2026-09-08, 00:34
Medlem
Tjena, Jag har siktet inställt på att söka läkarprogrammet till hösten, men spelar samtidigt fotboll på hög nivå (antingen Superettan eller toppskiktet av Division 1) vilket innebär fasta träningstider mitt på dagen och mycket helgresor.

Jag vet att universitet som Umeå och Göteborg är Elitidrottsvänliga lärosäten (EVL/RIU), men jag vill höra från er som faktiskt har testat detta i praktiken – särskilt på läkarprogrammet där det är så mycket obligatorisk närvaro och VFU på sjukhus.Hur har det fungerat för er att flytta på obligatoriska seminarier eller labbar på grund av match/träning?

Hur hårda är de olika universiteten (t.ex. KI vs GU/UmU) när man kommer med ett elitidrottsavtal i handen?

Finns det någon här som faktiskt har lyckats ta sig igenom de kliniska terminerna utan att behöva pausa fotbollskarriären helt?

Uppskattar alla svar från er som pluggar till läkare eller har koll på hur flexibelt programmet faktiskt är i praktiken!
Citera
2026-09-08, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonTray99
Tjena, Jag har siktet inställt på att söka läkarprogrammet till hösten, men spelar samtidigt fotboll på hög nivå (antingen Superettan eller toppskiktet av Division 1) vilket innebär fasta träningstider mitt på dagen och mycket helgresor.

Jag vet att universitet som Umeå och Göteborg är Elitidrottsvänliga lärosäten (EVL/RIU), men jag vill höra från er som faktiskt har testat detta i praktiken – särskilt på läkarprogrammet där det är så mycket obligatorisk närvaro och VFU på sjukhus.Hur har det fungerat för er att flytta på obligatoriska seminarier eller labbar på grund av match/träning?

Hur hårda är de olika universiteten (t.ex. KI vs GU/UmU) när man kommer med ett elitidrottsavtal i handen?

Finns det någon här som faktiskt har lyckats ta sig igenom de kliniska terminerna utan att behöva pausa fotbollskarriären helt?

Uppskattar alla svar från er som pluggar till läkare eller har koll på hur flexibelt programmet faktiskt är i praktiken!

Skulle säga att det inte är praktiskt möjligt. Problemet är framför allt som du själv nämner att din utbildning kräver att du sköter din närvaro, för att inte tala om att du faktiskt måste lägga mycket tid på pluggandet när du inte är i skolan och detta kommer sannolikt att mer än ofta krocka med träningar och matcher.

Många som idrottar på någorlunda hög nivå har ju också studier, men det brukar ofta vara på distans samt att man pluggar på 50%.

Ge upp fotbollen och studera, eller skjut fram studierna och satsa på fotbollen.
Citera
2026-09-08, 18:33
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonTray99

Du har inte frågat om hur obligatorisk närvaro är på fotbollen?
Kan vara skönt att slippa tråkiga träningar några gånger.
Matcher krockar väl inte med obligatorisk närvaro i studierna?
Citera
2026-09-11, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Du har inte frågat om hur obligatorisk närvaro är på fotbollen?
Kan vara skönt att slippa tråkiga träningar några gånger.
Matcher krockar väl inte med obligatorisk närvaro i studierna?
I elitfotbollen dvs. Div 1 och högre är det inte riktigt ett alternativ eftersom närvaro är obligatoriskt för 95% av spelarna (Om du inte kommer från en avslutad proffskarriär i allsvenskan/utomlands). Dessutom vill jag personligen inte missa träningar eftersom det skulle minska utvecklingskurvan i längden. Summa summarum är nog att det blir väldigt svårt att kombinera båda till 100%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in