2026-09-07, 23:52
Medlem
anomaligns avatar
...med Nathan Fielder(!), känd från de briljanta och absurda serierna Nathan For You och The Rehersal.

Dokumentären ska vad jag förstår vara ett närgående porträtt av Elizabeth Holmes den sista månaden innan hon sätts i fängelse. Hon hyllades tidigt tiotal som ett geni i stil med Steve Jobs och som en av sin tids främsta entreprenörer, och utmärktes för att vara en av tidens yngsta dollarmiljardärer. Sen kollapsade korthuset. I Silicon Valley är det ingen skam i fake it 'til you make it, det är liksom standarden, men för de som inte kan själva gäller det att omgiva sig med folk som kan, som Altman, Musk och liknande individer gjort, eller som i Holmes fall: om man inte kan så måste man fråga de som kan vad som är realistiskt att lova, innan man lovar det och bygger hela sin affärsmodell på detta löfte.

För den som inte känner till Elizabeth Holmes så var hon en entreprenör bakom tech-startupen Theranos, som skulle revolutionera blodprovning med ny teknologi, som även för Silicon Valley var ovanligt ambitiös och som hade tagit steget fullt ut till scifi. Det hon påstod att hennes produkt skulle kunna göra menade experter var tekniskt omöjligt, på en rent fysisk nivå. De små blodmängder som maskinen tog skulle rent fysiskt inte innehålla tillräckligt med "grejer" för att kunna göra de analyser som hon lovade att maskinen skulle kunna göra, osv.

https://en.wikipedia.org/wiki/Elizabeth_Holmes

I trailern, eller teasern, ser man ett obekvämt ögonblick i en intervju mellan Fielder, autist som sannolikt blir lite extra illa berörd när folk ljuger, och Holmes som är ökänd som sin tids mest skamlösa lögnare.

https://youtu.be/GGJSRFWALTI
Citera
2026-09-08, 19:52
Medlem
FjodorBajkalsjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
I trailern, eller teasern, ser man ett obekvämt ögonblick i en intervju mellan Fielder, autist som sannolikt blir lite extra illa berörd när folk ljuger, och Holmes som är ökänd som sin tids mest skamlösa lögnare.

https://youtu.be/GGJSRFWALTI
Jag trodde först att det var en spelfilm med en väldigt porträttlik skådespelare.

Trailern blev ännu mera skrämmande när jag insåg att det var den verkliga Elisabeth Holmes. Snacka om psykopatvibbar. 🫢
Citera
2026-09-11, 05:21
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FjodorBajkalsjon
Jag trodde först att det var en spelfilm med en väldigt porträttlik skådespelare.

Trailern blev ännu mera skrämmande när jag insåg att det var den verkliga Elisabeth Holmes. Snacka om psykopatvibbar. 🫢

Hon har en intensiv närvaro, helt klart. Färgat av det man känner till runt om fallet får det karaktären av en sorts galenskap.

Men själv är jag kanske i minoritet gällande det här, men jag tror inte en sekund att hon är psykopat, eller ond, eller något sånt som de populära narrativen handlar om, utan jag tror att hon är en högfungerande autist med ovanligt hög, men möjligen ojämnt fördelad begåvning.

Jag såg en kul kommentar till trailern på Youtube som löd något i stil med "Strangest episode of love on the spectrum". Den verkar skriven av någon som har lite samma idé om henne, som en autist snarare än psykopat.

(Jag tror väl egentligen att faktiska psykopater är extremt få, och när de finns är det personer med faktiska skador på hjärnan, och att den typiska figuren av psykopaten som finns i det kollektiva medvetandet bara är något man hittar i fiktionen, men det är en annan diskussion.)

Jag ser snarare hela fallet med Holmes som en jäkligt tragisk berättelse om någon som någon som tar saker och ting ordagrant, som lärde sig spela en roll (som byggde en personlighet som var ungefär en mix av Steve Jobs och Margaret Thatcher) och som i tonåren gav sig in i en värld där det är väldigt flytande vilka lögner och halvsanningar som är acceptabla och vilka inte, och som fastnade i att leva den sortens mytologiserad värld som hon hade sett målas upp runt Steve Jobs, som hon var besatt av. Hon ansågs vara något av ett underbarn/geni när hon var ung, toppade allting hon pluggade, men liksom många andra superentreprenörer i Silicon Valley, inklusive Steve Jobs, hoppade hon av studierna på Stanford innan hon tog examen, för att istället som nittonåring starta sitt bolag som byggde på en fix idé hon fått i kurserna i mikrofluidik. Det var en komplicerad idé om avancerade mekanismer, som få hon diskuterade med hade tillräckligt med kunskaper för att peka ut de konceptuella bristerna med. Och tyvärr mötte hon tidigt inte tillräckligt med mothugg där i början för att inse att hon inte var tillräckligt kompetent att komma med för medicinteknologin revolutionerande koncept ännu, då hon bara var på andra året på sin kandidatexamen, utan hon trodde på föreställningen att hon var det geni alla behandlade henne som, och att riktiga genier, som Steve Jobs, inte behövde gå klart skolan.

Jag ser med fallet Elizabeth Holmes någon kunde ha blivit lika känd, men då på positiva grunder för att faktiskt skapa något riktigt, om någon hade lärt henne vikten att gå klart skolan och att vara mer kritisk till de egna idéerna.

Jag hoppas verkligen att den här filmen har någon sån ingång i fallet. Jag kan tänka mig detta då den senaste säsongen av The Rehearsal hanterade ämnet autism till viss del, och det skildrade även Nathan Fielder som motvilligt började inse att han själv är autist (något som är uppenbart för alla som sett honom interagera med sin omgivning i mer än några sekunder).

Det finns ju så klart som en röd tråd i alla hans produktioner, nån underförstådd grej att han är autist som tänker rejält annorlunda, det är ju hans schtick som komiker, så när jag säger att han "motvilligt började inse" så antar jag att hans märkliga hybrid mellan det egna jaget och karaktären han spelar börjar förstå det genom att sätta ord på det, eller något, idk.

Jag ser verkligen fram emot den här filmen hur som helst.
Senast redigerad av anomalign 2026-09-11 kl. 05:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in