2026-09-08, 05:21
Medlem
Jag jobbar som senior säljare inom tech. Arbetar som konsult/kontrakt på mitt nuvarande jobb. Vilket fungerat utmärkt i flera år.

Problemet är att jag haft intervjuer hos tio av de största techbolagen, tagit mig igenom flera intervjurundor, ibland ända till sista steget, och det spricker alltid för att de bara kan erbjuda vanlig anställning, inte kontrakt eller konsultavtal. Jag har eget konsultbolag uppsatta specifikt för att kunna fakturera istället.

Trodde aldrig detta skulle vara ett så stort problem. Då det globala bolag jag arbetar för nu har massvis med konsulter, varav flera av mina säljkollegor är konsulter precis som jag.

Hur har ni andra fått jobb inom försäljning som kontraktsanställd?

Är det någon som haft tur med bolag som använder tjänster som har AOR-kontrakt via Deel, Remote, Oyster eller liknade bolag för att lösa det, istället för att anställa direkt?

Jag har börjat söka efter bolag som inte har kontor i Sverige/Norden och har annonser ute för tjänster i Norden. Men dessa bolag är få.

Hur har ni löst det här?

Jag förstår att bolag är oroliga för att bli anklagade för felaktig klassificering av mig som anställd. Men om avtalet är korrekt upprättat, eller om vi går via ett sådant mellanhandsbolag som Oyster, Deel eller dylikt, borde det gå att lösa.

I andra branscher och företag som Volvo, Saab m m arbetar tusentals konsulter. Vad är problemet?

Riktigt frustrerande.
Senast redigerad av FriSomEnVogel 2026-09-08 kl. 05:42.
Citera
2026-09-08, 06:57
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Många företag drar väl ner på just konsulter då de kostar för mycket pengar.
Nyfiken fråga, varför går du igenom alla intervjusteg på företagen när de ändå inte kan ge dig det du vill ha?
Har man märkt problemet efter två gånger så ställer man frågan och kravet direkt och i så fall skippar resten av intervjun.
Citera
2026-09-08, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil