2026-09-08, 08:56
Medlem
Som vi alla vet är politiska sekreterare ett relativt nytt påfund. Med risk för att detta blir den kortaste och minst lästa tråd i Flashbacks historia så dristar jag mig ändå till att ställa frågorna:

Vilken, för fosterlandet, ovärderlig nytta utför de politiska sekreterarna?

Hur kommer det sig att Sverige var en välfungerande stat även utan politiska sekreterare?

Är dessa PS ett sätt för inkompetenta Riksdagsledamöter att kunna gömma sina egna tillkortakommanden?

Skulle det inte vara bättre om det vore Riksdagsledamöterna som fick svara för sig och inte någon annan?

Skulle inte dessa kostnader vara till större gagn inom vård, skola och omsorg?

Citat:
Partiernas enskilda stöd till politiska sekreterare, såg under 2025 enligt Riksdagsförvaltningen ut enligt följande:

Socialdemokraterna: 93,365 miljoner kronor
Sverigedemokraterna: 63,418 miljoner kronor
Moderaterna: 59,894 miljoner kronor
Centerpartiet: 21,139 miljoner kronor
Vänsterpartiet: 20,919 miljoner kronor
Kristdemokraterna: 16,735 miljoner kronor
Miljöpartiet: 15,854 miljoner kronor
Liberalerna: 14,093 miljoner kronor

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/sd-s-ekonomi-granskas-63-miljoner-sticker-ut/ar-AA2bKO7o?ocid=msedgntp&pc=LCTS&cvid=0aa7cb01769d46 0c883cb2a99c174a15&ei=7
Citera
2026-09-08, 09:03
Medlem
Avlastar partiledare från tuffa frågor om problem i partiet framförallt i S fall.
Citera
2026-09-08, 09:11
Medlem
triptykens avatar
Huh! Har aldrig tänkt på frågan och är ju litet spännande.

Hittade den här från Danderyd Kommun som går igenom Politiska Sekreterares uppgifter (I Danderyd kommun då men man kan väl gissa att dom har samma litet varstans) https://www.danderyd.se/globalassets/globala-filer/kommun-och-politik/forfattningssamling_ny/fortroendevalda---ovriga-styrdokument/riktlinjer-for-politiska-sekreterare.pdf

Från dokumentet:
Citat:
Parti som är representerat i kommunfullmäktige kan rekvirera ersättning för
anställning av politisk sekreterare.
Rättslig grund
Av 4 kap 33–34 §§ kommunallagen följer att en kommun får anställa
politiska sekreterare för att biträda de förtroendevalda i det politiska arbetet.
Politiska sekreterare får inte anställas för längre tid än till utgången av det år
då val av kommunfullmäktige ska hållas nästa gång i hela landet

Nu är dokumentet mest regler om anställning men men
Citera
2026-09-08, 09:33
Medlem
BiskopBrasks avatar
Hejsan Konrad

De hjälper politikerna att ta fram politiska förslag som offentliganställda sedan kan rätta sig efter, samt gör att medborgarna egna påhittighet kan kontrolleras bättre.

Det är ett ovärderligt arbete som de utför.

Annars hade till exempel lärarna kunnat ägna sig åt att undervisa eleverna mer men nu får lärarna istället fylla i olika enkäter och undersökningar att svara på. Resultatet av dessa gör sedan att politikerna kan anställa mellanchefer i skolan, på sjukhusen, i kommunerna så att de anställda inte ägnar sig så mycket som de är anställda för utan istället kan hoppa jämfota åt varje nytt förslag som kommer från politikerna och deras flitiga sekreterare.

Hade politikerna tvingats själva konstruera och gå ut med sina förslag hade det enbart stiftats en procent så mycket lagar och regler som det nu görs per år i Sverige. Och det hade verkligen drabbat medborgarna som då hade fått behålla mer av sin lön (som de förmodligen slösat bort på onyttigheter som de själva hittat på).

De tusentals politiska sekreterarna är de viktiga i Sverige. Lika viktiga som de tusentals kommunikatörer på kommunerna, regionerna och var de nu jobbar med sin skattefinansierade lön.

Vi borde ha en särskilt dag som Kanelbullens dag så att vi kan gå ut i ett gemensamt gratulationståg för att hylla De politiska sekreterarnas och kommunikatörernas dag.
Citera
2026-09-08, 12:54
Medlem
Balisers avatar
De gör själva jobbet åt politikerna som inte själva skulle klara av det.
Citera
2026-09-08, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiskopBrask
Hejsan Konrad

De hjälper politikerna att ta fram politiska förslag som offentliganställda sedan kan rätta sig efter, samt gör att medborgarna egna påhittighet kan kontrolleras bättre.

Det är ett ovärderligt arbete som de utför.

Annars hade till exempel lärarna kunnat ägna sig åt att undervisa eleverna mer men nu får lärarna istället fylla i olika enkäter och undersökningar att svara på. Resultatet av dessa gör sedan att politikerna kan anställa mellanchefer i skolan, på sjukhusen, i kommunerna så att de anställda inte ägnar sig så mycket som de är anställda för utan istället kan hoppa jämfota åt varje nytt förslag som kommer från politikerna och deras flitiga sekreterare.

Hade politikerna tvingats själva konstruera och gå ut med sina förslag hade det enbart stiftats en procent så mycket lagar och regler som det nu görs per år i Sverige. Och det hade verkligen drabbat medborgarna som då hade fått behålla mer av sin lön (som de förmodligen slösat bort på onyttigheter som de själva hittat på).

De tusentals politiska sekreterarna är de viktiga i Sverige. Lika viktiga som de tusentals kommunikatörer på kommunerna, regionerna och var de nu jobbar med sin skattefinansierade lön.

