Citat:
Ursprungligen postat av
DarkAges1
Vinner rödingarna detta val gissar jag att främst villaägare och brf ägare blir de stora förlorarna
a) S har meddelat att de tänker införa bankskatt på bankens vinster. Bankerna har replikerat att den skatten kommer låntagaren få betala. Följden blir naturligtvis dyrare bolån
b) Eventuell återinförd fastighetsskatt. Detta kommer slå hårt framförallt i storstäderna där priserna på boende är höga.
c) Stor risk att V lyckas få bort Rot och Rut. Det blir dyrare att renovera vilket i många fall kan vara nödvändigt. Underhåll, tak, rör etc
Förutom ovanstående som har en direkt koppling till boendet finns det även andra faktorer som gör att hushållen blir fattigare vilket också kan påverka prisbilden för boendet. Jag tänker då bland annat på:
D) Höjd inkomstskatt
E) Höjda bensinpriser vilket påverkar alla transporter, all konsumtion etc
F) Dyrare elpriser
G) Återinförd matmoms?
H) Återinförd förmögenhetsskatt, arvskatt och gåvoskatt
Folk kommer ha mindre kvar i plånboken helt enkelt.
Tror ni mina farhågor kommer besannas vid en röd valvinst? Hur mycket tror ni värdet kan sjunka framförallt i storstäderna?
Vilken förvirrad värld lever du i?
Nej, det bli ingen fastighetsskatt, arvsskatt, förmögenhets- eller gåvoskatt.
Nej, det finns inte på kartan att V lyckas ta bort RUT och ROT.
Matmoms har vi redan, och Tidö-partierna har sänkt den tillfälligt inför valet, liksom med bränsleskatterna.
Dessa kommer sannolikt att återgå till tidigare nivåer oavsett vilka som styr efter valet.
Hur skulle elpriserna påverkas av ett regeringsskifte menar du?
Ja, bränslepriserna lär gå upp med en S-ledd regering, åtminstonde om MP ingår i den, men inte till de fantasinivåer som en del högertomtar påstår.
Inkomstskatterna kan komma att öka, men enligt planerna bara för de som har bland de med 5-15 procents högst inkomst, och vi har råd till det.