2026-09-08, 07:16
Medlem
Kinaskis avatar
Sverige.

Vi har husållsosten. Ostens Lionel Messi.
Sen har vi även Chrisiano Ronaldo i Grevén.
Citera
2026-09-08, 07:26
Medlem
Riksreptilens avatar
Många bra förslag men för få röster på Norge som främst har brunosten/mesost
men även några mer traditionella "gulostar" som är grymt bra inkl Jarlsberg.
Citera
2026-09-08, 07:29
Medlem
HBTKuks avatar
Ostlo.

Brillat savarin är världena godaste ost.
Citera
2026-09-08, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Kollade, Costcos ost är tillverkad där. Så då säljs den nog på Costco i Sverige också, så testa den! "Parmesan-Reggiano" måste den heta om den är tillverkad där. Man får kalla annan ost enligt samma recept för "parmesan" men inte "Parmesan-Reggiano".

Jag är egentligen ingen ostkännare men jag känner igen en god ost när jag ser den och godare än såhär kan bara inte en ost bli. Lagrad i 24 månader.

Återstår för dig att förklara varför inte butikerna är fulla av ostar som kallar sig för parmesan?

Du har nog köpt italiensk ost i USA, helt enkelt.
Citera
2026-09-08, 08:09
Medlem
Dansk ost,Havarti, Svarta Sara, Gamle Ole, Danbo, Vesterhavsost, Det finns många flera favoriter.
Citera
2026-09-08, 08:56
Medlem
Axel61s avatar
Jag hade Schweiziska kunder i taxin som sa att dom kommer sakna den svenska osten när dom åker hem.
Citera
2026-09-08, 09:22
Avstängd
immenhusens avatar
Det går inte säga, eftersom det beror på individuella preferenser vad osttyp beträffar. Alla ostnationer är bra på olika typer av ostar, vilka ej heller sällan passar mycket bra till motsvarande matkultur. Kanske skulle tråden vinna på att diskutera sämst ostland i stället? Då skulle jag lägga min röst på USA, och deras plastostar (vilka ju sedan något år tillbaka faktiskt ej längre får kallas för ost även i USA). Men eftersom USA saknar finess i sin kultur, är det inte otippat att de rankas sämst i allt som inte är pastisch.

/AI
Citera
2026-09-08, 10:16
Medlem
Flundran90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Många bra förslag men för få röster på Norge som främst har brunosten/mesost
men även några mer traditionella "gulostar" som är grymt bra inkl Jarlsberg.
Norge är ett u-land när det kommer till ost och mat i allmänhet. Folk där äter mest färdigskivad gul- eller brunost
Citera
2026-09-08, 11:39
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flundran90
Beror väl på. För vanlig vardaglig hårdost så säger jag den svenska. För annan ost säger jag den italienska. Vilket land kan matcha bredden i parmesan, mozzarella och gorgonzola liksom? Går inte att komma ifrån att det italienska köket är så jäkla bra på allt. Hur mainstream det än är att tycka så.

Citat:
Ursprungligen postat av Flundran90
Norge är ett u-land när det kommer till ost och mat i allmänhet. Folk där äter mest färdigskivad gul- eller brunost
Du har gott ostsinne. Särskilt för att vara fisk.

Konstigt nog sägs att Prästost är Sveriges mest uppskattade ostsort.
https://fransverige.se/aktuellt/ostrapporten-2026-hardost-dominerar-frukosten/
Mer än varannan svensk slänger ostskalken, den sista kanten på hårdosten, trots att den går utmärkt att använda i matlagning.
Senast redigerad av gofigur 2026-09-08 kl. 11:41.
Citera
2026-09-08, 11:43
Avstängd
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersStenberg
Återstår för dig att förklara varför inte butikerna är fulla av ostar som kallar sig för parmesan?

Du har nog köpt italiensk ost i USA, helt enkelt.

Ja jag sa ju det?

Att EU-reglerna för vad saker får kallas är alltför anala är vi väl alla alltför medvetna om. Man får inte ens kalla negerbollar för "chokladbollar" eftersom choklad är en skyddad titel som inte får användas om saker som innehåller mindre än två tredjedelar kakao.

Italien är ju ett EU-land och därför tvingas de fjäska för Parma precis som de fjäskar för Champagne.
Citera
2026-09-08, 11:49
Medlem
Fantens avatar
Nu har jag inte barn, men jag är övertygad om att om jag hade haft flera sådana, så hade det varit lättare att peka ut en av dom som favorit - än vad det är för mig att välja the ostland.

Inget land är liksom bäst på alla olika typer av ostar, många inom samma kategori (som exempelvis smörgåsost) är liksom lika starka kandidater och det finns egentligen inga fel svar.
Citera
2026-09-08, 11:51
Medlem
9zs avatar
Detta är världens bästa ostland:

Drumroll
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem