodkärl men också ben som har blodådror nära sig även bakom dom. Om du smetar vatten på smalbenen avdunstar det fort och du kyls ner väldigt fort. Låter sjukt men funkar.
Drick mycket vatten, få i dig salt och andra näringsämnen, hitta ett korsord, sudoku, bok eller bara en podcast och slappna av och var inte blyg för att berätta för folk att "jag är så satans varm, måste gå till AC nu".

Plus det är regnigt och jävligt här hemma i Svedala så ... vad som än händer har den grå skiten att komma hem till
Citera
2026-09-09, 14:21
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:

Om jag/vi är på solsemester, ska det stekas på stranden. Man kan doppa sig i havet så ofta man vill eller behöver.
Om jag/vi däremot besöker en storstad eller dyl, vill jag inte ha det varmt. Då ska det vara temperatur så att jag kan gå i en sweatshirt. Eller i en t-shirt med en tunn jacka.
Citera
2026-09-09, 14:25
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Som native indierna sade när ännu under kolonial regim:

"Bara galna hundar och engelsmän går ut i mid day sun."

Som Conny klokt svarade i tråden:

Gå ut på kvällarna. Så gör de infödda.

Njut av de mörka sammetsnätterna med maten, vinerna, pratet, kvinnorna, om så därtill männen.

Med ett ord: Kulturen.

Svar på fråga: Upp till typ 27 Celsius är nice. Där räcker det, för vår del.
Citera
2026-09-09, 14:45
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DI3SEL
Över 25c och det börjar bli varmt

Håller med dig, allt över 25 grader blir bara jobbigt.
Den perfekta tempen är 20-23 grader skulle jag säga och skulle gärna ha det året runt.
Citera
2026-09-09, 15:33
Avstängd
Beror på aktivitet men 25 molnigt eller 22 å sol är najs..

Citat:

Citera
2026-09-09, 15:44
Medlem
Pedris avatar
Perfekt temperatur utanför en storstad med badmöjligheter är förmodligen 28 grader. Över 32 är det för varmt, under 24 för kallt.
Citera
2026-09-09, 15:50
Medlem
cookieboys avatar
Mellan +35 till + 40c börjar det bli varmt. Hänger dock ihop med luftfuktighet eller torrvärme för mig. Tycker att det är jobbigare med hög luftfuktighet.
Citera
2026-09-09, 15:54
Medlem
dirtysouths avatar
Här når det 45 på extrema dagar
Njuter av allt mellan 23-35 grader
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto