2026-09-27, 13:23
Medlem
Dygdepladdrares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ingen minns ju längre vad de där blöta kattungarna i Södertälje kanal hette ens en gång, så det är bara att dra ett streck. De gjorde inget större avtryck, kan man säga, ungefär som Joni Ikonen i Oskarshamn. Hoppas att han ska trivas bättre hos er, och att det inte blir en ny flopp som med vår andra leftover säsongen innan, d.v.s. Evan Weinger. Han lämnade visserligen klubben frivilligt, men ändå.

Och så vill jag tacka för i går. Hade aldrig speciellt långt gångna planer för egen del på att åka till Tälje och se matchen, men tanken fanns där.
Weinger var ingen stjärna direkt men han hade ändå lite gritt, tyvärr rann det över till ett idiotiskt matchstraff mot DIF som vände match sex när SSK var på väg mot final. Ikonen är raka motsatsen på gott och ont, skillad och grym i tekningscirkeln men saknar jävlaranamat. Båda har bidragit till mitt psykiska mående på sitt sätt precis som resten av Sportklubben. Och lite knarket också förstås.

Du missade ingen klang o jubel-föreställning igår även om det så klart alltid är kul att vinna bortamatcher. Stämningen var ganska mycket ”dagen efter” i hallen. ”Mitt Södertälje” med melodi från *Sol vind och vatten” har börjat spelas som intro och det var många som slumrade till redan där både på läktaren och på isen. ”För håller man på Tälje, ja då måste man ta knark. För vi har aldrig varit laget på säker mark” lyder en textrad och den är väldigt träffande. Jag ska skänka originallåtens upphovsman en tanke när jag passerar Häggviks station på onsdag, men låta det stanna vid en tanke. I alla fall på ditvägen.
Citera
2026-09-27, 14:02
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dygdepladdrare
Weinger var ingen stjärna direkt men han hade ändå lite gritt, tyvärr rann det över till ett idiotiskt matchstraff mot DIF som vände match sex när SSK var på väg mot final. Ikonen är raka motsatsen på gott och ont, skillad och grym i tekningscirkeln men saknar jävlaranamat. Båda har bidragit till mitt psykiska mående på sitt sätt precis som resten av Sportklubben. Och lite knarket också förstås.

Du missade ingen klang o jubel-föreställning igår även om det så klart alltid är kul att vinna bortamatcher. Stämningen var ganska mycket ”dagen efter” i hallen. ”Mitt Södertälje” med melodi från *Sol vind och vatten” har börjat spelas som intro och det var många som slumrade till redan där både på läktaren och på isen. ”För håller man på Tälje, ja då måste man ta knark. För vi har aldrig varit laget på säker mark” lyder en textrad och den är väldigt träffande. Jag ska skänka originallåtens upphovsman en tanke när jag passerar Häggviks station på onsdag, men låta det stanna vid en tanke. I alla fall på ditvägen.
Weinger är speciell. Undrar om det är matchstraffet mot Djurgården jag tänker på eller om han var avstängd två gånger under tiden i SSK. Minns i alla fall en riktigt obehaglig huvudtackling mot sargen som gjorde att åtminstone jag drog lite efter andan. Det är ingen spelare som jag direkt saknar, även om han hade vissa förtjänster. Ruskigt snabb, t.ex.

Ikonen, ja. Han gjorde sina poäng och kan vara en tillgång i PP men är fruktansvärt blek och anonym i övrigt. Man får liksom peta på honom med klubban ibland för att se om han lever. Det är inte säkert att han reagerar ens om det är en motståndare som gör det. Han driver inget spel alls och ger ofta ett allmänt trött intryck. Tänker att det kanske är lite mer liv och rörelse i Södertälje, och att det passar honom bättre.

Så, lycka till i Uppsala när den dagen kommer. Gränby på hösten är verkligen själva sinnebilden av Hockeyallsvenskan för mig.
Citera
2026-09-27, 14:30
Medlem
Dygdepladdrares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Weinger är speciell. Undrar om det är matchstraffet mot Djurgården jag tänker på eller om han var avstängd två gånger under tiden i SSK. Minns i alla fall en riktigt obehaglig huvudtackling mot sargen som gjorde att åtminstone jag drog lite efter andan. Det är ingen spelare som jag direkt saknar, även om han hade vissa förtjänster. Ruskigt snabb, t.ex.

Ikonen, ja. Han gjorde sina poäng och kan vara en tillgång i PP men är fruktansvärt blek och anonym i övrigt. Man får liksom peta på honom med klubban ibland för att se om han lever. Det är inte säkert att han reagerar ens om det är en motståndare som gör det. Han driver inget spel alls och ger ofta ett allmänt trött intryck. Tänker att det kanske är lite mer liv och rörelse i Södertälje, och att det passar honom bättre.

