2026-09-08, 21:19
Medlem
NYZ367s avatar
Förra måndagen gömde sig en kvinna vid person övergång och gick framför tåget.

Jag bodde granne till det tragiska men pressen kallade det.
Tåget mellan xxxx och xxxx är försenat p.ga av problem på spåret.

Jag gick dit hon var i tre delar. För fem år sedan berättade man att folk gjorde självmord i dag är det TABU?
Citera
2026-09-08, 21:24
Medlem
NYZ367s avatar
Varför har man blivit så rädd att tala om självmord sedan 2020? Jag tror att tala om självmord kan vara preventivt och få människor att söka sig till hjälp istället för att dö.
Citera
2026-09-08, 21:42
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NYZ367
Varför har man blivit så rädd att tala om självmord sedan 2020? Jag tror att tala om självmord kan vara preventivt och få människor att söka sig till hjälp istället för att dö.

Jag tror som du.
Citera
2026-09-08, 21:47
Medlem
Citat:
Tror också att vi måste tala mer om det öppet. Grundorsaken lär ju vara mentala problem och dessa försvinner inte av att man bygger en tunnel under spåren eller sätter upp nät längs med varenda bro och utanför fönstren på alla höga byggnader. Samma sak med skolattackerna under senare år, mentala hälsoproblem som ignoreras och avfärdas tills personen inte ser nån annan utväg än självmord. Ibland med resultatet att fler liv tas samma dag.
Citera
2026-09-08, 22:12
Medlem
Citat:

Jag tror som du men tror man anser att det kan trigga fler om man pratar om det
Citera
2026-09-08, 22:20
Medlem
Citat:

Jag gick dit hon var i tre delar. För fem år sedan berättade man att folk gjorde självmord i dag är det TABU?
Tyvärr begår folk självmord men vi måste ta hand om varandra och se varandra och bli mer mänskliga. För vi kan aldrig bli som enbart producerande apor.
Citera
2026-09-08, 22:22
Medlem
israelisinnocents avatar
Citat:
Forskning visar tyvärr att nyheter om självmord och skolskjutningar kan trigga fler

Men man bör inte censurera, behöver nya sätt att prata om det

(FB) Samlingstråden för mindre tågrelaterade olyckor och självmord
Citera
2026-09-08, 22:24
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Jag gick dit hon var i tre delar.

Hur var hon delad?
Citera
2026-09-08, 22:25
Medlem
Citat:

"järnvägsövergång"
"hoppade framför tåget"
"begår självmord"

Själv får jag självmordstankar när jag ser hur rätt PISA-undersökningen har...
Citera
2026-09-08, 22:54
Medlem
psykvården är ju en katastrof och det bidrar säkert.
Citera
2026-09-08, 23:02
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Överhuvudtaget har samhället aktivt tagit steg bort från det naturliga och mot en skyddande safe space-bubbla senaste fem åren. Vi märker särskilt det på sociala medier där det blivit vanligt att självcensurera ord. Su1cid3, r4pe, k1ll, d3ath, PDF istället för pedo osv. Det handlar ofta om att ta sig förbi algoritmernas shadowbanning av ord men varför finns sådana alls i funktion? Ord som rape, death och suicide är vanliga begrepp som finns upptagna i ordlistorna. Det är inte traumatiserande att se bokstäverna r-a-p och e ihopsatta. Tycker man det är det ett personligt problem och inte ett samhälleligt problem och då får man gå i terapi för sin egen vekhet istället för att försöka omforma språket. Det blir bara fånigt att hålla på och skriva i kod för att ingen ska ”känna obehag”. Livet är obehagligt ibland. Det finns syfte med det.
Citera
2026-09-08, 23:19
Medlem
Men det är ju inget nytt att medierna inte regel inte rapporterar om självmord när det varit en olycka, det gjorde de inte för fem år sen heller.
Svenska medier har särskilda etiska riktlinjer kring självmord sen lång tid tillbaka.
Det beror bla på att forskning visar på att det kan öka risken för att andra tar efter.
Men också pga integritet och anhöriga, dessutom är det oftast inte fastställt officiellt om det var självmord eller olycka.

Varför gick du dit för att se tågolyckan, förresten? Det är sånt som de allra flesta vill slippa se...
Senast redigerad av Tesla83 2026-09-08 kl. 23:25.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in