2026-09-08, 22:58
Avstängd
PappaTribes avatar
Det mest fascinerande med vissa veganaktivister (jag kallar dem extremister) är att de verkar ha gjort konsten att övertyga folk till en tävling i hur många människor man kan reta upp.

Vill man få någon att äta mindre kött är det kanske inte världens smartaste strategi att börja kalla personen mordisk, hjärtlös eller moraliskt underlägsen. Men tydligen är det viktigare att känna sig god än att faktiskt få någon att ändra sig.

Det blir nästan komiskt. Man säger sig vilja förändra samhället, men väljer samtidigt en kommunikationsstrategi som får helt vanliga människor att tänka: ”Jaha, då tänker jag fan inte lyssna på den där idioten.”

Och nej, det handlar inte om att alla veganer skulle vara brända eller dåliga människor. Det handlar om aktivistextremister som verkar tro att aggressivitet automatiskt gör ett argument starkare.

Att stå på en gata och skrika åt folk förändrar inte deras värderingar. Att försöka skamma någon till en livsstilsförändring fungerar sällan bättre än att faktiskt ge personen bra argument och realistiska alternativ.

Det finns dessutom en rätt uppenbar paradox här: om ens mål är att få så många som möjligt att ändra sina vanor, varför spenderar man då så mycket energi på att skapa fiender?

Vill man förändra människor eller vill man bara känna sig överlägsen dem?

Vad säger Flashback? Har ni någonsin blivit mer benägna att äta vegetariskt på grund av aggressiv veganaktivism, eller är effekten snarare den motsatta?
Citera
2026-09-08, 23:15
Medlem
Bra frågor. Jag tror många av dom bara vill känna sig överlägsna.

Nä dom får inte mig att vilja börja köpa låtsas kött.
Citera
2026-09-09, 00:11
Medlem
Mer korkade personer än veganer tror jag inte finns! Tydligen kan det bero (vad jag har läst) på att dom har brist på ett ämne i hjärnan som man får via kött....
Citera
2026-09-09, 00:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PappaTribe
Det mest fascinerande med vissa veganaktivister (jag kallar dem extremister) är att de verkar ha gjort konsten att övertyga folk till en tävling i hur många människor man kan reta upp.

Vill man få någon att äta mindre kött är det kanske inte världens smartaste strategi att börja kalla personen mordisk, hjärtlös eller moraliskt underlägsen. Men tydligen är det viktigare att känna sig god än att faktiskt få någon att ändra sig.

Det blir nästan komiskt. Man säger sig vilja förändra samhället, men väljer samtidigt en kommunikationsstrategi som får helt vanliga människor att tänka: ”Jaha, då tänker jag fan inte lyssna på den där idioten.”

Och nej, det handlar inte om att alla veganer skulle vara brända eller dåliga människor. Det handlar om aktivistextremister som verkar tro att aggressivitet automatiskt gör ett argument starkare.

Att stå på en gata och skrika åt folk förändrar inte deras värderingar. Att försöka skamma någon till en livsstilsförändring fungerar sällan bättre än att faktiskt ge personen bra argument och realistiska alternativ.

Det finns dessutom en rätt uppenbar paradox här: om ens mål är att få så många som möjligt att ändra sina vanor, varför spenderar man då så mycket energi på att skapa fiender?

Vad säger Flashback? Har ni någonsin blivit mer benägna att äta vegetariskt på grund av aggressiv veganaktivism, eller är effekten snarare den motsatta?

Många är skitotrevliga, fientliga, passivt aggressiva och verkar vara extremt labila. De resonerar idealistiskt snarare än realistiskt.

Många har dessutom tydliga hälsoproblem men vill inte ta chansen att eventuellt förbättra sin hälsa genom att inkludera animalisk mat i sin kosthållning.

Verkar som att många tillslut utvecklar ett hat mot människor. Yourofsky, en av pionjärerna får man väl nästan ändå säga, vill att alla människor ska steriliseras så att vi kan dö ut och lämna över jorden åt djuren. Sympatisk kille....

Det finns effektiva knep för att sätta press på deras ståndpunkter. Man kan exempelvis fråga veganerna vad det är som gör att det är lagligt och moraliskt försvarbart att skära upp och äta växter. Svaret man får ofta då är att växter saknar det som man på engelska kallar för ''sentience''.

Då kan man bara ställa följande fråga på engelska: ''Dead humans lack sentience, do you think it's morally and legally defensible to chop up and eat dead humans''?

Man leder in dem på kannibalism av döda människor helt enkelt. Ifall de svarar ''ja'' på frågan så är de logiskt konsekventa, annars inte.

Man kan även i sin tur fråga hur de ser på att äta använda växter för sexuella akter... ifall det är moraliskt och lagligt acceptabelt och ifall man får samma svar: ''Because plants are not sentient'', så kan man pressa dem och fråga hur de ser på nekrofili för döda människor saknar sentience.

Att beställa in en laxsallad är förfärligt... men det som Ted Bundy gjorde mot vissa av sina offer (nekrofili) verkar inte besvära vissa veganer, för de var ju döda och saknade sentience. .

