2026-09-08, 08:16
Medlem
Gulsmurf2s avatar
På söndag bestämmer vi oss för vilka som ska leda landet nästkommande fyra år, och jag är lite less på på alla vallöften. Många är ju bara vaga breda penseldrag, utan inehåll när man grannar dem mera.

Och efter att ha läst morgonnyheterna om två taxichaffisar som slagits, inser jag att det finns saker jag gillar som skulle kunna få mig att ändra mig, om det kom som förslag. Så då tänkte jag, vilka förslag skulle ni vilja se?

Reglera taximarknaden. Maxpris på kilometer eller säkerställa att de lurendrejare som står utan för färjorna eller arlanda och tar hutlösa priser från ovetandes turister. Detta skulle ju även skapa en bättre marknad att konkurrera ut Uber och liknande företag, då en av fördelarna är just vetskapen om kostnaden.

Så vilka förslag skulle ni vilja se?
Citera
2026-09-08, 08:27
Medlem
Riksreptilens avatar
Det är bara KD som vågar ha åsikten att regionerna inte tillför mycket och borde avskaffas.

Jag misstänker tyvärr att de övriga sju partierna ser det som en utmärkt "farmarliga" för både politiker och tjänstehen.
Citera
2026-09-08, 08:31
Medlem
Rent generellt skulle jag vilja se något höjda skatter. Svårare att få diverse bidrag, ett tag som högersidan pratar om vore bra. Fri tandvård. Stopp för friskolor, i pirncip iaf. Skolan borde förstagligas egentligen. Även sjukvården. Bygg lite nya järnvägar där det saknas.

Lite sånt.. Dvs lite blandning av höger och vänsterpolitik som ingen går till val på. Mer skatter till staten men också mer eget ansvar.
Citera
2026-09-08, 08:32
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Det som Jimpan lovade häromda'n. Lägst pris på fossilsoppa i Europa.

Tyvärr kommer det löftet få humanistsvenskarna rösta fram n00shi och verklighetsfrämmande sprakrören då svenskar tror att blyfri är by courtesy of Hornper.

Löftet från De Röda: Fågelboet har säges det lovat plussa 6 á 10 spänn vid pump efter valvinstnatten.

Kan ett löfte avskaffa statliga monopolet för öl och lättvin vinna röster, motsvarande sentida liberaliseringen i SF..? Minnes, att vi olyckligt är medborgare i enda förmyndar-landet i Norden där många väljare springer lydigt med förbudsvargarna, med mörkermännen och med afgrundskvinnorna.
Citera
2026-09-08, 08:45
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
Rent generellt skulle jag vilja se något höjda skatter. Svårare att få diverse bidrag, ett tag som högersidan pratar om vore bra. Fri tandvård. Stopp för friskolor, i pirncip iaf. Skolan borde förstagligas egentligen. Även sjukvården. Bygg lite nya järnvägar där det saknas.

Lite sånt.. Dvs lite blandning av höger och vänsterpolitik som ingen går till val på. Mer skatter till staten men också mer eget ansvar.

Många av de löftena finns ju dock? Är det samarbete mellan blocken du vill ha? Eller mer mittpolitik?
Citera
2026-09-08, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Många av de löftena finns ju dock? Är det samarbete mellan blocken du vill ha? Eller mer mittpolitik?

Ja det gör de ju iofs. Men från små partier som inte kan genomföra dem? Tänker jag. Men visst. Ja gärna mittpolitik. Inte för mycket SD, Miljö elle vänster.
Citera
2026-09-08, 08:52
Medlem
BaronAfTrosas avatar
Alla har väl lovat 10% av priset på tandvård?

Så upp till bevis säger jag
Citera
2026-09-08, 08:53
Medlem
Inga tomma löften alls.
Ingen kan lova något, om man inte får över 50% av rösterna.och majoritet Sen måste man komma överens med de man regera med.
Men förklara hur det gick förra mandatperioden.
Varför valde man det istället för det som man fick tar pengarna ifrån.
Och varför? Inga lögner som de flesta har kommit med.
Lätt att kolla ex sjukvårdsköer som ökade markant under corona och har nu stabiliserat på samma nivå som före corona.
Hur tänker man finansiera löfterna, låna eller spara någon annanstans vore klädsamt.
Citera
2026-09-08, 08:58
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Det som Jimpan lovade häromda'n. Lägst pris på fossilsoppa i Europa.

