Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
Tja!
Håller verkligen med dig. Jag undviker att inleda med hälsningar så mycket som det går. Flera utropstecken efter varandra är också irriterande. Jag har för mig att det är tillåtet att använda upp till två stycken på rad, men endast om det behövs.
Fast god morgon, god kväll och god afton tycker jag är helt okej då det inte är så flåsigt klämkäckt som "hej!". Ett lite mer avmätt "hej, hej" kan dock nästan fungera.
Tja! Det kan väl gå an, jag andvänder ordet ofta själv, men lite slafsigt och ovårdat känns det, och i skrift förväxlas det lätt med ett tvekande tjaaa....hmm.
Tjänare! De är bättre än hej, man jag har fått för mig att det känns respektlöst då jag inbillar mig att det har ursprung i påkallandet av uppmärksamhet från sitt tjänstefolk, tjänare...men det kanske är helt fel?
Vad jag vill ha är ett inte alltför stelt och formellt hälsningsord, som slår an en ganska vänskaplig ton och både kan brukas bland vänner och mer flyktiga kontakter. Förslag?
Själv tycker jag Salve! är bra. Det ger ett respektfullt intryck, men har samtigt liv i sig. Är det latin, eller fornsvenska? Vad betyder det? "Var hälsad"? Tyvär så är det ju bortglömt sedan länge och det känns lite udda att dra upp det, men man kan ju försöka kanske.