2026-09-07, 13:49
Medlem
Vad händer om man har sparande eller tillgångar, som hus eller bil och blivit utskriven mot sin vilja ur jobb och utvecklingsgarantin?

Säg att man blivit utkickad från jobb och utvecklingsgarantin, de där 450 dagarna på lägsta nivån har gått, man står nu helt utan inkomst. Kan man skriva in sig på AF igen och börja om på lägsta nivån?

Är det kört i detta scenario?

Har någon varit med om liknande scenario efter regeländringarna 2025?
Citera
2026-09-07, 14:00
Medlem
One2Manys avatar
Ja, det är kört.

Det är socialen som gäller i det scenariot, och då får du sälja av dina tillgångar innan du kan få försörjningsstöd.
Citera
2026-09-07, 14:07
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akjrvkrv
Vad händer om man har sparande eller tillgångar, som hus eller bil och blivit utskriven mot sin vilja ur jobb och utvecklingsgarantin?

Säg att man blivit utkickad från jobb och utvecklingsgarantin, de där 450 dagarna på lägsta nivån har gått, man står nu helt utan inkomst. Kan man skriva in sig på AF igen och börja om på lägsta nivån?

Du kan inte bli utskriven från jobb och utvecklingsgarantin, så länge du är med i a-kassan och uppfyller din handlingsplan är du kvar. Om du varit med i jobb och utvecklingsgarantin mer än 450 dagar är det arbetsförmedlingens skyldighet att skaffa en praktikplats, eller arbetsträning eller utbildning åt dig. Du kommer då troligtvis att hamna på lägsta ersättningen 365kr/dag om du inte redan gjort det.
Citera
2026-09-07, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Du kan inte bli utskriven från jobb och utvecklingsgarantin, så länge du är med i a-kassan och uppfyller din handlingsplan är du kvar. Om du varit med i jobb och utvecklingsgarantin mer än 450 dagar är det arbetsförmedlingens skyldighet att skaffa en praktikplats, eller arbetsträning eller utbildning åt dig. Du kommer då troligtvis att hamna på lägsta ersättningen 365kr/dag om du inte redan gjort det.

Det är även min bild. Du kan inte bli utkastad utan enbart om du missköter dej eller dina skyldigheter
så kan du efter varning åka ut.
Men det är väldigt lite pengar kvar - samma som försörjningsstöd ( eller mindre - beror på hyran )
Citera
2026-09-07, 15:14
Medlem
KulStyvings avatar
Citat:

Fast arbetsförmedlingen kan visst strunta i den skyldigheten om de vill, så hände det för en bekant till undertecknad.
Citera
2026-09-07, 20:36
Medlem
Kaerringbenzos avatar
Citat:

Och då behöver man ekonomiskt bistånd för att överleva och därmed tvingas man sälja av allt man äger
Fint system va?
Citera
2026-09-07, 21:07
Medlem
Bunnys avatar
Citat:

Till att börja med finns det inget som hindrar deltagande längre tid än 450 ersättningsdagar. Däremot får inte alla beviljas aktivitetsstöd vid deltagande under längre tid än 450 ersättningsdagar.

Om du skrivits ut ur programmet (13 §), vad var orsaken?
Citera
2026-09-08, 13:18
Medlem
Tack för era svar, ska jag vara ärlig så tycker jag fortfarande att det är oklart vad som gäller.
Citera
2026-09-08, 13:44
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Tack för era svar, ska jag vara ärlig så tycker jag fortfarande att det är oklart vad som gäller.

Vad är oklart ? så länge du sköter din bit så kan dom inte kasta ut dig.
Citera
2026-09-08, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Till att börja med finns det inget som hindrar deltagande längre tid än 450 ersättningsdagar. Däremot får inte alla beviljas aktivitetsstöd vid deltagande under längre tid än 450 ersättningsdagar.

Om du skrivits ut ur programmet (13 §), vad var orsaken?

Jag sökte lite till så gott jag kunde och du har nog rätt.

Man står alltså utan inkomst efter 450 dagar på grundbeloppet, programmet tar dock inte slut, det fortsätter fram till pensionen, yaay =)

Vad jag förstår förändrades två regler angående aktivitetsstödet för arbetslösa okt 2025.
Trappan infördes, detta känner alla redan till
Ett slut på aktivitetsstödet infördes, efter en viss tid hänvisas man till att söka försörjningsstöd.

Det här är hemskt, det är bara min åsikt, många tycker säkert tvärtom.
Citera
2026-09-10, 10:03
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KulStyving
Fast arbetsförmedlingen kan visst strunta i den skyldigheten om de vill, så hände det för en bekant till undertecknad.
Så länge du är med i a-kassan, gör vad som står i din handlingsplan och aktivitetsrapporterar så kan inte AF slänga ut dig från jobb och utvecklingsgarantin. Har du varit med i mer än 450 dagar är det deras skyldighet att antingen sätta dig i arbetsträning eller i praktik eller någon annan lämplig aktivitet. Om du då inte accepterar det så kan du givetvis bli utskriven från jobb och utvecklingsgarantin. Du är dock fortfarande inskriven på AF så länge du inte väljer själv att skriva ut dig.
Citera
2026-09-10, 10:05
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaerringbenzo
Och då behöver man ekonomiskt bistånd för att överleva och därmed tvingas man sälja av allt man äger
Fint system va?
Ja eller får man skaffa ett jobb, så fungerar det för alla... Vi har ingen medborgarlön i Sverige utan man måste försörja sig själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in