2026-09-08, 09:23
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
34-årige John Sellers har bott i Sverige sen han var barn och är gift med en svenska, men efter att ha ansökt på fel sätt om att få bo kvar efter Brexit så blev han utvisad.

Hans fall är en av flera utvisningar som får stor uppmärksamhet i Storbritannien, och Sverige beskrivs som det EU-land som tolkar reglerna hårdast.

Det svenska Migrationsverket håller inte med om beskrivningen, men den brittiska ambassaden har flera gånger kontaktat regeringen i Sverige för att få till en förändring.

En till alltså.

Kommer Migrationsverket/Sverige att mjuka upp reglerna nästa mandatperiod?

Hör intervju med John i länken:

https://www.sverigesradio.se/artikel/brittiske-john-utvisas-fran-sverige-efter-24-ar
Senast redigerad av BombaySaphire 2026-09-08 kl. 09:26.
Citera
2026-09-08, 09:31
Medlem
triptykens avatar
Det svåra är väl att migrationsverket inte FÅR göra undantag. Det existerar inte ens på kartan.

Speciellt nu när migration är en sån otroligt tung fråga och alla är livrädda att fucka upp och pekas ut som "aktivist" av ett slag eller annan.

Det som hade vart spännande är väl att försöka utveckla nån form av fall-back just för detaljer där man vet att en lallare kan ha missat nåt. Gudarna ska veta att postgången inte är solid och till och med migrationsverkets instruktioner kan vara rätt virriga.

Det är enormt bättre nu, det ska man ge dom för för 20 år sen (när jag skulle hjälpa en snubbe) var det litet som deklarationen i språk där man återrefererade till tidigare punkter fast i helt nya ordalag.
Citera
2026-09-08, 10:04
Medlem
Jaha, och? Jag blev hotad med deportering från England om jag inte lämnade självmant.
Citera
2026-09-08, 10:19
Avstängd
Mycket snyftisar i media om just britter som måste lämna Sverige på sistone.

Jag vet inte när det kom så pass många britter till Sverige? Och varför? Flydde de från Thatcher eller vad fan är det här? Det är skumt.

Agenter? Femtekolonnare för den anglofona kulturimperialismen?

Jag menar Göteborg har väl alltid haft en massa britter in och ut ur hamnarna. Men det är en helt annan femma.
Senast redigerad av DasspappretDN 2026-09-08 kl. 10:28.
Citera
2026-09-08, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DasspappretDN
Mycket snyftisar i media om just britter som måste lämna Sverige på sistone.

Jag vet inte när det kom så pass många britter till Sverige? Och varför? Flydde de från Thatcher eller vad fan är det här? Det är skumt.

Agenter? Femtekolonnare för den anglofona kulturimperialismen?

Jag menar Göteborg har väl alltid haft en massa britter in och ut ur hamnarna. Men det är en helt annan femma.
Kärleksinvandrare mest, som bott här länge men missade att reglerna för dem ändrades i och med Brexit.
Citera
2026-09-08, 10:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Kärleksinvandrare mest, som bott här länge men missade att reglerna för dem ändrades i och med Brexit.

Jo så är det kanske också. Är medveten om att svenskar/svenskor ofta hittat kärleken där borta på ön. Var ett tydligt fenomen ett tag.
Senast redigerad av DasspappretDN 2026-09-08 kl. 10:37.
Citera
2026-09-08, 12:48
Medlem
Balisers avatar
Om man gör fel och underförstått rycker på axlarna så får man stå sitt kast. Om det är jävligt viktigt att få stanna kvar i landet, så anlitar man en jurist! Regler är regler och de SKA respekteras.
Citera
2026-09-08, 13:58
Medlem
"Ansökt på fel sätt" låter som en oerhörd förenkling av vad som egentligen har hänt.

Det finns historier om folk som felaktigt har befunnit sig i landet i över 20 år utan att ha blivit utkastade, så det här handlar knappast om att ha fyllt i fel blankett och nu måste han lämna landet som det låter på rubriken.

Ut med han bara. Inga undantag. Nog med daltandet. Han åker hem till England och det är en lika stor soptipp som Sverige nu har blivit. Han märker troligtvis ingen skillnad.
Citera
2026-09-08, 15:16
Medlem
BombaySaphires avatar
Forssell vill utreda andra chans för britter som utvisas

Citat:
Migrationsminister Johan Forsell vill utreda om man kan ge britter som missat att ansöka om uppehållstillstånd efter brexit en andra chans, liknande den modell som införts i Danmark.

https://www.sverigesradio.se/artikel/johan-forsell-vill-ge-britter-en-ny-chans-efter-brexit
Citera
2026-09-08, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltig.narvaro
Jaha, och? Jag blev hotad med deportering från England om jag inte lämnade självmant.

Attt länder vill göra sig av med olämpliga personer är ju en helt annan sak
Citera
2026-09-09, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Attt länder vill göra sig av med olämpliga personer är ju en helt annan sak

Jag hade inte gjort något, de tyckte bara att jag hade använt mitt turistvisum för många gånger, trots att det inte ens har någon uttalad gräns.
Citera
2026-09-09, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
En till alltså.

Kommer Migrationsverket/Sverige att mjuka upp reglerna nästa mandatperiod?

Hör intervju med John i länken:

https://www.sverigesradio.se/artikel/brittiske-john-utvisas-fran-sverige-efter-24-ar

Utan att jag vet hur anställda på Migrationsverket jobbar känns det som att de gör detta med illvilja då de vill hitta brister när det läser ett namn som tillhör en vit person eller icke-muslimskt och detta görs med passiv aggressivitet och de gör vad som helst för att hänvisa till alla lager och regler för att utvisa dem och INTE sina egna landsmän från Somalia eller Irak.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in