Vi borde ha en särskilt dag som Kanelbullens dag så att vi kan gå ut i ett gemensamt gratulationståg för att hylla De politiska sekreterarnas och kommunikatörernas dag.

Hejsan Biskop Brask!

Hoppas att du hittar lappen om nöden så kräver!

Tja du, just i skrivande stund hör jag följande i Ekot med anledning av katastrofen i Pisaundersökningen om skolan. Det gäller Estlands toppresultat.

12:35 (Wall clock) och framåt.

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/2852590

Där var det inga större problem med skärmar men lärarnas frihet noterades.
Lärarna höll politikerna på armlängdsavstånd. Politiker, håll er borta från undervisningen!

Helt riktigt!

Sedan finns i Estland förstås inte det andra betydligt större problemet som i Sverige...
Senast redigerad av Konrad 2026-09-08 kl. 13:00.
Citera
2026-09-08, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
De gör själva jobbet åt politikerna som inte själva skulle klara av det.

Bara i Riksdagen finns det 349 PS. Tillkommer gruppchefer och avdelningschefer samt administratörer för alla dessa PS. Vi bör således vara uppe i förmodligen 400 anställda. D.v.s fler än ledamöterna i Riksdagen.

Varje anställd kostar bortåt c:a 1 miljon kronor/år. 400 miljoner kronor om året således.

Nog borde det finnas bättre användning för pengarna kan man tycka.
Citera
2026-09-08, 14:00
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Bara i Riksdagen finns det 349 PS. Tillkommer gruppchefer och avdelningschefer samt administratörer för alla dessa PS. Vi bör således vara uppe i förmodligen 400 anställda. D.v.s fler än ledamöterna i Riksdagen.

Varje anställd kostar bortåt c:a 1 miljon kronor/år. 400 miljoner kronor om året således.

Nog borde det finnas bättre användning för pengarna kan man tycka.
Tyvärr gör det nog inte det. Det är som Churchill sa en gång om demokratin, att det är det värsta tänkbara av styrelseskick, bortsett från alla andra. Om riksdagsledamöter ska vara representativa för folket, men ändå utföra arbetsuppgifter som kräver kunskaper och kompetens, så behövs politiska sekreterare. Och deras kringorganisation. Jag säger inte att det är idealiskt, men det är förmodligen det bästa realistiska.
Citera
2026-09-08, 14:08
Medlem
Citat:
Tyvärr gör det nog inte det. Det är som Churchill sa en gång om demokratin, att det är det värsta tänkbara av styrelseskick, bortsett från alla andra. Om riksdagsledamöter ska vara representativa för folket, men ändå utföra arbetsuppgifter som kräver kunskaper och kompetens, så behövs politiska sekreterare. Och deras kringorganisation. Jag säger inte att det är idealiskt, men det är förmodligen det bästa realistiska.

Inte har jag något minne av PS på 80-talet. Vill minnas att de infördes i Riksdagen i.o.m Sveriges inträde i EU.

- Kolla på ledamöterna i EU-parlamentet, de har minsann PS. Vi vill också ha!
Citera
2026-09-08, 14:13
Medlem
BiskopBrasks avatar
Citat:
Hejsan Biskop Brask!

Hoppas att du hittar lappen om nöden så kräver!

Tja du, just i skrivande stund hör jag följande i Ekot med anledning av katastrofen i Pisaundersökningen om skolan. Det gäller Estlands toppresultat.

12:35 (Wall clock) och framåt.

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/2852590

Där var det inga större problem med skärmar men lärarnas frihet noterades.
Lärarna höll politikerna på armlängdsavstånd. Politiker, håll er borta från undervisningen!

Helt riktigt!

Sedan finns i Estland förstås inte det andra betydligt större problemet som i Sverige...

Hejsan Konrad,
Jag jag hörde också inslaget från Estland och om skärmarna, så där kom min profetia på skam.

Jag bortsåg helt från det som jag antydde i mitt svar och som verkar vara det viktigaste vi lär oss av Estland - lärarnas makt över sin undervisning. Pedagogen är kungen. Då kan man ha både böcker och skärmar.

Så då blir slutsatsen för mig att ju mer makt vi ger kommunpolitikerna och politikerna över lag över lärarna desto sämre blir resultaten i Pisa-undersökningen för vår del.

Nu är det här ju inget problem för skolan. Men däremot för eleverna. Och för föräldrarna. Men tittar vi på svenska politiker synsätt som vill alla behålla kommunpolitikkontrollen på skolan, inte ge makten till lärarna.

Så det är väl enbart liberalerna och vänstern som vill förstatliga skolan, så man har ju två alternativ att välja på om söndag.
Citera
2026-09-08, 14:30
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Inte har jag något minne av PS på 80-talet. Vill minnas att de infördes i Riksdagen i.o.m Sveriges inträde i EU.

- Kolla på ledamöterna i EU-parlamentet, de har minsann PS. Vi vill också ha!
Sverige är ett oändligt mer komplicerat samhälle än det var på 80-talet, inte minst på grund av just EU-medlemskapet.
Citera
2026-09-08, 15:07
Medlem
Citat:
Sverige är ett oändligt mer komplicerat samhälle än det var på 80-talet, inte minst på grund av just EU-medlemskapet.

Förvisso, men så mycket märkligare är att industrin har lärt sig att rationalisera fastän produkterna är så oändligt mycket mer koplicerade idag än de var på 80-talet.

Nåja, kanske AI kommer till någon praktisk nytta vad anbelangar det politiska.

Allt onödigt ska bort!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in