2026-09-09, 07:43
Medlem
https://www.expressen.se/noje/influencern-sovdes-infor-skonhetsoperation-dog/
Citat:
Finska influencern Olivia Oras sövdes inför en skönhetsoperation – sedan vaknade hon aldrig igen.

Hon blev 27 år gammal.

Nu har skönhetskliniken polisanmälts av Oras föräldrar.
Att dö på grund av en fettsugning. Vad hände med du duger som du är?
Citera
2026-09-09, 07:46
Medlem
Mm vet inte vad jag ska säga om detta förutom att det är ju en risk alla dessa tar när dom gör såna där ingrepp.

Hon dog för sin ytlighet skulle man kunna säga. Tragiskt.
Senast redigerad av J.Doesson 2026-09-09 kl. 07:48.
Citera
2026-09-09, 08:05
Medlem
Alla operationer medför en risk.
Plus hon ser ju inte direkt fet ut. Så vad var det som skulle sugas egentligen?
Citera
2026-09-09, 08:07
Medlem
Vilken klinik var det?
Citera
2026-09-09, 08:27
Medlem
Vad jag förstår av artikeln så befann de sig inte på ett sjukhus, utan på en "klinik". Varför gör man sånt här, utan omedelbar närhet till intensivvård, narkosläkare mm. utifall det skulle behövas?
Citera
2026-09-09, 08:46
Medlem
Såklart tragiskt.
Mina tankar går till dom anhöriga.

Det stod på Expressen att Yle tidigare rapporterat att det varit skandaler på kliniken tidigare, att engångs verktyg diskats med diskmedel inför operation bland annat.

Rena rama Frankenstein kliniken.
Citera
2026-09-09, 08:46
Medlem
Riksreptilens avatar
" Influencern Olivia Oras, 27, slog igenom brett i Finland 2017 i samband med dokumentären ”The perfect selfie”, som följde hennes liv som influencer och som dotter till konstnärsparet Reijo och Johanna Oras."

Bägge föräldrar konstnärer så att jobba som mattelärare var nog inget som uppmuntrade i hemmet under hennes uppväxt är min killgissning.

Vilken lågprisklinik fick hon" samarbetsavtal" för exponering till hennes sannolikt tonåriga följare?
Citera
2026-09-09, 11:19
Medlem
Alla som planerar en skönhetsoperation eller fettsugning bör först se avsnittet Sanguinarium ur Arkiv X. Det bör avskräcka de flesta.
Citera
2026-09-09, 11:25
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bekannelse
Vilken klinik var det?

Plastic Surgery Center Helsingfors

Här en autoöversatt artikel från finsk till svenska

https://yle.fi/a/74-20245188
Citera
2026-09-09, 11:27
Medlem
Gubbens avatar
Varje gång man blir sövd finns risken att man inte vaknar.
Därför används lokalbedövning istället till och med vid avancerade operationer som t.ex.pacemaker.
Citera
2026-09-09, 12:02
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Alla operationer medför en risk.
Plus hon ser ju inte direkt fet ut. Så vad var det som skulle sugas egentligen?

Exakt, varje operation är en risk och just sövning är absolut inget som är 100% säkert.
Det sker inte dödsfall ofta men som sagt, risken finns alltid där.
Att man sen dör under en skönhetsoperation är lite spännande då operationen egentligen är en helt onödig operation i de flesta fall och har då lite svårt att tycka synd om en sån person.
Man har skälv valt att utsätta sig för denna operation och någonstans så bör det ha informerats om att en risk alltid finns där.

Som en läkare till mig en gång så när jag valde mellan operation eller inte (ej skönhetsoperation men heller inte livsviktig) att skuret är alltid bäst.
Jag gjorde operationen ändå och allt gick bra.
Citera
2026-09-09, 12:40
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubben
Varje gång man blir sövd finns risken att man inte vaknar.
Därför används lokalbedövning istället till och med vid avancerade operationer som t.ex.pacemaker.

Det handlar givetvis extremt mycket om genetik om hur din kropp hanterar det, precis som med allt annat.

Det finns ju folk som har blivit sövda typ 25 gånger i livet utan problem.

Jag skulle dessutom inte bli förvånad om de struntade i att använda sig av en narkosläkare. Det verkar vara en mycket oseriös klinik.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in