2026-09-08, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedorEmelianenko
PISAB mättningen är den sämsta vi gjort sedan det började mätas, och bidragspartierna har helt plötsligt fått rekordmånga röster ifrån unga förstagångs väljare.

Man är bra naiv om man inte ser kopplingen till över 2 miljoner bbar och deras avkommor kommit hit

Det drar absolut ned betygen men det är inte hela sanningen. Svenska ungar är ofantligt korkade. Hela 8 av 10 tjejer vet inte ens vad vår kung heter och inte heller hur man räknar multiplikation. Det enda dom vet är Bianca Ingrossos senaste sminkprodukter och vilken dildo som man kan beställa från Shein utan 18-årsgräns.
Citera
2026-09-08, 13:43
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lauren
Handlar det inte om att barn och ungdomar idag har tillgång till all denna information som tex äldre generationer endast kunde få genom böcker eller genom att prata med andra kunniga.

Nu tar du fram extremt mycket information på sekunder, varför ska dom behöva kunna alla årtal och förstå saker som hur många kast det finns inom en religion.

Du kan gå ut från provet med alla fel men ta fram alla rätta svar på sekunder, så funkade det inte innan, då var kunskap makt.

Numera är inte kunskap makt på samma vis, skolan hänger inte med.

Om en person varken kan läsa eller räkna, hur ska denne då kunna kontrollera om informationen som presenteras i t.ex. ett videoklipp är korrekt?
Citera
2026-09-08, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Det drar absolut ned betygen men det är inte hela sanningen. Svenska ungar är ofantligt korkade. Hela 8 av 10 tjejer vet inte ens vad vår kung heter och inte heller hur man räknar multiplikation. Det enda dom vet är Bianca Ingrossos senaste sminkprodukter och vilken dildo som man kan beställa från Shein utan 18-årsgräns.

Nej du överdriver rejält.

Min syrra är lärare i högstadium i Norrlands inland. Max 5 % med utländskt bakgrund.
Dom 95 % svenska barnen är precis lika smarta och kunniga som du och jag var när vi var
15 år.
Citera
2026-09-08, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Nej du överdriver rejält.

Min syrra är lärare i högstadium i Norrlands inland. Max 5 % med utländskt bakgrund.
Dom 95 % svenska barnen är precis lika smarta och kunniga som du och jag var när vi var
15 år.

Hur gammal är din syster? Kraven i skolan har sänkts rejält sedan A-F betygsystemet infördes.
Citera
2026-09-08, 13:49
Medlem
rednaxela90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Hur fuskar man "genom AI" när man lär sig läsa? Vilka hjälpmedel har man tillgång till när man gör PISA-prov?
Jag tänkte mer allmänt att folk använder sig mer av ai, såsom exempelvis ChatGPT, även av elever. Vilket används av en del till att göra "jobbet".

Men som jag skrev tror jag att den största orsaken är på grund av invandringen...
Citat:
Ursprungligen postat av rednaxela90
Det är såklart en kombination av flera saker; invandringen där de inte kan språket, skärm-användande, fusk genom ai, att lärarna inte repekteras och lyssnas på, lägre ställda krav hemifrån (m.m.). Men framför allt på grund av invandringen!
Citera
2026-09-08, 13:51
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.

Så hur kommer det sig att vi har presterat bäst i PISA under S-styre? Alliansen tog över 2006 och sabbade allt fram till 2014. Sen tog Tidelaget över igen 2022 och då börjar det falla igen? Slump?

2000–2012 (Det långa fallet): Resultaten sjönk kontinuerligt under drygt ett decennium. Nedgången påbörjades under Socialdemokraternas regeringstid (Göran Persson) och fortsatte i snabb takt efter regeringsskiftet 2006 under Alliansregeringen (Fredrik Reinfeldt). Det hela kulminerade i ett historiskt bottenresultat år 2012.
(https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/utbildning-och-forskning/provresultat/pisa-internationellt_1213154.html),

Det finns alltså inga tecken på att varken (s) eller Alliansen går riktigt att skylla förfallet på.

Vi får alltså tillstå att det spelar mindre roll vilket politisk block som för tillfället har makten och misslyckats med sina löften.

Det har skett rätt stora reformer i grundskolan på 25 år , man har gjort en del rent politiskt för att ge verktyg till ett förbättringsarbete. Men det man kan konstatera nu att det finns faktorer som spelar betydligt större roll än enbart blockens skolpolitik och Pisa resultaten fortsätter fallet nedåt.
Citera
2026-09-08, 13:51
Medlem
SYSTEMexes avatar
Importerar man hundratusentals ungar med 70-80 IQ så får man förvänta sig låga skolresultat och kaosartade skolmiljöer.
Citera
2026-09-08, 13:54
Medlem
Citat:
Det säger ju en del om killarna då tjejer generellt har bättre skolresultat.
Citera
2026-09-08, 13:58
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunomannen
Samma med Finland. Vilket kanske är ett tecken på att importen inte väger lika tungt som skärmen
Det är min tro också, eftersom trenden är global.
Citera
2026-09-08, 14:02
Medlem
Citat:

Du förväxlar kunskap med intelligens.
Citera
2026-09-08, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Trist för L som haft ansvar över skolfrågorna i fyra år nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
Nej, det var det inte. Skolans nedgång började med Alliansen där libsen sabbade mycket. Sluta skylla allt på S. Blir bara löjligt.

Sossarna hade makten 2014-2022 (samt 2000-2006), kom igen. De här resultaten är knappast på grund av de senaste 4 årens politik.
Citera
2026-09-08, 14:03
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Beror på surfandet.

Idag läser folk helt enkelt inte mer än idiotiska sociala medier. Ser själv hur barnen kämpar att få barnbarnen att läsa.

En hel generation har förstörts av paddan.

Tar du bort afrikaner och araber från denna mätning så skulle resultatet givetvis bli väldigt annorlunda.

Jag tror att vi fortfarande skulle se en försämring, men absolut inte i närheten av detta resultat.

Pinsamt att det bara är SD som nämner den mest uppenbara anledningen.

Det visar ju bara återigen att alla andra partier fortfarande ignorerar verkligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in