2026-09-08, 05:21
Medlem
Jag jobbar som senior säljare inom tech. Arbetar som konsult/kontrakt på mitt nuvarande jobb. Vilket fungerat utmärkt i flera år.

Problemet är att jag haft intervjuer hos tio av de största techbolagen, tagit mig igenom flera intervjurundor, ibland ända till sista steget, och det spricker alltid för att de bara kan erbjuda vanlig anställning, inte kontrakt eller konsultavtal. Jag har eget konsultbolag uppsatta specifikt för att kunna fakturera istället.

Trodde aldrig detta skulle vara ett så stort problem. Då det globala bolag jag arbetar för nu har massvis med konsulter, varav flera av mina säljkollegor är konsulter precis som jag.

Hur har ni andra fått jobb inom försäljning som kontraktsanställd?

Är det någon som haft tur med bolag som använder tjänster som har AOR-kontrakt via Deel, Remote, Oyster eller liknade bolag för att lösa det, istället för att anställa direkt?

Jag har börjat söka efter bolag som inte har kontor i Sverige/Norden och har annonser ute för tjänster i Norden. Men dessa bolag är få.

Hur har ni löst det här?

Jag förstår att bolag är oroliga för att bli anklagade för felaktig klassificering av mig som anställd. Men om avtalet är korrekt upprättat, eller om vi går via ett sådant mellanhandsbolag som Oyster, Deel eller dylikt, borde det gå att lösa.

I andra branscher och företag som Volvo, Saab m m arbetar tusentals konsulter. Vad är problemet?

Riktigt frustrerande.
Senast redigerad av FriSomEnVogel 2026-09-08 kl. 05:42.
Citera
2026-09-08, 06:57
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Många företag drar väl ner på just konsulter då de kostar för mycket pengar.
Nyfiken fråga, varför går du igenom alla intervjusteg på företagen när de ändå inte kan ge dig det du vill ha?
Har man märkt problemet efter två gånger så ställer man frågan och kravet direkt och i så fall skippar resten av intervjun.
Citera
2026-09-08, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Många företag drar väl ner på just konsulter då de kostar för mycket pengar.
Nyfiken fråga, varför går du igenom alla intervjusteg på företagen när de ändå inte kan ge dig det du vill ha?
Har man märkt problemet efter två gånger så ställer man frågan och kravet direkt och i så fall skippar resten av intervjun.

Jag bor i ett grannland till Sverige. Så jag betalar inte skatt i Sverige och är således billigare än att anställa någon i Sverige. De betalar inga arbetsgivaravgifter m m .
Vilket gör det hela ännu märkligare att flera företag jag talat med inte vill ha en konsult.

Jag informerar bolagen tidigt i processen att jag är konsult/arbetar på kontrakt.
Senast redigerad av FriSomEnVogel 2026-09-08 kl. 10:01.
Citera
2026-09-08, 10:00
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriSomEnVogel
Jag bor i ett grannland till Sverige. Så jag betalar inte skatt i Sverige och är således billigare än att anställa någon i Sverige. De betalr inga arbetsgivaravgifter m m .
Vilket gör det hela ännu märkligare att flera företag jag talat med inte vill ha en konsult.

Jag informerar boalgen tidigt i processen att jag är konsult/arbetar på kontrakt.

Låter vettigt men varför säger då inte rekryterarna till att det inte kommer vara aktuellt på den tänkta tjänsten.

Tyvärr inte ovanligt att rekryterare har enormt dålig koll på både företag och vad anställningen går ut på ska sägas.
Citera
2026-09-08, 10:07
Medlem
george.sthlms avatar
vad är ditt problem ? Jag är själv konsult ( IT ) men hoppar / pendlar mellan anställning och
konsultuppdrag. Ser inga problem med det över huvud taget.

Det händer att jag har en slapp anställning där man kan jobba mycket från hemmet eller
i mitt fall eget kontor och har då inga problem med att köra konsultuppdrag vid sidan av
anställningen. win-win.
Citera
2026-09-08, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
vad är ditt problem ? Jag är själv konsult ( IT ) men hoppar / pendlar mellan anställning och
konsultuppdrag. Ser inga problem med det över huvud taget.

Det händer att jag har en slapp anställning där man kan jobba mycket från hemmet eller
i mitt fall eget kontor och har då inga problem med att köra konsultuppdrag vid sidan av
anställningen. win-win.

Jag förstår ärligt talar inte vad som är problemet? Har försökt få en förklaring från rekryterarna.
Arbetar du också inom försäljning? Kan det vara så att bolagen är oroliga för felklassificering, en arbetstagare felaktigt klassificeras som självständig (oberoende konsulent) istället för som anställd, inom specifikt affärsutvecklare/försäljnings yrken?
Senast redigerad av FriSomEnVogel 2026-09-08 kl. 10:43.
Citera
2026-09-08, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Låter vettigt men varför säger då inte rekryterarna till att det inte kommer vara aktuellt på den tänkta tjänsten.

Tyvärr inte ovanligt att rekryterare har enormt dålig koll på både företag och vad anställningen går ut på ska sägas.

