2026-09-08, 11:32
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dickachu
Alla studier pekar på att det är unga pojkar från fattiga familjer som får dåliga resultat, oavsett ursprung. Det borde de flesta känna till eftersom det har skrivits om det i 10 år nu.

Snart gängkriminella Liam, Noa och Hugo med andra ord.

Unga pojkar från fattiga familjer är till 95 % invandrarfamiljer, så du har helt klart en poäng.
Citera
2026-09-08, 11:34
Medlem
Jag som förälder till barn i mellan och högstadiet kan direkt och hur enkelt som helst peka ut vad problemen är, och det är flera olika.

1. Inga krav på eleverna, nästan inga prov, inga läxor, kunskapsnivån är otroligt låg, jämför man tex matte med flertalet asiatiska länder så ligger klass 7 i Sverige på en klass 4-5 i tex Japan, Indien, Korea och Kina, och våra svenska barn har problem att klara även detta. I klass 5 håller man fortfarande på att repetera plus minus gånger och delat med, barn klarar fortfarande inte 7*8 eller i huvudet räkna 186-73. Att köra division som tex 165/13 är helt omöjligt. Vi klarar inte lära barnen så att de förstår och det går alldeles för sakta framåt. Det finns inga prov som kontrollerar det heller mer än de nationella proven som kommer precis i slutet av sexan och då är det för sent.

2. Lärarna kan inte lära ut, de lägger 80% av sin tid på stök och konflikter och de är grymt lata. Jag kan ta ett exempel där en av mina barn hade simundervisning igår med skolan, de åkte badhus och badade i 30 minuter, de åkte 3 klasser tillsammans och simmade klassvis, simhallen är 15 minuter med buss bort.. Övriga klasser när de väntade fick vara ute och leka och spela fotboll, de åkte 08.10 var tillbaka på skolan 12.30 sista 1 1/2 timme så fick de titta på en tecknad disneyfilm. De slutade 14.00. Årskurs 5. Totalt fick de undervisning i 30 minuter! Vissa ville inte simma så de fick 0 minuters undervisning.

3. Kulturkrockar. 60% av ungarna är med en eller två utländska föräldrar, 25% av föräldrarna kan inte prata någon svenska alls. Vissa lärare och vissa hjälplärare pratar så dålig Svenska att ungarna inte förstår allt de säger. När ena ungen gick i trean behövde hjälplärare använda mobilens miniräknare för att räkna addition och subtraktion likt 1236+122 och 176-24, hur skall dessa kunna lära våra barn?

4. Mobiltelefoner, tyvärr skall ungarna ha stimulans 99% av tiden, de kan inte sitta still och koncentrera sig, om de skall sitta och tex läsa en uppgift som tar 15 minuter så är de runt och pratar och skriker, ska gå på toa och bråka. Ungar idag är skitlata och lär sig inte göra något själv utan föräldrar och andra skall fixa allt.

5. Vuxna, här är det största felet, vi kräver inget av dem, skolan kräver inget av dem, vi lär dem inte att anstränga sig och göra rätt från ung ålder för vi tycker det är för jobbigt, vi är lata och då blir barnen det med.
Citera
Medlem
Twitterturkens avatar
En intressant sak som inte nämns är att både Indien och Pakistan vägrar delta i PISA-mätningarna för att dom presterar så extremt dåligt, ändå är det just från dessa länder som svenska företag vänder sig till för så kallad "spetskompetens".

Det kallas tydligen "izzat", att upprätthålla en typ av heder och illusion om att man är bättre än vad man egentligen är.
Citera
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
UK pupils rank highly again in international reading, maths and science tests

The UK's performance in the Programme for International Student Assessment (Pisa) remained steady, ranking below the highest-performing countries like Singapore, Estonia and parts of China, but ahead of the US, Australia and other major European nations.

https://www.bbc.com/news/articles/cvgy6n0l4rdo
Citera
2026-09-08, 11:35
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedAssassin
Jag är utlänning och krossade allt och alla i matte!
Var fler svenska elever som gick hjälplektioner än blattarna på den tiden iaf..
Att du tydligen inte förstår skillnaden mellan individ och population framstår som ett veritabelt självmål i den här frågan.
Citera
2026-09-08, 11:35
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Finns graf?

Jämförelse med förra pisa-mätningen?
https://www.skolverket.se/om-skolverket/nyheter-och-pressmeddelanden/pressmeddelanden/pressmeddelanden/2026-09-08-pisa-2025-fortsatt-nedgang-for-15-aringar-i-sverige-och-andra-lander
Citera
2026-09-08, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Nej, 60-talist. Varför tar du upp genpooler? Det är väl känt att intelligens har stark koppling till genetik.
Det är du som tar upp genpoolen. Menar du att denna har förändrats i hela OECD-området? Du tar själv upp Island..
Citera
2026-09-08, 11:39
Medlem
Upplyftens avatar
Kommer ni fortfarande ihåg matematiken i årskurs 9 ?

Hur många kan lösa den här ekvationen ?

Lös ekvationen: 4(3 + 2x) = 7 - 2(3x + 1
Citera
2026-09-08, 11:42
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Föräldrarna hotar lärarna.
Varför hotar de lärarna, och hur ser hotet ut?
Att de har kortare stubin kan jag mycket väl tänka mig. Men vad är det de reagerar på?

Hot om fysiskt våld är oacceptabelt - men (möjligheten till) ett underliggande/outtalat hot om att byta skola om ens telning inte får bra (men oförtjänta) betyg är inte heller acceptabelt.
Citera
2026-09-08, 11:42
Medlem
Imnshos avatar
Jag ser framför mig en ny trend med "home schooling".

Relativt homogena förskolor och skolor (med homogeniteten främst gällande värderingar), där föräldrarna betalar in till privata skärmfri undervisning och uppfostran. Kanske hoppar lärare av kommunala stökiga skolor och satsar på dessa varianter istället.

Politikerna med sina flummiga idéer om att alla ska ha "samma" undervisningstakt i ett heterogent kaos kan se sig i stjärnorna efter väljare.

Något är trasigt. Om det är trasigt, laga det!
Citera
2026-09-08, 11:43
Medlem
Larasofts avatar
Och ändå får de toppbetyg..
Citera
2026-09-08, 11:45
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Det är du som tar upp genpoolen. Menar du att denna har förändrats i hela OECD-området? Du tar själv upp Island..
Försämrad genpool var en delfaktor av tre som jag tog upp. Den har försämrats i många delar av OECD, medelst invandring från länder med sämre medel-IQ i populationen. Dessutom finns också en "reverserad" Flynn-effekt globalt sett.

Huvudproblemet globalt är dock skärmförströelsen där människor, från små barn till vuxna, inte behöver tänka och fantisera själv längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in