2026-09-07, 22:12
Medlem
Har hört att det inte är hög plugg motivation där. Jag frågar eftersom jag planerar på att byta gymnasium och jag vill ha en klass som kan hjälpa mig få så höga betyg som möjligt.
2026-09-07, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaDingleDorfVI
Har hört att det inte är hög plugg motivation där. Jag frågar eftersom jag planerar på att byta gymnasium och jag vill ha en klass som kan hjälpa mig få så höga betyg som möjligt.
tibble var bra förut tror det är det fortfarande
2026-09-07, 22:37
Medlem
triptykens avatar
Citat:

Ett knep är att fokusera på dig själv och ditt eget studerande. Men det ska gudarna veta jag gick på gymnasiet nån gång samtidigt som Gustav Vasa stakade runt, och inte fan fick jag några bra betyg (vad som INTE funkar är att bara bry sig om det man gillar och skita i allt annat)

Men om du känner att skolan du går i inte alls funkar för dig så byt. Men lägg inte förhoppningarna till din klass utan försök hitta fokusen att plugga på egen hand.
2026-09-07, 22:44
Medlem
Stenballes avatar
Citat:

Varför vill du ha så höga gymnasiebetyg som möjligt?
Attityden och språkhanteringen i trådstarten visar med all önskvärd tydlighet att du ändå inte kommer att läsa vidare efter gymnasiet.
2026-09-07, 22:52
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Varför vill du ha så höga gymnasiebetyg som möjligt?
Attityden och språkhanteringen i trådstarten visar med all önskvärd tydlighet att du ändå inte kommer att läsa vidare efter gymnasiet.

Varför är du sån?

Det är en ung person som vill ha bra betyg, och nån som särskriver - det finns gott om dom i vuxenlivet med. Och vilken jävla "attityd"? Dom frågar ju bara.
2026-09-07, 23:10
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Varför är du sån?

Det är en ung person som vill ha bra betyg, och nån som särskriver - det finns gott om dom i vuxenlivet med. Och vilken jävla "attityd"? Dom frågar ju bara.

Ja, jag kan hålla med om att jag var hård i min kommentar, men det finns en anledning.
Betygen ska spegla kunskap, förmåga, resultat och potential.

Jag har sett ett stort antal exempel på personer som har fått "glädjebetyg", både från grundskolan och gymnasiet.
När de då lyckas komma in på en utbildning som övergår deras förmåga så misslyckas de kapitalt.
Naturligtvis.

Det är dåligt för eleven/individen och det är dåligt för samhället.

Attityden kring att hitta en utbildnings(plats) som ger högre betyg än befogat är inte sund, liksom att det inte är sunt att vissa skolor/utbildningar satt detta i system för att locka elever till skolorna.
2026-09-07, 23:13
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ja, jag kan hålla med om att jag var hård i min kommentar, men det finns en anledning.

Jag har sett ett stort antal exempel på personer som har fått "glädjebetyg", både från grundskolan och gymnasiet.
När de då lyckas komma in på en utbildning som övergår deras förmåga så misslyckas de kapitalt.
Naturligtvis.

Attityden kring att hitta en utbildnings(plats) som ger högre betyg än befogat är inte sund, liksom att det inte är sunt att vissa skolor/utbildningar satt detta i system för att locka elever till skolorna.

Men i TS fall är det väl att dom inte känner att stämningen är den rätta för pluggande i sin nuvarande klass och vill byta för att kunna plugga bättre?

Klart betygen ska spegla kunskap men det är ju just nåt man läser till sig
2026-09-07, 23:20
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Men i TS fall är det väl att dom inte känner att stämningen är den rätta för pluggande i sin nuvarande klass och vill byta för att kunna plugga bättre?

Klart betygen ska spegla kunskap men det är ju just nåt man läser till sig

Läs trådstarten igen.
Som jag tolkar det vill Ts byta till en skola/klass där motivationen är låg, vilket ger Ts en relativ fördel, och därmed högre betyg.
Tolkar du "Har hört att det inte är hög plugg motivation där" på annat sätt?
2026-09-08, 00:27
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Aldrig hört några problem med Tibble alls men var ett tag sen också. Antar att du vill plugga med andra som också kan pusha dig? Ska ärligt säga att jag inte vet men kolla enskilda annars då?
2026-09-08, 00:29
Medlem
needAlifes avatar
Citat:

Naturligtvis.

Jag tor det handlar om att hitta en skola där andra har samma ambitioner. Jag har pluggat med extremt högpresterande människor och då lägger man manken till. I andra fall om folk hellre sitter och röker på, nåt so much. Jag kan verkligen förstå vad TS är ute efter.
2026-09-08, 18:30
Moderator
rotadents avatar
Vad i hela friden har det här med bostadsorter och områden att göra?

Tråd stängd.

//Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in