De verkar inte ha koll på det här. Många rekryterare återkommer till mig efter andra intervjun med hiring manager, och först då informerar gällande konsult praxis.
Citera
2026-09-08, 11:24
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Jag förstår ärligt talar inte vad som är problemet? Har försökt få en förklaring från rekryterarna.
Arbetar du också inom försäljning? Kan det vara så att bolagen är oroliga för felklassificering, en arbetstagare felaktigt klassificeras som självständig (oberoende konsulent) istället för som anställd, inom specifikt affärsutvecklare/försäljnings yrken?

Nej, jag är IT projektledare. Fattar inte heller problemet faktiskt
Citera
2026-09-08, 13:34
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Jag jobbar som senior säljare inom tech. Arbetar som konsult/kontrakt på mitt nuvarande jobb. Vilket fungerat utmärkt i flera år.

Problemet är att jag haft intervjuer hos tio av de största techbolagen, tagit mig igenom flera intervjurundor, ibland ända till sista steget, och det spricker alltid för att de bara kan erbjuda vanlig anställning, inte kontrakt eller konsultavtal. Jag har eget konsultbolag uppsatta specifikt för att kunna fakturera istället.

Trodde aldrig detta skulle vara ett så stort problem. Då det globala bolag jag arbetar för nu har massvis med konsulter, varav flera av mina säljkollegor är konsulter precis som jag.

Hur har ni andra fått jobb inom försäljning som kontraktsanställd?

Är det någon som haft tur med bolag som använder tjänster som har AOR-kontrakt via Deel, Remote, Oyster eller liknade bolag för att lösa det, istället för att anställa direkt?

Jag har börjat söka efter bolag som inte har kontor i Sverige/Norden och har annonser ute för tjänster i Norden. Men dessa bolag är få.

Hur har ni löst det här?

Jag förstår att bolag är oroliga för att bli anklagade för felaktig klassificering av mig som anställd. Men om avtalet är korrekt upprättat, eller om vi går via ett sådant mellanhandsbolag som Oyster, Deel eller dylikt, borde det gå att lösa.

I andra branscher och företag som Volvo, Saab m m arbetar tusentals konsulter. Vad är problemet?

Riktigt frustrerande.

Om man ska anställa för behov tills vidare så är ju det mest rimliga en vanlig anställning. Konsultuppdrag har man ju för tillfälliga uppdrag (t.ex. om bolaget ska bygga en ny teknisk infrastruktur, driva igenom ett visst projekt, etc.), så varför skulle man ha konsultuppdrag om personen bedöms behövas långsiktigt?
Citera
2026-09-08, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Om man ska anställa för behov tills vidare så är ju det mest rimliga en vanlig anställning. Konsultuppdrag har man ju för tillfälliga uppdrag (t.ex. om bolaget ska bygga en ny teknisk infrastruktur, driva igenom ett visst projekt, etc.), så varför skulle man ha konsultuppdrag om personen bedöms behövas långsiktigt?

Jag förstår resonemanget. Men jag har släktingar och vänner som varit konsulter i över 10 år på samma arbetsplats.

Det är tydligt att bolag inte verkar vara vana att ha säljare som kontraktanställda/konsulter.

Men jag har nu varit kontraktsanställd i över 3 år på min nuvarande arbetspalts som senior säljare.

Dessutom har ju bolagen jag intervjuas på, ingeting att förlora med mitt konsultupplägg. Inga arbetsgivaravgifter. Uppsägning på dagen. Ingen betald semester och andra förmåner och kostander för bolagen som de har med en anställd.
Citera
2026-09-08, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Nej, jag är IT projektledare. Fattar inte heller problemet faktiskt

Jag hörde från HR på ett av bolagen att de är oroliga för felklassificering, en arbetstagare felaktigt klassificeras som självständig (oberoende konsulent) istället för som anställd, Vilket kan leda till sakttesmäll för företaget.
Men det undviks ju enkelt med ett korrekt skrivet kontrakt/konsultavtal. Vilket jag som sagt haft i över 3 år med min nuvrande arbetsgivare. Vilket är ett stort globalt bolag.
Citera
2026-09-08, 16:47
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Jag förstår resonemanget. Men jag har släktingar och vänner som varit konsulter i över 10 år på samma arbetsplats.

Det är tydligt att bolag inte verkar vara vana att ha säljare som kontraktanställda/konsulter.

Men jag har nu varit kontraktsanställd i över 3 år på min nuvarande arbetspalts som senior säljare.

Dessutom har ju bolagen jag intervjuas på, ingeting att förlora med mitt konsultupplägg. Inga arbetsgivaravgifter. Uppsägning på dagen. Ingen betald semester och andra förmåner och kostander för bolagen som de har med en anställd.

Att konsulta i 10 år på samma ställe är inte direkt normen, dessutom så är ju fördelen med en konsult att denne snabbt kan sättas in i ett (tillfälligt) projekt, nackdelen är att denne är dyr. Så det är ju ingen vinst för arbetsgivaren att ha en konsult i 10 år.

Om du enbart vill konsulta kan du väl starta egen konsultfirma?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in