2026-09-09, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0A0A
Bankerna brukar ta betalt för att man har konto hos dem och betalkortet ingår i priset.
Skandiabankens kontopaket är gratis om du inte väljer att skaffa deras betalkort.
Citera
2026-09-09, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritsgubben
ingenting är gratis.

Även bank norwegian har höga kortköpsavgifter i butik vilket höjer olika priser i onödan.

Du betalar massor och får sen tillbaks lite av det du betalat i höjda priser.

Ett sätt att få svagbegåvade att betala med kreditkort och tro att de gör ett klipp när de måste handla för 10tusen och betala 250kr eller mer i kortköpsavgift i höjda priser för att sen få tillbaks en kopp kaffe på stan av det.
Är du helt hjärndöd ,du betalar ju samma pris som dom med kreditkort betalar , du fattar väl att det är du som inte har kreditkort som är den stora förloraren, omg!!
Citera
2026-09-09, 19:25
Medlem
Carpedijems avatar
Citat:
Amex har ju de absolut högsta kortköpsavgifterna i butik och höjer försäljningspriserna helt i onödan.

Bara puckon som använder amex och american express och kreditkort.

Därför så många inte tar emot betalning med skiten å de ska vi vara tacksamma för.

De som ändå tar emot skiten höjer olika priser för att täcka deras rånar %.

Tror inte att ett fåtal hundratusen personer som använder Amex i Sverige påverkar priset särskilt mycket. Det är ju butikerna själva som slutar med kontanter. Då får de såklart betala mer för att folk ska kunna använda andra medel.

Istället för att man får en faktura från klarna titt som tätt efter 30 dagar samlas amex’s kreditköp som en enda faktura i slutet av månaden efter.

Och använder du kortet för ett köp 1 jan till exempel behöver du inte betala tillbaka fören slutet av februari. Helt räntefritt!

Plus att du får 4 lounge visits på många flygplatser varje år, fast tack lane, en gratis måltid på välkända toppkrogar årligen, poäng som du kan byta in mot flygbiljetter eller hotellnätter med mera!

Inte för alla kanske, men för den som reser mycket och vet hur man nyttjar kortet till max är det faktiskt bra.
Citera
2026-09-09, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Jag har det enbart av det skälet att det inte är något valutapåslag när man handlar med det utomlands.
Japp ,jag skaffade det bara för att jag gjorde ett större köp utomlands men har inte använt det sedan på snart ett år så det är inget kort som jag kommer direkt sakna.
Citera
2026-09-09, 19:38
Medlem
Finns det något annat kort som är gratis och som man kan koppla till sin egna bank så att pengarna dras därifrån när man använder det?
Citera
2026-09-09, 19:38
Medlem
0A0As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrenadeSermon
Skandiabankens kontopaket är gratis om du inte väljer att skaffa deras betalkort.
Jag kollade bankens hemsida och det verkar stämma. Andra banker t.ex. Handelsbanken tar betalt för basutbudet, men då ingår bankkortet.
Citera
2026-09-09, 20:42
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
ingenting är gratis.

Även bank norwegian har höga kortköpsavgifter i butik vilket höjer olika priser i onödan.

Du betalar massor och får sen tillbaks lite av det du betalat i höjda priser.

Ett sätt att få svagbegåvade att betala med kreditkort och tro att de gör ett klipp när de måste handla för 10tusen och betala 250kr eller mer i kortköpsavgift i höjda priser för att sen få tillbaks en kopp kaffe på stan av det.
Om du menar att B-N väljer att ta ut en avgift från mig när jag använder kortet, specificera vad den består i.
Citera
2026-09-09, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjelvklart
Är du helt hjärndöd ,du betalar ju samma pris som dom med kreditkort betalar , du fattar väl att det är du som inte har kreditkort som är den stora förloraren, omg!!

Jag förstår att du gillar att parasitera på andra och höja priserna i onödan med kreditkort för du är lite korkad och tror att det är coolt att först betala 300 kronor i höjda priser på varje 10tusen kr du handlar för och att sen få tillbaks 1kopp kaffe på stan för de 10t kronorna som du redan betalt.

Ju fler hjärndöda personer som dig som använder kreditkort desto fattigare sverige och pengarna koncentreras till några få företag och vi förlorade väldigt många arbetstillfällen i sverige som nån annan påpekat i några andra trådar.

I usa kallas det fattigmansskatten där man lyckats med konststycket att få en hel befolkning att tycka att kreditkort är normalt.

Alla får betala prishöjningarna och man får ofta rabatt om man låter bli att betala med skitiga kreditkort och betalar bensinen med kontanter istället.
Citera
2026-09-09, 21:24
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Nej, klarnas kreditkort är kopplat till ditt "credit score" du kan ha 20.000 att spendera, eller 100.000kr att spendera.
Detta syns inte på kreditupplysning - då klarna sätter gränsen beroende på vad de anser är rimligt för dig.

Ett vanligt kreditkort som du sätter 100.000 kredit på, visar på alla kreditupplysningar att du har en kredit/blancolån på 100.000 = inte bra!
Med klarna kan man gå förbi det.
Ahhh det är faktiskt sant, annars hade jag aldrig valt att testa det ens. Men frågan här var om man kan använda andra kort i Klarnas Checkout. Ja det kan man och har alltid kunnat gjort.
Citera
2026-09-09, 21:36
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallopsen
Finns det något annat kort som är gratis och som man kan koppla till sin egna bank så att pengarna dras därifrån när man använder det?
Revolut är gratis om man bara vill ha det digitalt, går att koppla till wallets osv utan problem. Jag har deras kort då jag ville ha VISA som backup för mitt Mastercard men då kostar det men ska man bara handla online funkar det skitbra helt gratis.
Citera
2026-09-09, 21:44
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Ahhh det är faktiskt sant, annars hade jag aldrig valt att testa det ens. Men frågan här var om man kan använda andra kort i Klarnas Checkout. Ja det kan man och har alltid kunnat gjort.

Klarna checkout ägs inte av Klarna.

https://www.klarna.com/international/press/nya-agare-ska-ta-klarna-checkout-till-nasta-niva/
Citera
2026-09-09, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartkluster
Mitt Amex kostar 5 500 kr/år. Med det kan jag flyga gratis vart jag vill i världen 2 gånger per år i Business och ta med mig en valfri person.

Det är bara "puckon" som inte förstår hur man använder kreditkort som hatar på dem.

Och sen troligast spenderar du mer på dom där 2 resorna än vad flygbiljetterna som du fick gratis skulle kosta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in