Så, lycka till i Uppsala när den dagen kommer. Gränby på hösten är verkligen själva sinnebilden av Hockeyallsvenskan för mig.
Det var nog bara en gång, men den var onödig, ful och gav Jacob Ragnarsson hjärnskakning. På onsdag behöver inte Ragnarsson som nu är i Almtuna vara orolig för Ikonen som han behövde vara för Weinger, kanske bjuda på lite surf genom mittzon som värst. Otroligt nog fick Weinger sitta en match mindre (2) än Vanderbeck för sitt tilltag, kanske för att det är lite bättre virke i Ragnarsson än i Piss-Otto.

Tack för lyckönskningarna, de kan behövas. Jag gillar Almtunas truppbygge och tror att de grejar play in trots att de har seriens lägsta budget enligt Höken och MP. Ska nog försöka se lite av deras mach mot Leksand idag. Högst VS Lägst i budgetligan.
Citera
2026-09-27, 14:49
Medlem
Dygdepladdrares avatar
Spelarbudgeten i HA enligt MP och MrMadhawk:
Leksand 23,5
AIK 23
MoDo 22
SSK 19
Bofors 16,5
Kalmar 16,5
Oskars 14,5
Mora 12
VIK 12
Nybro 11,5
Visby 11,5
Ö-sund 11
Vimmer 8,5
Almtuna 6
Citera
2026-09-27, 14:51
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Det var nog bara en gång, men den var onödig, ful och gav Jacob Ragnarsson hjärnskakning. På onsdag behöver inte Ragnarsson som nu är i Almtuna vara orolig för Ikonen som han behövde vara för Weinger, kanske bjuda på lite surf genom mittzon som värst. Otroligt nog fick Weinger sitta en match mindre (2) än Vanderbeck för sitt tilltag, kanske för att det är lite bättre virke i Ragnarsson än i Piss-Otto.

Tack för lyckönskningarna, de kan behövas. Jag gillar Almtunas truppbygge och tror att de grejar play in trots att de har seriens lägsta budget enligt Höken och MP. Ska nog försöka se lite av deras mach mot Leksand idag. Högst VS Lägst i budgetligan.
Mm. Det är en sån där situation som etsat sig in i minnet för att det var så rackarns fult och korkat gjort. Vanderbecks avstängning är ett skämt i jämförelse. Tycker även att det är "lite väl" att den skulle hänga med över till nästa säsong. Nollställ allt sånt i skarven, det är min åsikt.

Tänker nog se den matchen jag med. Det är bara en sån (sön)dag. Ingen ork till annat än hockey. Har sett första perioden från Karlskoga också och är förvånad över hur väl Vimmerby kunnat mäta sig med hemmalaget.
Senast redigerad av Blot-Sven 2026-09-27 kl. 14:56.
Citera
2026-09-27, 16:27
Medlem
Jag får känslan att Visby Roma inte räcker till för att undvika negativt kvalspel.
Citera
2026-09-27, 16:55
Medlem
Jag tror att Visby kommer spela Play Out.
Citera
2026-09-27, 19:23
Medlem
Citat:
Spelarbudgeten i HA enligt MP och MrMadhawk:
Leksand 23,5
AIK 23
MoDo 22
SSK 19
Bofors 16,5
Kalmar 16,5
Oskars 14,5
Mora 12
VIK 12
Nybro 11,5
Visby 11,5
Ö-sund 11
Vimmer 8,5
Almtuna 6
Då kan konstatera att VIK verkligen överbetalar spelare
Citera
2026-09-28, 20:00
Medlem
Reimers avatar
Citat:

Det är faktiskt rätt otroligt att Almtuna kan prestera så pass bra med sin larvigt låga budget, tränarna måste ju göra ett fantastiskt jobb med sina lågbudgetspelare.

Matchen mot Leksand gjorde de bra, för mig som har Leksand som mitt lag men samtidigt gillar lilla Almtuna var den matchen djävligt jobbig men trots allt var jag nöjd med att Leksand tog tre poäng och att Almtuna bjöd upp till dans, Leksand var inte överlägsna som de varit i sina andra matcher
Citera
2026-09-28, 22:32
Medlem
Man hatar matcher i Gränby, det gör man. Alltid tufft att få med sig poäng därifrån.

Ikväll hade MoDo en sån period där man inte begriper vad fan som händer. Hela andraperioden var som ett fritt fall genom ett avlopp, efter superstabilt spel i en imponerande förstaperiod.

På något vänster var förbannelsen sedan bruten vid nedsläpp i sistaperioden, då man visade att det finns någon sorts kompetens i laget igen. Jävla berg-och-dalbana som slutade med tre poäng.

Hur många hade på sin HA-bingobricka att Carl Mattsson kommer göra mål varje match?
Citera
2026-09-30, 22:14
Medlem
Såg Visbys bortamatch mot AIK på plats. De hade bud på betydligt fler mål än de två man gjorde. Fantastisk stämning vid 1-5-reduceringen dock.

Det gäller att sätta sina chanser.
Senast redigerad av Norkam 2026-09-30 kl. 22:17.
Citera
2026-09-30, 22:38
Medlem
Sedan lämnar ju Visbys försvarsspel mer att önska. 30 insläppta mål på sex matcher är underkänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in