2026-09-13, 16:31
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Jag tror att vi pratar förbi varandra lite.

Att jag tar upp kultur betyder inte att jag försvarar multikulturalism. Kultur är endast relevant eftersom du själv säger att den avgörande skillnaden mellan den äldre arbetskraftsinvandringen och dagens invandring är just att de tidigare invandrarna kunde assimileras.

Och jag har fortfarande inte påstått att invandringen räddade Sverige eller att Sverige hade blivit fattigt och kollapsat utan den. Det är en bara ytterligare enhalmgubbe. Min betydligt enklare poäng är att arbetskraftsinvandringen bidrog med arbetskraft i en period då Sverige hade en stor efterfrågan på arbetskraft och en snabbt växande industri. Det är inte samma sak som att säga att den var den avgörande orsaken till Sveriges välstånd.

Jag kan förklara varför jag tror att arbetskraftsinvandringen bidrog till Sveriges välstånd, utan att för den skull hävda att den räddade Sverige eller var den viktigaste orsaken till vårt välstånd.

Under 50- och 60-talet hade Sverige en stark industriell expansion och brist på arbetskraft. Företagen behövde fler människor för att kunna producera mer. Det är ju själva definitionen av arbetskraftsbrist, det finns jobb och produktionsmöjligheter, men inte tillräckligt med människor som kan ta jobben.

När människor då flyttar hit för att arbeta fyller de en del av den bristen. De producerar varor och tjänster som annars inte hade kunnat produceras i samma omfattning, de får löner som de konsumerar för och de betalar skatt och sociala avgifter. Företagen kan samtidigt expandera när de får tillgång till den arbetskraft de behöver.

Det betyder inte att varje enskild invandrare automatiskt höjer BNP per capita och jag har aldrig hävdat det. Om man exempelvis bara ökar befolkningen utan att produktionen per person ökar, har man naturligtvis inte blivit rikare per capita.

Men det är en annan situation när människor flyttar hit för att arbeta i en ekonomi som faktiskt har brist på arbetskraft. Då tillförs både arbetskraft och produktion. Det är därför jag tycker att det är rimligt att säga att arbetskraftsinvandringen bidrog till välståndet.

Om du vill hävda att effekten var marginell vore det rimligt att berätta vad du grundar just den bedömningen på.

För övrigt är jag etnisk svensk på både mödernet och fädernet sedan 1500-talet och kommer där från holländsk börd.
Jag har aldrig påstått att "du" anser, utan sa de som säger att invandringen "räddade" Sverige. Vilket har varit narrativet. Det är du som skapat halmgubben här, men har väl även tagit till dig narrativet och kanske anser som du gör, bara utifrån det? För det är väl ändå vad du försvarar? Eller?

Men återigen, så finns inte den alternativa verkligheten. Du säger bara något utifrån hur det varit.

Men frågan du ställde från början, om vad det är som gör att människor håller den tiden för en bra tid, har jag svarat gång på gång på, medan du försöker framställa det som att vi levde i nån multikultur då och vill försvara det narrativet, eller?

Du verkar tro att det handlar om pengar, när det handlar om känslor på samma sätt som för alla andra folk, så långt man kan gå bakåt i historien. Som jag sagt, gäller det alla. Du lever väl i din egen kultur, vilken den nu är och ser er som bättre än andra. Men du framför inte så mycket egna åsikter egentligen.

Sen man kan väl fråga sig om holländaren var adel eller diamanthandlare?

Men jag försöker även bilda dig, som en del i Upplysningen. Därför får du mer information än du begär.
Senast redigerad av EnCarte 2026-09-13 kl. 16:35.
Citera
2026-09-13, 17:51
Medlem
Citat:
Ja, de har valt att inte liera sig med ett högerkonservativt parti med bruna rötter.
Inte särskilt förvånande.
Då är jag mer förvånad över att ett direkt antiliberalt parti som SD hånglar med L.

Så med andra ord anser du att det är viktigare att inte smutsa ner sig än att genomföra sin politik.

