2026-09-07, 16:16
Medlem
Melodi: Lusse Lelle

HA-helvete, HA-helvete
Elva kvällar före strul
HA-helvete, HA-helvete
Elva kvällar före strul
Nu äro vi hitkomna, så näst före kul
Nu äro vi hitkomna, så näst före kuk

Så hälsar vi säsongen 26/27 av Hockeyallsvenskan välkommen. Äntligen dags för nya besvikelser och ett fåtal glimtar av ljus på det.

Som alla redan vet, iom seriens onekligen skyhöga status, så är det här säsongens deltagande lag:

Kalmar HC
BIK Karlskoga
MoDo HK
AIK
Nybro Vikings
Södertälje SK
IK Oskarshamn
Almtuna IS
Mora IK
Östersunds IK
Vimmerby HC
Västerås IK
Leksands IF
Visby/Roma HK

Seriespelet drar alltså igång om bara elva dygn, den 18:e september 2026. Sex av lagen får ynnesten att inleda säsongen med två matcher på två dagar. Det gäller Almtuna, MoDo, BIK Karlskoga, Västerås, Mora och Leksand. Kul!

Allt som rör Hockeyallsvenskan säsongen 26/27 diskuteras med fördel i den här tråden som tumregel. Då kör vi!
Citera
2026-09-07, 19:32
Medlem
Dygdepladdrares avatar
Skogsvaktarn sätter tonen i tråden med Lusse Lelle. Jag hade nog förväntat mig Giovinezza eller kanske Monty Pythons Lumberjack song men Lusse Lelle är också bra. Nu körar vi!

Kan ju lägga in oddsen från Svenska spel på vilket lag som vinner grundserien för att ha något att gå tillbaks till i vinter för att minnas hur tongångarna gick inför säsongen:
4,00 AIK
4,25 Leksand
4,25 Södertälje
10,0 Kalmar
10,0 MoDo
12,0 Karlskoga
31,0 Oskarshamn
31,0 Nybro
61,0 Mora
126 Visby
151 Västerås
201 Almtuna
201 Östersund
351 Vimmerby

I början på sommaren kunde man få 15 ggr på Södertälje och MoDo var nere på 2,75 ggr. Nu när silly season lider mot sitt slut är det lite annat ljud i skällan. Och innan den feta damen sjungit i vår lär det ha svängt åtskilliga gånger till när det visat sig vad våra kära sportchefer faktiskt har skrapat ihop för ensemble. Vem vet, den välmeriterade Farinelli kanske inte blir någon succé på basstämman. Och Mora har ingen sportchef alls, men va fan: mera koklocka bara!
Citera
2026-09-13, 13:53
Medlem
AIK har nog den bästs möjligheten på 15 år att gå upp.
Citera
2026-09-16, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guggens
AIK har nog den bästs möjligheten på 15 år att gå upp.
Japp, håller dem som favoriterna. Men HA kan vara oförutsägbar ibland.

De som ska TV-sända ligan har sänt ut sina experter med förhandstips:

https://www.facebook.com/tv4hockey/posts/s%C3%A5-tippar-tv4s-experter-tabellen-i-hockeyallsvenskan-202627-tankar-%EF%B8%8Fstreama-hock/1575100457995132/

Verkar som de flesta har sett igenom Karlin-bluffen nu, han kan bara använda en taktik. Håller/passar det inte materialet så kör karln på och stångas mot en vägg. "Det SKA bli som jag vill!"
Citera
2026-09-16, 21:58
Medlem
Favoriter:

Södertälje
AIK
Oskarshamn
Nybro

Outsider:

MoDo
Mora
Västerås
Leksand
Almtuna

Ingenmansland:

Visby-Roma
Karlskoga
Östersund
Kalmar
Vimmerby
Citera
2026-09-18, 16:56
Medlem
perry2s avatar
I hällens matcher har väl hemmalagen
Aik
Leksand
o
Oskarshamn lite press på sig
Citera
2026-09-20, 11:47
Medlem
Dygdepladdrares avatar
I fredags fick vi vara med om att vinka av Leksand på sin Wäg som upp till Himla bär. Jag tyckte mig uppfatta vissa varningssignaler.. men de signalerna kanske gällde oss? blink, blink.

