2026-09-08, 15:20
Medlem
Hur aktiv är ni med era investeringar? Sitter ni bara på bänken och håller tummrna för att kursen ska gå upp eller försöker ni aktivt hitta fler potentiella investerare som får upp ögonen för bolaget ni investerat i ?
Citera
2026-09-08, 19:01
Medlem
Fy fan, att folk sitter och sprider/spammar eller vad fan som helst bara för att för att aktien ska gå upp är fan lågt.
Detta är exakt vad som sker inom krypto hela tiden och inget jag gillar.

Jag investerar i nåt jag tror på sen kollar jag vad det ligger på typ 6 mån efter.
Har det gått upp 30% cashar jag ut, har det gått ner 30% får man kolla på varför det skett och kanske sälja med förlust.
Citera
2026-09-08, 20:48
Medlem
Extremt passiv på säljsidan. På köpsidan sker aktivitet minst en gång per månad.
Citera
2026-09-08, 22:13
Medlem
CC75s avatar
Investerar bara i större bolag där möjligheten att påverka kursen genom att få andra att investera i dessa bolag är minimal. Skulle aldrig råda någon att investera i något. Däremot kan jag berätta vad jag själv investerar i.

Jag är aktiv på så sätt att jag har koll i princip dagligen. Vad gäller hålla tummarna beror det på om jag vill köpa mer aktier eller inte. Ibland håller jag tummarna att aktien går ned. Köper och säljer gör jag oregelbundet.

// CC
Citera
2026-09-09, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverclaw
Hur aktiv är ni med era investeringar? Sitter ni bara på bänken och håller tummrna för att kursen ska gå upp eller försöker ni aktivt hitta fler potentiella investerare som får upp ögonen för bolaget ni investerat i ?

Jag investerar både i stora företag i branscher som jag tror kommer att bestå (typ godis, billig skräp mat, ciggaretter, bostäder, etc), och sedan låter jag dem ligga där de är, och i mindre nya företag som där det finns chans till stora vinster om de lyckas.

Raketverksamheten går i ärlighetens namn inte särskilt bra. Jag ligger inte back men hade nog haft någon extra %-enhet i vinst om jag lagt ner och satsat allt på stabila företag. Problemet är givetvis att det är för riskfyllt att bara ha 1-2 aktieraketer och då har man 7-9 och man får ett medelvärde. Antar att jag fortsätter mest eftersom det är roligt att följa företag och läsa årsredovisningar...
Citera
2026-09-09, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Fy fan, att folk sitter och sprider/spammar eller vad fan som helst bara för att för att aktien ska gå upp är fan lågt.
Detta är exakt vad som sker inom krypto hela tiden och inget jag gillar.

Jag investerar i nåt jag tror på sen kollar jag vad det ligger på typ 6 mån efter.
Har det gått upp 30% cashar jag ut, har det gått ner 30% får man kolla på varför det skett och kanske sälja med förlust.

Vad gör de då? Dom står ju inte med en pistol mot huvudet på dig utan du får ju faktiskt bestäma själv om du vill investera eller inte
Citera
2026-09-09, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Jag investerar både i stora företag i branscher som jag tror kommer att bestå (typ godis, billig skräp mat, ciggaretter, bostäder, etc), och sedan låter jag dem ligga där de är, och i mindre nya företag som där det finns chans till stora vinster om de lyckas.

Raketverksamheten går i ärlighetens namn inte särskilt bra. Jag ligger inte back men hade nog haft någon extra %-enhet i vinst om jag lagt ner och satsat allt på stabila företag. Problemet är givetvis att det är för riskfyllt att bara ha 1-2 aktieraketer och då har man 7-9 och man får ett medelvärde. Antar att jag fortsätter mest eftersom det är roligt att följa företag och läsa årsredovisningar...

Sysslande också med ”raketverksamhet” under stora delar av 2010-talet. Mycket hyvudbry för ett resultat marginellt bättre än ett räntekonto.

När syrrans passiva Avanza Zero-spar utpresterade mig med råge, fick jag kapitulera och inse att jag saknar FB-dase. Detta trots att jag doppade tårna i såväl FING som BTC innan rallyna. Men höll aldrig så länge. Lätt att titta på en graf i efterhand, och säga ”jag bort gjort så”. Men att psykologiskt ”göra så” i nuet, är svårare.

Idag kör jag passivt sedan snart 10 år, och först nu går det bra för mig.
Citera
2026-09-10, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Sysslande också med ”raketverksamhet” under stora delar av 2010-talet. Mycket hyvudbry för ett resultat marginellt bättre än ett räntekonto.

När syrrans passiva Avanza Zero-spar utpresterade mig med råge, fick jag kapitulera och inse att jag saknar FB-dase. Detta trots att jag doppade tårna i såväl FING som BTC innan rallyna. Men höll aldrig så länge. Lätt att titta på en graf i efterhand, och säga ”jag bort gjort så”. Men att psykologiskt ”göra så” i nuet, är svårare.

Idag kör jag passivt sedan snart 10 år, och först nu går det bra för mig.

Saknar också FB-dase :P jag har dock inte slutat med aktie-raketer. Kör tillräckligt många bolag för att åtminstone något skall lyckas och betala för konkurserna, eller snarare de eviga nyemissionerna eftersom förlustbolag aldrig riktigt verkar gå i konkurs.

Medelvärdet är inte så illa, även om det är sämre än index, och det är rätt roligt. Chansen finns ju också att man får följa med på en riktigt raket en dag och bli mångmiljonär! Eller nått......roligt att följa företag i vilket fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in