Citat:
Ursprungligen postat av
ladicius
Haha, sant!

Jag är för obildad för att kunna göra en ekvation av det hela, men jag tänkte som så:
Boken är (förstås) delad i tre delar:
[1/3][1/3][1/3]
När jag kommit till hälften måste jag ju läst 1/3 + 1/6.
[1/3]
[1/6] | [1/6][1/3]
Eftersom sjättedelen jag markerade ovan var 30 sidor, så måste ju totalen vara 30 * 6 = 180 sidor.
Jag har varit mattelärare och det är intressant hur olika elever löste vissa uppgifter. Du hade fått en 5a i betyg av mig så du behöver inte alls vara skamsen.
Enligt min erfarenhet brukar det finnas en eller två supersmarta elever i en klass på 30 elever. De löser problem som detta med enkel huvudräkning på 1-2 min. Du kanske tillhör den kategorin. Sen finns det kanske halva kassen som löser problemet med hjälp av sina mattekunskaper (ekvationslösning). Halva klassen kan antingen inte lösa problemet eller räknar fel och får fel svar.
Jag har ett jättebra exempel som supersmarta elever löser direkt i huvudet på 1-2 min och andra inte lika smarta men med hygglig mattekunskap löser på ca 10-15 min. Många kan inte lösa uppgiften alls.
Om du vill försöka testa dig så har du problemet nedan.
Två askar A och B innehåller båda mynt. A innehåller dock 5 gånger fler mynt än B.
Sen flyttar man över 24 st mynt från A och lägger i B. Nu innehåller A och B lika många mynt.
Hur många mynt är det nu i A?
Löser du detta i huvudet på ca 2 min utan användning av ekvationer tillhör du kategorin supersmart.