2026-09-08, 20:23
Medlem
Öppna en fabrik i varenda liten ort, vad fan är problemet?
Citera
2026-09-08, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laflashback
Finns köpare av produkterna, blir dom lönsam?
Citera
2026-09-08, 20:27
Medlem
ItsWednesdays avatar
Bättre med basinkomst isf.
Citera
2026-09-08, 20:30
Medlem
Citat:
Det finns tiotusentals orter i Sverige.
Det är ett av många problem med ditt förslag.
Citera
2026-09-08, 20:30
Medlem
Citat:

Och vad skulle de tillverka och hur skulle dessa jobb passa alla arbetslösa?
Citera
2026-09-08, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Finns köpare av produkterna, blir dom lönsam?

Citat:
Ursprungligen postat av krumbukta
Det finns tiotusentals orter i Sverige.
Det är ett av många problem med ditt förslag.

Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Och vad skulle de tillverka och hur skulle dessa jobb passa alla arbetslösa?
Nej jag vet inte och är inte smart nog för att svara på detta, behöver inte vara fabriksarbete, men jag tycker att om man ska tvingas leva i ett "löneslavssamhälle" att staten också ska kunna låta alla vara en del.
Citera
2026-09-08, 20:37
Medlem
Stenballes avatar
Citat:

Det är så man gör i kommunistdiktaturer utan marknadsekonomi.
Staten ordnar jobb, oavsett om jobben ha någon nytta och funktion eller ej.
Inte jättesmart rent ekonomiskt, och som extra grädde på moset riskerar det att slå ut privata företag.
Bättre då att satsa på exempelvis infrastrukturprojekt.
Citera
2026-09-08, 20:52
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Bättre med basinkomst isf.

Jag börjar tänka på den där pensionären i Skåne eller om det var Lund som hade bott i tält de senaste åren efter en skilsmässa där han blev hemlös. Tror det var Riks som gjorde reportaget. Eller, ja.. Det kan ha vart SVT också, oavsett finns det en tråd här på Flashback någonstans.

Problemet för "Bosse", eller vad han nu hette, hade blivit vräkt från den skogsdunge invid en motorväg där hans tält stod uppställt. Det var kommunen som vräkte honom.

Vet inte riktigt vad man ska säga men din tanke om att basinkomst nog är bättre håller jag med om.

Jag undrar även hur framtida "effektiviseringar" tagits med i beräkningarna. Tänker såklart främst på allt det som kommer lösa sig med AI såsom exempelvis självkörande lastbilar som transporterar från lager styrda och hanterade av datorer/robotar.

För att inte tala om mängder kontorsjobb som riskerar att bli överflödiga i framtiden.

Nej, jag tror man kan luta sig tillbaka med gott samvete. Det brukar finnas en mening i allt som sker.

❤️🌈
Citera
2026-09-08, 20:54
Medlem
Det är väl typ så staten gjort redan. Frånsett att öppna fabriker. De har ju infört aktiveringskrav kopplat till ekonomiskt bistånd. Så i grunden har de ju vältrat över del av problemet till kommunerna. Fler lär det ju bli som behöver kompletterande försörjningsstöd i och med den snabbare avtappningen av A-kassan och sänkningen av aktivitetsstödet.

Är ju skitbra för staten att en statlig myndighet kan lämna över ett uppdrag de totalt misslyckats med till kommunerna. Blir ju kostnadseffektivt för staten samtidigt som kommunerna kommer behöva dra ner ännu mer på välfärden för att sätta folk i aktivitet och därtill hjälpa till att försörja arbetslösa som inte klarar sig på sin ersättning.

Toppenlösning! Verkligen...
Citera
2026-09-08, 20:57
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Nej jag vet inte och är inte smart nog för att svara på detta, behöver inte vara fabriksarbete, men jag tycker att om man ska tvingas leva i ett "löneslavssamhälle" att staten också ska kunna låta alla vara en del.
Ingen tvingar dig, och du är fri att vara en del.
Vad är problemet?
Citera
2026-09-08, 21:05
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Visst. För att ta ett extremt exempel skulle staten kunna betala alla arbetslösa för att gräva varsitt dike och sen fylla igen det. Om och om igen. Då skulle alla ha ett jobb. Alla skulle bokstavligen ha något att göra. Men... vad vore poängen med det? Vore det inte bättre om personerna gjorde något meningsfullt med sin tid istället? Av allting folk skulle kunna använda sin potentiella arbetskraft till att åstadkomma, vore det inte bättre att göra något vettigt?
Citera
2026-09-08, 21:13
Avstängd
ska vi ta in 100 000+ arbetslösa som bara vill leva på våran välfärd varje år som vi gjort nu senaste 20åren så kommer inte pengarna räcka ändå tillslut enkel matematik
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in