Tyvärr kommer det löftet få humanistsvenskarna rösta fram n00shi och verklighetsfrämmande sprakrören då svenskar tror att blyfri är by courtesy of Hornper.

Löftet från De Röda: Fågelboet har säges det lovat plussa 6 á 10 spänn vid pump efter valvinstnatten.

Kan ett löfte avskaffa statliga monopolet för öl och lättvin vinna röster, motsvarande sentida liberaliseringen i SF..? Minnes, att vi olyckligt är medborgare i enda förmyndar-landet i Norden där många väljare springer lydigt med förbudsvargarna, med mörkermännen och med afgrundskvinnorna.

Fast det enda sättet "Jimpan" kan genomföra det är om han lyckas ro i land ett tredje undantag från EU.

Det är absurt att så få väljare vet om det, att oberoende vem som landar i regering så kommer bensinpriset öka och det rätt markant. Vi har fått dispans från EU två gånger för att ha ett av EU's billigaste drivmedelpriset räknat på ekonomiska skillnader, ett pris som finns för att vi dönar in pengar för att ge folk stöd från statskassan.

Men chansen att EU kör en "tredje gången gillt" är liten som fan, kommer kräva tonvis med eftergifter och senare kostnader.

Och då pratar vi inte ens om miljardböterna vi med största möjliga chans kommer få på posten från EU för att vi missar EU's klimatmål. På grund av att dom senaste fyra åren vart en samling strypta miljömål där vi helt struntat i dom (bra eller dåligt hör inte hit btw, det kan man tycka olika om) - har resulterat i att vi med absolut största chans kommer nånstans 2028 få en saftig nota från EU.

Vem som än hamnar i regering nu, kommer sitta med hundhuvudet och försöka förklara för en jävla massa väljare varför Sverige har ett ännu högre budgetunderskott.
Citera
2026-09-08, 09:12
Medlem
supremanics avatar
Jag skulle vilja se ett löfte om att varje svensk medborgare ska ges en gratis Ponny samt att det skulle bli lag på att man måste borsta tänderna dagligen.
Citera
2026-09-08, 09:12
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rufilus
Inga tomma löften alls.
Ingen kan lova något, om man inte får över 50% av rösterna.och majoritet Sen måste man komma överens med de man regera med.
Men förklara hur det gick förra mandatperioden.
Varför valde man det istället för det som man fick tar pengarna ifrån.
Och varför? Inga lögner som de flesta har kommit med.
Lätt att kolla ex sjukvårdsköer som ökade markant under corona och har nu stabiliserat på samma nivå som före corona.
Hur tänker man finansiera löfterna, låna eller spara någon annanstans vore klädsamt.

Jag lånar lite av dit förslag och bygger ett eget. Varje förslag ska presenteras med ett finansieringsförslag. Imte gömt i ett dokument, utan i förslaget. Lägre tandvård genom höjd matmoms. Eller sänkt bensinskatt genom minskade barnbidrag.
Citera
2026-09-08, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
På söndag bestämmer vi oss för vilka som ska leda landet nästkommande fyra år, och jag är lite less på på alla vallöften. Många är ju bara vaga breda penseldrag, utan inehåll när man grannar dem mera.

Och efter att ha läst morgonnyheterna om två taxichaffisar som slagits, inser jag att det finns saker jag gillar som skulle kunna få mig att ändra mig, om det kom som förslag. Så då tänkte jag, vilka förslag skulle ni vilja se?

Reglera taximarknaden. Maxpris på kilometer eller säkerställa att de lurendrejare som står utan för färjorna eller arlanda och tar hutlösa priser från ovetandes turister. Detta skulle ju även skapa en bättre marknad att konkurrera ut Uber och liknande företag, då en av fördelarna är just vetskapen om kostnaden.

Så vilka förslag skulle ni vilja se?

Att något av de nuvarande riksdagspartierna vågade gå mot strömmen och föreslå kraftigt minskade kostnader för Försvaret, minskade krigsbidrag till Ukraina, samt utträde ur Nato. Är bara så jäkla märkligt att alla är överens om galenskaperna. Hittar bara partiet MoD som föreslår detta, så de får min röst. Men hade hellre lagt den på ett riksdagsparti.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in