2026-09-07, 23:03
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Svensk ost är godast och det är det jag har saknat när jag varit på semester utomlands

Tänker på hushållsosten, men äter olika sorter. Allt är gott!
Lol, ha ha ha ha

Schweitz framhålls av tradition i sverige som ett os-tillverkningsland. Men gissar Italien-
Citera
2026-09-07, 23:27
Medlem
Venators avatar
Jag svarar Frankrike därför att där finns så många lokala ostar av mycket hög kvalitet som vi aldrig hör talas om och som kräver att man reser runt och lär sig de lokala sorterna. Många av dem med ursprungsskydd och vidhängande stark tradition och kultur. Så utifrån regional bredd, generell kvalitet och ostens plats i det franska köket är svaret för mig givet. Sedan har jag många favoriter från hela Europa (inklusive Sverige). Så jag säger inte att världens bästa ost skulle vara Fransk men däremot att det är det bästa ostlandet, vilket ju är frågeställningen.

Edit: Jag roade mig med att Googla och Frankrike ska ha ca 1200 olika lokala sorters ost med regional förankring och i många fall skydd för tillverkningsprocesser och namn.
Senast redigerad av Venator 2026-09-07 kl. 23:30.
Citera
2026-09-07, 23:50
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
Gruyère, emmentaler, gouda, feta, raclette, appenzeller, roquefort, brie, comté, manchego, parmesan, västerbotten... Det tillverkas så mycket ost i världen, men vilket land är det allra bästa ostlandet? Är det Frankrike? Schweiz? Italien? Något annat land? Vilket är världens bästa ostland? Vilket är världens mest underskattade ostland? Vilket är världens mest överskattade ostland?

Det är en myt att ostar skulle bero så mycket på landet. Kulturhistoria i all ära men faktum är att duktiga ostmakare i alla länder äger kunskapen i hur man producerar en god parmesan. Costco här i USA säljer världens godaste parmesan, vet inte om den levereras till Costco i Sverige men den är godare än någon ost jag ätit från Europa.
Citera
2026-09-08, 00:05
Medlem
Jag har inte varit i vissa av de största ostländerna som Schweiz, men Österrike är en outsider som folk missar. Det är väldigt bra balans där av ost/öl/vin.

Bergkäse är ju gött. Ibland vill man ha en öl och andra gånger ett vin.
Citera
2026-09-08, 00:10
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Sverige ligger högt upp på listorna och speciellt den lilla men växande ostfabriken i Flen.
Citera
2026-09-08, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Det är en myt att ostar skulle bero så mycket på landet. Kulturhistoria i all ära men faktum är att duktiga ostmakare i alla länder äger kunskapen i hur man producerar en god parmesan. Costco här i USA säljer världens godaste parmesan, vet inte om den levereras till Costco i Sverige men den är godare än någon ost jag ätit från Europa.

Allt du skriver är totalt objektivt fel.

Parmesan tillverkas enbart i en viss region i italien. Och mjölken är uppenbarligen så pass speciell att inte ens kopiorna från grannregionerna kommer i närheten. Det är märkligt faktiskt. Ingen amerikansk ost hur väl tillverkad den än är får säljas under namnet parmesan / parmegiano reggiano.

Kopiorna kan vara jättegoda - men har nästan aldrig samma intensitet i smaken.
Citera
2026-09-08, 00:41
Medlem
Flundran90s avatar
Beror väl på. För vanlig vardaglig hårdost så säger jag den svenska. För annan ost säger jag den italienska. Vilket land kan matcha bredden i parmesan, mozzarella och gorgonzola liksom? Går inte att komma ifrån att det italienska köket är så jäkla bra på allt. Hur mainstream det än är att tycka så.
Senast redigerad av Flundran90 2026-09-08 kl. 00:44.
Citera
2026-09-08, 01:05
Medlem
Omöjligt att svara på om man äter osten separat är det ett annat svar än om den används på pizza, bröd och liknande.
Citera
2026-09-08, 01:12
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersStenberg
Allt du skriver är totalt objektivt fel.

Parmesan tillverkas enbart i en viss region i italien. Och mjölken är uppenbarligen så pass speciell att inte ens kopiorna från grannregionerna kommer i närheten. Det är märkligt faktiskt. Ingen amerikansk ost hur väl tillverkad den än är får säljas under namnet parmesan / parmegiano reggiano.

Kopiorna kan vara jättegoda - men har nästan aldrig samma intensitet i smaken.

Kollade, Costcos ost är tillverkad där. Så då säljs den nog på Costco i Sverige också, så testa den! "Parmesan-Reggiano" måste den heta om den är tillverkad där. Man får kalla annan ost enligt samma recept för "parmesan" men inte "Parmesan-Reggiano".

Jag är egentligen ingen ostkännare men jag känner igen en god ost när jag ser den och godare än såhär kan bara inte en ost bli. Lagrad i 24 månader.
Citera
2026-09-08, 01:41
Medlem
laughingducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offervilja
Gruyère, emmentaler, gouda, feta, raclette, appenzeller, roquefort, brie, comté, manchego, parmesan, västerbotten... Det tillverkas så mycket ost i världen, men vilket land är det allra bästa ostlandet? Är det Frankrike? Schweiz? Italien? Något annat land? Vilket är världens bästa ostland? Vilket är världens mest underskattade ostland? Vilket är världens mest överskattade ostland?

Vad ska du ha osten till är ju en viktig faktor .
Citera
2026-09-08, 01:42
Medlem
Månsans avatar
Enkelt — Italien, Frankrike, Schweiz är de överlägset förnämsta ostländerna, tveklöst.

Sverige är inte där. Småproducenter som gör hyggliga kopior av alpländernas ostar räcker inte. Flaggskeppet Västerbotten är för galet salt, klart överreklamerad.
Citera
2026-09-08, 01:45
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Vi läste rubriken och tänkte skriva en essä om det tyska protektoratet Ostland under WWII.

Det omfattade de annekterade delar av Östeuropa som Wehrmacht lagt under sieg i och med Operation Barbar0ssa. Ostland hade ett styre med egen valuta - Ostmark.

Det får vi taga i forum Historia.

On Topic: President Charles De Gaulle av Frankrike lär ha sagt att det är en utmaning regera en nation med 246 ostsorter.

Vi har vid egna resor i i egen regi (tji charter) i grodätarnas land provat oss igenom ett antal ostar om än långt ifrån alla.

De ostar vi provat har varit så goda att vi utser La France till världens bästa ostland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in