2026-09-10, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fishfucked
Spännande.
Berätta mer om vad du läst.
OM man inte vill läsa är det lättare att själv upptäcka det när insatta veganska debattörer uttalar sej...
Citera
2026-09-10, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
OM man inte vill läsa är det lättare att själv upptäcka det när insatta veganska debattörer uttalar sej...
Okej?
Citera
2026-09-10, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fishfucked
Okej?
Jag har inga länkar tyvärr, men läste för några år sedan att bla empati blev kraftigt försämrat om man inte åt kött pga något ämne i kött som jag inte minns vad det är.... Annars märks det ju rätt tydligt på deras hat mot oss som grundlöst spys ut hela tiden.
Citera
2026-09-26, 23:08
Medlem
Jag förstår tanken bakom den känsloladdade aktivismen. Vill samtidigt poängtera att jag inte stödjer aggressiviteten. Är själv inte vegan, har däremot varit vegetarian i perioder. Tror inte att det är övertygelsen om den egna godheten som är förklaringen.
Svaret på din fråga: djuren saknar en röst och aktivisterna för deras talan. Det är trots allt ingen dum tanke att välja skor och accessoarer som inte är gjorda av en annan varelses organ. Det är inte fel att fördöma att försöksdjur hålls intryckta i små burar utan solljus, utan ordentlig rengöring från urin och avföring, avsaknad av kontakt med de andra djuren och sällan någon veterinärvård (dyrt, lättare ifall djuret bara dör). Det är elakt att droppa kemikalier i djurens ögon och hud som fräts sönder och blir infekterade för att människor ska kunna shoppa i beauty avdelningen. Det är barbariskt att det finns ett yrke som går ut på att könsbestämma nykläckta kycklingar. Har kycklingen oturen att födas som tupp innebär det raka vägen till en maskin som... mal sönder dem - levande. Vi pratar om kycklingpojkar som är några sekunder gamla vars öde är att bli kattmat. Har man "turen" att kläckas som en honkyckling får man leva lite till för hönsäggens skull. Oftast ett liv utan solljus och svängrum där fåglarna får gå i den egna avföringen och vada bland andra döda fåglar. När man tänker efter så vill ju inte kossan att kalven som hon burit i sin kropp ska tas ifrån henne, delas upp i bitar och bli en stek.
Det är trots allt ett mirakel att ett liv blir till, ett DNA som bestämmer att kaninen får långa öron, mjuk päls och kan skutta.
Det är inte fel att välja cruelty free och jag tror att du innerst inne kanske håller med mig
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in