Tro det eller ej, vissa har dessa ståndpunkter utan att veta om det, de har bara inte förmått att med hjälp av logik lyckats bena ut detta.

Ja, det finns många dönickar i den här världen.
Senast redigerad av Pellefant775 2026-09-09 kl. 00:38.
Citera
2026-09-09, 02:25
Medlem
Onanikrems avatar
Rätt sällan man träffar på dem i vanliga livet nuförtiden, om det inte är samma som sitter fastlimmade på vägarna då och då, multisyndrom.

Hade en tjej på jobbet som fick en negerboll när vi andra åt tårta på temadagar och sånt. Det är 10 år sedan.
Citera
2026-09-09, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Mer korkade personer än veganer tror jag inte finns! Tydligen kan det bero (vad jag har läst) på att dom har brist på ett ämne i hjärnan som man får via kött....

Spännande.
Berätta mer om vad du läst.
Citera
2026-09-09, 07:02
Medlem
triptykens avatar
Har inte träffat nån sån dom senaste decennierna men det kanske är ålder, där man jobbar mm?

Känner flera veganer, vegetarianer, en polare äter nån form av "bara kött och bär" diet och enda tillfället det är kämpigt är när man ska åta middag ihop och måste lista ut vadfan man ska laga.

Men det är väl det? Varför ungas du med folk som skriker åt dig TS?
Citera
2026-09-09, 07:08
Medlem
Snacka om påhittade problem. Vad mer dagdrömmer ni om för att motivera att eran kost som ni sannolikt på något plan vet är moraliskt problematiskt - inte minst med hänsyn till hur djurhållning och köttfabriker fungerar.
Citera
2026-09-09, 08:01
Medlem
Fantens avatar
Fast det är ju inte veganer utan det är alla typer av extremister. Religiösa dårar säger att man kommer att lida alla möjliga kval om man inte tror som dom, konspirationstokar säger att man är en sovande fårskalle och veganer säger att man hatar djur.

Det går inte att ta någon slags extremist på allvar.
Citera
2026-09-09, 08:47
Medlem
Mechilas avatar
Såg avsnittet där veganen Ed Winters gästade Skavlan.

SVT: Skavlan och Sverige - Skulle du lagt älgen i ambulansen

Jordbruksminister Peter Kullgren fullständigt krossade Ed.

🤗❤️
Citera
2026-09-09, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fishfucked
Spännande.
Berätta mer om vad du läst.
Jag googlade:

Ämnen som saknas helt i växtriketVitamin B12:
Detta är det absolut viktigaste ämnet. Det finns naturligt enbart i animaliska produkter som kött, fisk, mjölk och ägg. B12 är livsnödvändigt för nervsystemets funktion och bildandet av röda blodkroppar. Veganer måste ta tillskott eller äta noggrant berikade produkter.

Ämnen som finns i kött men är svårare att ta upp från växter:
Vissa ämnen finns i växtriket, men i former som kroppen har svårare att tillgodogöra sig, ofta på grund av att växter innehåller fytinsyra som hämmar upptaget

Hemjärn: Kött innehåller så kallat hemjärn som kroppen lätt absorberar. Växter (som bönor och spenat) innehåller icke-hemjärn, vilket tas upp mycket sämre. Upptaget kan dock förbättras om man äter C-vitamin till maten.
Zink och selen: Dessa mineraler finns i fullkorn och baljväxter, men fytinsyran i växterna gör att kroppen inte kan suga upp dem lika effektivt som från kött.
Vitamin D3: Den mest effektiva formen av vitamin D finns naturligt främst i fet fisk och kött. Veganer är ofta beroende av solljus, berikade växtdrycker eller tillskott (ofta utvunnet ur lavar).
Omega-3 (EPA och DHA): De långa fettsyrorna som är viktiga för hjärnan och hjärtat finns färdiga i fet fisk och kött. Växter (som linfrön och valnötter) innehåller alfa-linolensyra (ALA), som kroppen själv måste omvandla till EPA och DHA, vilket den gör i ganska låg grad.

Det finns även andra ämnen som är koncentrerade i kött och som kroppen visserligen kan tillverka själv i mindre mängder, men där veganer har lägre nivåer i musklerna
Kreatin: Viktigt för cellernas energiomsättning och muskelstyrka.
Karnosin: En antioxidant som skyddar muskelvävnad.

Det skribenten syftade på kan ha varit just B12

Många despoter var vegetarianer, så en strikt växtbaserad kost kanske påverkar psyket? Men jag har inte sökt efter sådan forskning
Citera
2026-09-09, 09:49
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PappaTribe

Dom vill nog främst vara duktiga inför varandra, jag tror inte riktigt på att budskapet är det viktigaste. Det verkar också vara så där pubertalt där värst anses coolast i den miljön. Alltså ni är mördare, köttätare! Jag tänker ju också på denna aktivisten som ville döda rasister härom veckan. Dom ljuger inför varandra, när dom håller på så.

Sen vill jag inte sticka under stol med att många av dom där aktivisterna har svårt se saker nyanserat utan tänker påfallande ofta i svart eller vitt. Det blir godhetsapostel VS mördare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in