Citat:
Ursprungligen postat av
jolltzer
Hej jag har nyligen bytt telefon. Jag hade en Samsung s22 innan, som jag var nöjd med men som tråkigt nog gick sönder. Så valde att testa iPhone denna gängen. Men jag tycker att skärmen känns dålig i jämförelse med s22an. Tycker det är lite halv dålig skärpa, samt att färgerna är väldigt ljusa och bleka. Det är kanske en sak man vänjer sig vid med tiden. Men tänkte höra om det bara är jag som upplever det så. Samt om det finns någon inställning som gör det mer likvärt Samsung. Hade förväntat mig att det skulle vara en bättre telefon, men just nu känner jag inte riktigt så. Men förhoppningsvis går det kanske att ordna till så det passar mig bättre.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bandriljaer
Samsung har överdriven färgmättnad på sina skärmar, det ser onaturligt ut, men ger lite mer WOW känsla.
Grundtanken med en skärm är ju att den ska ha en så korrekt färgåtergivning och täcka så stort färgomfång etc som möjligt, och där brukar Apples grunkor prestera bra enligt seriösa tester.
Men folk kan lätt luras av ”vykortsjukan” där vi ju kan tycka att det ser såååå smaskigt ut på vykort etc, men det är oftast rejält överdrivna nivåer på färgmättnad kontrast etc etc. Alltså inte naturligt. Lite som loudness på stereon, som är till för att kompensera på låga volymer men som folk gärna alltid har på, för mer baaaaas är alltid rätt…..
Har man t ex blivit van med nån annan lur som råkar ha frikostigare färgmättnad, alltså mindre naturlig, så kan en iPhone initialt upplevas som lite mattare/klenare i färgerna etc, men egentligen är det mer korrekta färger.