Kl. 14 idag är det premiär på riktigt, snart är det nedsläpp i Scaniarinken! Förlust mot Visby och vi lägger oss på plats 14 likt en plattfisk redan första helgen. Om så sker öppnas helvetets portar, det kommer å ena sidan tjatas om att vår existens är hotad, att det krävs mer än 14 ord nu, och det kommer å andra sidan hävdas att det inte finns några problem här i Läger 14 mer än att nr. 14 borde hänga i taket. Ett härligt spektrum absolut, men förhoppningen nu strax innan avfärd är fullsatt, tryck i hallen med tillhörande tifo och gemensam segeryra efteråt. Den första är så jävla god.
Citera
2026-09-20, 18:05
Medlem
Dygdepladdrares avatar
Tackar tackan bockar bocken. Vanligen brukar man ta en cigg efter fullbordat verk men det är ju så känsligt med rök i ishockeyarenor så jag fick nöja mig med kaffe och mazarin. Kaffe kaka, första rauka, skål och gutetår, nu är det bara att tvätta bort alla spår av får och ladda om för Västerås borta på onsdag. Sportklubben är på gång!

Men visst har väl domarnivån varit för petig i inledningen av serien? ”Krafttag mot spelförstörande moment” skapar bara ett PP-lotteri som blir alldeles för avgörande.
Citera
2026-09-20, 19:21
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dygdepladdrare
Men visst har väl domarnivån varit för petig i inledningen av serien? ”Krafttag mot spelförstörande moment” skapar bara ett PP-lotteri som blir alldeles för avgörande.
Det har den definitivt. Nu har IK visserligen varit tillräckligt bra under alldeles för lång tid på att sätta sig själv i skiten med onödiga utvisningar, gärna tagna i anfallszon, men under upptakten på denna säsong är det nästan komiskt. Ibland fattar man inte ens vad det är de blåst för när man får se reprisen. Eller så fattar man, och så är det nån absurd liten skitgrej.
I kvällens drabbning fick hemmalaget (Vimmerby) tillbringa större delen av särskilt andra perioden i numerärt överläge. Hjälpte det? Nej, fast i nästa match har vi Leksand borta, och då kommer man kanske inte lika lindrigt undan.
Citera
2026-09-20, 19:36
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det har den definitivt. Nu har IK visserligen varit tillräckligt bra under alldeles för lång tid på att sätta sig själv i skiten med onödiga utvisningar, gärna tagna i anfallszon, men under upptakten på denna säsong är det nästan komiskt. Ibland fattar man inte ens vad det är de blåst för när man får se reprisen. Eller så fattar man, och så är det nån absurd liten skitgrej.
I kvällens drabbning fick hemmalaget (Vimmerby) tillbringa större delen av särskilt andra perioden i numerärt överläge. Hjälpte det? Nej, fast i nästa match har vi Leksand borta, och då kommer man kanske inte lika lindrigt undan.

Haha, det hoppas iallafall jag, eran serieledning ska vara temporär om jag får bestämma

Bra start för både Leksand och Oskarshamn, vi får hoppas det håller i sig.
Citera
2026-09-20, 19:55
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Haha, det hoppas iallafall jag, eran serieledning ska vara temporär om jag får bestämma

Bra start för både Leksand och Oskarshamn, vi får hoppas det håller i sig.
Japp, må bästa degraderade lag vinna.

Det känns så klart bra att vi har full pott efter två måstematcher så här i början. Tänker dock att Leksand blir den första riktiga värdemätaren. Ska bli skönt att få det avklarat!
Citera
2026-09-20, 20:04
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Japp, må bästa degraderade lag vinna.

Det känns så klart bra att vi har full pott efter två måstematcher så här i början. Tänker dock att Leksand blir den första riktiga värdemätaren. Ska bli skönt att få det avklarat!

Eller hur?

Jag tror också att det blir den första riktiga värdemätaren för båda lagen, premiär är premiär och nerver kan dallra men nu har vi spelat två matcher och fått lite tempo, Leksands problem känns som backsidan, lite tunn och den känns lite svag än så länge.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in