Med tanke på att S idag är, och länge har varit, ett maktparti som alltid sätter partiets bästa framför Sveriges bästa, så är jag inte heller förvånad över att de inte har lierat sig med ett parti som mer liknar deras ursprung än vad de själva numera gör. SD har gått till höger för att få igenom politik tillsammans med M, inte för att de egentligen är så värst höger ekonomiskt.

SD väljer att liera sig med L för att de till skillnad från S bryr sig mer om att få igenom så mycket som möjligt av sin politik, än att inte samarbeta med ett parti som står långt ifrån dem ideologiskt.
Citera
2026-09-13, 18:55
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Jag har aldrig påstått att "du" anser, utan sa de som säger att invandringen "räddade" Sverige. Vilket har varit narrativet. Det är du som skapat halmgubben här, men har väl även tagit till dig narrativet och kanske anser som du gör, bara utifrån det? För det är väl ändå vad du försvarar? Eller?

Men återigen, så finns inte den alternativa verkligheten. Du säger bara något utifrån hur det varit.

Men frågan du ställde från början, om vad det är som gör att människor håller den tiden för en bra tid, har jag svarat gång på gång på, medan du försöker framställa det som att vi levde i nån multikultur då och vill försvara det narrativet, eller?

Du verkar tro att det handlar om pengar, när det handlar om känslor på samma sätt som för alla andra folk, så långt man kan gå bakåt i historien. Som jag sagt, gäller det alla. Du lever väl i din egen kultur, vilken den nu är och ser er som bättre än andra. Men du framför inte så mycket egna åsikter egentligen.

Sen man kan väl fråga sig om holländaren var adel eller diamanthandlare?

Men jag försöker även bilda dig, som en del i Upplysningen. Därför får du mer information än du begär.

Nej, jag tycker inte att jag försvarar det narrativ du tillskriver mig. Jag har hela tiden försökt vara ganska tydlig med vad jag faktiskt påstår.

Jag säger inte att invandringen ”räddade” Sverige. Jag säger att arbetskraftsinvandringen bidrog till Sveriges välstånd genom att tillföra arbetskraft i en period då Sverige hade stor efterfrågan på arbetskraft och en expansiv industri. Det är en betydligt mer begränsad tes.

Och ja, det finns ingen alternativ verklighet som vi kan observera. Men det betyder inte att vi därför inte kan säga någonting om effekterna. Det är ju så man analyserar nästan all ekonomisk historia. Man tittar på arbetskraftsbrist, sysselsättning, produktion, löner, företagens expansion, skatteintäkter osv och försöker bedöma vad som sannolikt hade hänt annars. Man kan inte få ett experiment med ett alternativt Sverige, men man kan ändå dra slutsatser.

Sedan tror jag faktiskt att jag förstår vad du menar med 50- och 60-talet. Du säger att det som gjorde perioden bra framför allt var känslan av gemenskap och att människor upplevde sig som ett vi. Det har jag aldrig sagt emot. Jag har bara tyckt att det är intressant att en period som du beskriver på det sättet samtidigt hade en ganska omfattande arbetskraftsinvandring.

Och där tycker jag fortfarande att det finns en intressant fråga. Vad var det som gjorde att den invandringen enligt dig fungerade, medan du menar att dagens situation inte gör det? Du har nämnt assimilation och kulturell likhet. Det tycker jag är mer intressant att diskutera än att hela tiden försöka placera mig i ett multikulturellt narrativ som jag inte har argumenterat för.

För övrigt tycker jag att det är lite roligt att du säger att du försöker bilda mig. Jag är faktiskt mer intresserad av att förstå hur du resonerar än av att bli bildad av dig. 🙂

Du hamnar lätt snett när du försöker projicera dina emotionella narrativ på saker runt omkring dig. Nej, jag är inte en ashkenazisk jude eller har sådana i min släkt, men har respekt för dessa människor som har bidragit till så mycket i vår värld.
Citera
2026-09-14, 10:03
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Nej, jag tycker inte att jag försvarar det narrativ du tillskriver mig. Jag har hela tiden försökt vara ganska tydlig med vad jag faktiskt påstår.

Jag säger inte att invandringen ”räddade” Sverige. Jag säger att arbetskraftsinvandringen bidrog till Sveriges välstånd genom att tillföra arbetskraft i en period då Sverige hade stor efterfrågan på arbetskraft och en expansiv industri. Det är en betydligt mer begränsad tes.

