2026-09-08, 16:47
Medlem
Är det någon som har tagit del av någonting som har sagts om den största farsoten i samhället, d.v.s narkotikan, under denna valrörelse?

Jag har då inte hört ett ord sägas om att krossa narkotikagängen.

Är det så illa att de flesta politiker undviker ämnet då de inte vill dra fram i ljuset hur det ser ut bland innefolket i storstäderna? Advokater, politiker, journalister, höga ämbetsmän och industrifolk, hela kändisvärlden.

Mycket skulle rämna om folket fick reda på sanningen just i denna fråga.
Citera
2026-09-08, 16:50
Medlem
triptykens avatar
Det är väl för att narkotika, precis som hembränt, är nåt alla är del i?
Citera
2026-09-08, 16:55
Medlem
Glostrups avatar
Gängvåldet är ju nära knutet till knarket, och det har ju varit en stor fråga i valrörelsen så man kan knappast säga att det inte har fått någon uppmärksamhet alls. Dessutom har frågorna om hårdare straff för gängtillhörighet, beslag och straffrabatter varit föremål för debatter - och allt detta är också relaterat till bland annat knark.

Kanske har valdebatten handlat mer om brottslighet i allmänhet, och hur man ska se på brott och brottslingar, snarare än brottstyper - vilket nog får ses som ett rimligt perspektiv.

Frågan om att legalisera narkotika har dock inte diskuteras, vilket troligen beror på att de flesta politiker vet att den stora majoriteten i Sverige tycker att knark är dåligt.
Citera
2026-09-08, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Gängvåldet är ju nära knutet till knarket, och det har ju varit en stor fråga i valrörelsen så man kan knappast säga att det inte har fått någon uppmärksamhet alls. Dessutom har frågorna om hårdare straff för gängtillhörighet, beslag och straffrabatter varit föremål för debatter - och allt detta är också relaterat till bland annat knark.

Kanske har valdebatten handlat mer om brottslighet i allmänhet, och hur man ska se på brott och brottslingar, snarare än brottstyper - vilket nog får ses som ett rimligt perspektiv.

Frågan om att legalisera narkotika har dock inte diskuteras, vilket troligen beror på att de flesta politiker vet att den stora majoriteten i Sverige tycker att knark är dåligt.

Mja, man angriper symptomen i.st för att angripa källan anser jag. Det blir för känsligt att beröra själva narkotikamissbrukarna och kopplingen till gängen.

Skjutvapen, ungdomarna, beslagtagna bilar och guldkedjor, hackade mob. tel., i.o.f.s vackert så men det slutar där. Politikerna går som katten kring het gröt när det gäller offensiv mot allt partyknarkande runt ex. Stureplan. D.v.s själva drivkraften i hela systemet. Dit vågar man inte och varför det är så har jag redan gett luft åt i mina misstankar.
Citera
2026-09-08, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Det är väl för att narkotika, precis som hembränt, är nåt alla är del i?

Nej så är det verkligen inte. Exakt på det sättet vill narkotikaförsvararna försöka dribbla bort frågan genom att påstå att "det gör väl alla".
Citera
2026-09-08, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Nej så är det verkligen inte. Exakt på det sättet vill narkotikaförsvararna försöka dribbla bort frågan genom att påstå att "det gör väl alla".

Man pratar om det som är trendigt/berör människor för stunden. Förra valperioden var gängkriminalitet nästan uteslutande det man pratade om eftersom alla skjutningar, gängkrig osv kopplat till detta. Idag hör man väldigt sällan om konflikter, skjutningarna har minskat. Nu är det istället ekonomin som är i focus. Går knappt att förklara hur dumt det var att höja Uffes och Jimmies löner med 5000-6000 kr per månad när människor går på knäna.

Sedan har vi urusel narkotikapolitik. Vem som helst kan fastna i detta beroende på umgänge i tidig ålder. Där är en sak hårdare straff är det sämsta man kan göra och istället satsa mycket mer på rehabilitering. Det du syftar på kallas falsk konsensus-effekt, man tror alla gör det men är egentligen bara de man umgås med.
Citera
2026-09-09, 09:24
Medlem
Stark-Senaps avatar
Citat:
Är det någon som har tagit del av någonting som har sagts om den största farsoten i samhället, d.v.s narkotikan, under denna valrörelse?

Jag har då inte hört ett ord sägas om att krossa narkotikagängen.

Är det så illa att de flesta politiker undviker ämnet då de inte vill dra fram i ljuset hur det ser ut bland innefolket i storstäderna? Advokater, politiker, journalister, höga ämbetsmän och industrifolk, hela kändisvärlden.

Mycket skulle rämna om folket fick reda på sanningen just i denna fråga.

Jag håller med. Svensk narkotikapolitik är en farsot. Nolltoleransen har enbart genererat våld, kriminalitet, överdoser och död.
Tyvärr är svenska politiker stolta över att ha EUs högsta antal överdosrelaterade dödstal.
Zverige är ett mycket sjukt land. Glad jag flydde för över 30 år sedan. Där jag bor nu är innehav av små mängder, och odlingen för privat bruk, helt legalt. Resultat: NOLL skjutningar. NOLL narkotikarelaterat stök. Allt är lungt, fint och harmoniskt.

TS, är du kristen?
Citera
2026-09-09, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Jag håller med. Svensk narkotikapolitik är en farsot. Nolltoleransen har enbart genererat våld, kriminalitet, överdoser och död.
Tyvärr är svenska politiker stolta över att ha EUs högsta antal överdosrelaterade dödstal.
Zverige är ett mycket sjukt land. Glad jag flydde för över 30 år sedan. Där jag bor nu är innehav av små mängder, och odlingen för privat bruk, helt legalt. Resultat: NOLL skjutningar. NOLL narkotikarelaterat stök. Allt är lungt, fint och harmoniskt.

TS, är du kristen?

Bekännande ateist!
Citera
2026-09-09, 17:32
Medlem
Citat:
Mja, man angriper symptomen i.st för att angripa källan anser jag. Det blir för känsligt att beröra själva narkotikamissbrukarna och kopplingen till gängen.

Skjutvapen, ungdomarna, beslagtagna bilar och guldkedjor, hackade mob. tel., i.o.f.s vackert så men det slutar där. Politikerna går som katten kring het gröt när det gäller offensiv mot allt partyknarkande runt ex. Stureplan. D.v.s själva drivkraften i hela systemet. Dit vågar man inte och varför det är så har jag redan gett luft åt i mina misstankar.

Det måste vara galet mycket större än partyknarkare kring Stureplan med tanke på hur många miljarder knark omsätter varje år i Sverige. Är väl därför de inte gör något. Jättedålig politik då vi blir förlorarna av dålig politik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in