Liberalerna vill:
Skärpa straffen för grov och organiserad brottslighet
Ge polisen och rättsväsendet fler effektiva verktyg
Stoppa gängens rekrytering av barn och unga
Stärka socialtjänstens och skolans förebyggande arbete
Stärka det internationella samarbetet mot organiserad brottslighet inom EU
Vad föreslår Centerpartiet för att förbättra kriminalvården?
För att bryta återfallsbrottsligheten och öka tryggheten föreslår Centerpartiet flera konkreta åtgärder.
Centerpartiet vill:
Bygga ut antalet anstalts- och häktesplatser för att korta köerna och se till att dömda, särskilt våldsbrottslingar, inte kan gå fria i väntan på straff.
Använda GPS-sändare i större utsträckning vid permissioner och transporter för att förhindra rymningar och öka tryggheten.
Centerpartiet vill
Ge polisen vassare verktyg och skärpa straffen för gängrelaterade brott.
Stoppa nyrekryteringen med tidiga insatser från skola och socialtjänst.
Stärka tryggheten i utsatta områden med fler synliga poliser och trygghetsvärdar.
Senast redigerad av Valet2026 2026-09-08 kl. 14:42.
För att många problem inte har någon enkel lösning. Varför trodde du att det finns problem i världen? För att ondskefulla rymdödlor vill att människorna ska ha det jobbigt?
För att många problem inte har någon enkel lösning. Varför trodde du att det finns problem i världen? För att ondskefulla rymdödlor vill att människorna ska ha det jobbigt?
1. För att kunna krossa gängen så måste man bryta ner vilka som är gängmedlemmar. Dvs kolla deras invandrarbakgrund, var de bor, vilken kultur de har, hur de brottsregister ser ut, hur deras uppväxt med social mm är.
2. När man gjort det så märker man snabbt att det kommer gynna SD.
3. Vi pratar inte om det som faktiskt är ett problem utan hänvisar att vi ska slå gängen i stället för tar reda på fakta.
De tror att uttalanden och Hashtags # ska lösa det hela. "Sätter in resurser" är en alternativ lösning som Druiderna uttalar över sina lägereldar i Rosenbad i hopp om att Afid, Hamid och Mohammed ska få det översatt till arabiska och tvärstanna sina beteenden genast.
Alla minns vi väl Dan Eliasson som tyckte synd om gängkriminella. Alltså Sveriges högsta polischef tycker synd om kriminella och "vilka hemska trauman de bär på".
#Rymdkramar och bjuda kriminella på Pizza var allt de lyckades med. Sverige är så jävla in i helvetes tafatt. HBTQ-militären hahahha
Av dessa partier har L bäst lösningar, dock inte i närheten av övriga Tidö-partiers hårdhandskar
S, V och även Mp vill inte göra mycket åt gängkriminaliteten, eftersom deras valboskap då blir förbannade. S vill möjligen sprida/exportera den till övriga samhället. Löfvén sa 2017 att S skulle krossa gängen, men det hände inte mycket fram till 2022.
S anlitade ju t o m gängkriminella att lura äldre halvdementa på miljonbelopp via lotterier och lät ju också gängkriminella ta över och arbeta som fritidsledare på ABF-fritidsgårdar i Botkyrka. V är ju etter värre med aktivister, Hamasanhängare, antidemokrater, ryzz-troll så dom vill definitivt inte göra något åt att sin valboskap terroriserar såväl samhället i stort, men också utövar brottsligt hedersförtryck som dagligen minst 300.000 barn och kvinnor i vårt land lever i.
Av ovan nämnda anledningar är det obegripligt att en tänkande människa med lite empati i kroppen kan rösta på S, V och Mp
Det finns en drös med forskning på ämnet - och det alla kommer till är "vad är vi beredda att offra?"
Alla samhällsproblem är en avvägning av vad som ska offras - och hur olika områden värderas, vad som är accepterbart för en att offra exempelvis, är det som skiljer politiska lösningar åt.
Det finns en fantasi när man pratar politik att andra sidan, den man inte sällar sig till är idioter. Jag tror exempelvis inte att Moderaterna är idioter, jag tycker deras offer är för stort och det jag redan är bekväm att offra inte känns som en uppoffring alls.
Jag antar att folk i tråden som inte håller med mig när dom hostar ur sig saker som jag tycker är så felaktiga att dom blir problematiska, helt enkelt inte ser sina exempel som ett offer utan en dubbelvinst?
Som exempel:
Ta maximal övervakning (ingen har nämnt det i tråden så tänkte att det blir liksom "a-politiskt" och enkelt att prata om). Dvs vi förlorar alla imorrn förmågan till anonymitet online. Sketsamma hur det skulle funka. Vi kommer alla vara enkelt spårbara i våra dagliga liv vad vi än gör och har ingen möjlighet att värja oss för det. Våra samtal online eller IRL är enkla att övervaka.
Det hade knäckt gängen på två sekunder.
MEN är det ett offer vi kan acceptera? Jag tycker inte det, alla andra i tråden verkar inte tycka det för då hade dom nämnt det.
Det gick ju sådär 8 åren innan Tidö tog över med ökade skjutningar och annan skit från dessa gäng... Först nu efter 4 år med Tidö ser det ljust ut! Vem fan vill rösta för annat?