Och ja, det finns ingen alternativ verklighet som vi kan observera. Men det betyder inte att vi därför inte kan säga någonting om effekterna. Det är ju så man analyserar nästan all ekonomisk historia. Man tittar på arbetskraftsbrist, sysselsättning, produktion, löner, företagens expansion, skatteintäkter osv och försöker bedöma vad som sannolikt hade hänt annars. Man kan inte få ett experiment med ett alternativt Sverige, men man kan ändå dra slutsatser.
Precis, man kan bara spekulera. Då kan man även använda det som ett narrativ för multikultur, liksom Vallonerna och ta hit 2 miljoner människor som bildar sina egna samhällen i samhället.

Citat:
Sedan tror jag faktiskt att jag förstår vad du menar med 50- och 60-talet. Du säger att det som gjorde perioden bra framför allt var känslan av gemenskap och att människor upplevde sig som ett vi. Det har jag aldrig sagt emot. Jag har bara tyckt att det är intressant att en period som du beskriver på det sättet samtidigt hade en ganska omfattande arbetskraftsinvandring.
Men du måste då jämföra den period med dagens galenskap och hur det var då. Det är två olika värdar. Det förklarar det mesta faktiskt. Det fanns ingen multikultur då. Assimilering var ett krav för att få bo här. Men även den invandringen ledde till konflikter i samhället.

Citat:
Och där tycker jag fortfarande att det finns en intressant fråga. Vad var det som gjorde att den invandringen enligt dig fungerade, medan du menar att dagens situation inte gör det? Du har nämnt assimilation och kulturell likhet. Det tycker jag är mer intressant att diskutera än att hela tiden försöka placera mig i ett multikulturellt narrativ som jag inte har argumenterat för.
Alla grupper jobbar förstås i sitt eget intresse. Multikulturalistiska utifrån sina påhittade narrativ. Invandrarna utifrån sitt. Det visar väl valresultatet. Högern kommer aldrig mer att vinna ett val om inte C eller S byter sida. Invandrarna äger V och till vissa delar S. De tar över partierna lokalt och tillsätter sina egna släktingar utifrån sin tillhörighet. De 160 000 som fått medborgarskap under den här regeringen, har avgjort valet till motståndarnas sida.

Citat:
För övrigt tycker jag att det är lite roligt att du säger att du försöker bilda mig. Jag är faktiskt mer intresserad av att förstå hur du resonerar än av att bli bildad av dig. 🙂
Är du intresserad av att förstå hur jag tänker och tar till dig det, blir du väl mer bildad sen?

Citat:
Du hamnar lätt snett när du försöker projicera dina emotionella narrativ på saker runt omkring dig. Nej, jag är inte en ashkenazisk jude eller har sådana i min släkt, men har respekt för dessa människor som har bidragit till så mycket i vår värld.
Jag förklarar saker. Jag har empati, så jag kan förstå hur andra fungerar, även invandrare. Jag kan se saker från olika håll. Jag menar att du själv väl driver det emotionell. Kanske utifrån nån Vallonsläkt som är helt urvattnad och som du ser som bättre än andra genom det. Den delen är viktigare, än de svenskar du till största delen består av, om du inte är totalt inavlad. Det är förstås svenskarna som skapat det här samhället. Inte judar eller valloner, utan det var vi tillsammans. Idag, i och med wokerörelsens splittrande narrativ och den förda politiken, är det alla mot alla. Alla är du och de. Jag och du är inte vi. Vilka är vi för dig? En liten klick i din närhet?

Du har de åsikter du tagit till dig och vill försvara dem, även om de är fel. Sen är jag förstås människa som alla andra. Jag menar att om man inte kan förstå människan, kan man inte förstå samhället. Människor är kännande varelser, inte teoretiska konstruktioner som man kan böja hur man vill enligt någon påhittad teori. Det går bara genom förtryck och total indoktrinering som i sovjet och skapar inte välstånd. Men det är dit vi är på väg för att hålla ihop samhället. Eller ännu värre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in