2026-09-09, 09:16
Avslutad
Har detta år sett två olika kvinnor komma själva, båda hade två små pojkar och kvinnorna gav ett hysteriskt intryck. Den ena uttryckte att det var full rulle med barnen och vet att hon var nyseparerad. Separationen framstod avvikande eftersom dom nyligen tagit det stora beslutet att skaffa ett till barn tillsammans.

Jag minns mamman och influencern Peg Parnevik Murray uttrycka i Skavlan för några år sedan att ett barn är mer jobb än flera men utan vetenskaplig grund.
Citera
2026-09-09, 09:22
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Skaffar vissa ett till barn för att dom tror det blir lugnare?

Men är det en typ adhd-morsa så skaffar hon väl gärna en unge till så det liksom händer lite i tillvaron?
Citera
2026-09-09, 09:49
Medlem
J.Doessons avatar
Det är bra med åtminstone ett syskon (tycker jag) för då har dom alltid varandra.
Citera
2026-09-09, 09:59
Medlem
Det är inte mer jobb med ett barn, men omställningen är ju klart störst. Säger sig självt.

Att skaffa fler barn kan ju bero på väldigt mycket. Man har barnlängtan, vill ha syskon, man har en plan/dröm om en speciell typ av familj/förhållande, hålla kvar sin partner etc etc. Och då även att man tror/hoppas/tänker att syskon sysselsätter sig tillsammans. Vilket i grunden bottnar i ett behov av att inte behöva ta hand om ett barn.

För barn innebär konstant omsorg och ansvar. I dagen samhälle är ju dock folk så ego att det behövs egentid hela tiden och barn ses som jobbiga hinder (det är skärmar i barnvagnen och Elvanse när de börjar skolan). Och syskon sysselsätter…
Citera
2026-09-09, 10:28
Medlem
Jag förstår mig knappt på folk som bara har ett barn. MEn sen att skaffa fler efter nummer två är väl mer att diskutera.
Citera
2026-09-09, 12:56
Avslutad
Om man vill ge sitt barn ett syskon (rimligt) så är det väl inget konstigt att syskonet får samma föräldrar även om paret planerat att separera.
Det låter som mer jobb att skaffa barn med flera olika partners än att skaffa barn med samma person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in