2026-09-07, 14:22
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Hur klarar han sig från copyright?

Att lägga ut andras matrial på YouTube ger inga pengar eftersom det är någon annan som gjort videon från början

Vet inte faktiskt men han lägger alltid ut att det inte är hans, eller åtminstone postar originalets länk om det finns. Sen har han ju lagt på sina egna reaktioner och bild på sig själv.
Senast redigerad av Wyrdkin 2026-09-07 kl. 15:15.
2026-09-07, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Ja, precis. Funkar väl om man är världens största YouTuber och folk är nyfikna på dig, men börjar du ranta om politik när du har byggt din följarbas på att göra Minecraft-tutorials är det nog tack och godnatt. Ett tydligt tema är att föredra, precis som du skrev.

Bra att ha i åtanke när man är en nobody
2026-09-07, 14:32
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Vet inte faktiskt men han lägger alltid ut att det inte är hans, eller åtminstone postar originalets länk om det finns. Sen har han ju lagt på sina egna reaktioner och bild på sig sjölv.
Då får han inga pengar från youtube

Det är lika dant när man spelar annans musik, har den som lagt ut den låten med copyright eller ägande rätt tar youtube bort videon och man får en varning fortsätter man kan man bli avstängd

Är inte låten copyright blir det automatiskt upphovsrättsskyddat matrial och det får man spela men ger inga pengar eftersom det är någon annans från början det är lika dant med någon annans video man visar kan inte länka men det finns att läsa på youtube studio om regler och hur det fungerar
2026-09-07, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Nån här som lyckats på Youtube ?

Har ni fått pengar för views? Om ja, hur har ni, dom eller nån lyckats ?

Har ni setat timtal i dagar och laddat upp eller har ni automatiserat på nåt sätt ?
Jag har tjänat en del på YouTube, men skulle inte säga att jag lyckats. Tjänar långt mindre idag än vad jag gjorde för några år sedan. Jag har i och för sig slutat.
2026-09-07, 15:16
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Då får han inga pengar från youtube

Det är lika dant när man spelar annans musik, har den som lagt ut den låten med copyright eller ägande rätt tar youtube bort videon och man får en varning fortsätter man kan man bli avstängd

Är inte låten copyright blir det automatiskt upphovsrättsskyddat matrial och det får man spela men ger inga pengar eftersom det är någon annans från början det är lika dant med någon annans video man visar kan inte länka men det finns att läsa på youtube studio om regler och hur det fungerar

Han får pengar från Youtube, helt klart. Aldrig drabbats av copyright.
2026-09-07, 15:38
Medlem
"Anders på Landet" är en kanal jag tittar på.

Verkligen inte AI-skapat skräp utan en person (lite äldre) som gör långa videos i ganska hög takt - dvs det märks att det ligger lite jobb bakom.

Han har några videos där han går igenom vad han tjänar:

https://www.youtube.com/watch?v=7ZyA4LlYbDs

Visserligen 3 år gammal - kanske annorlunda idag men det ger iaf en fingervisning.

Han har runt 80.000 prenumeranter och 1200 videos.

Tror det är svårt och tar tid att bygga upp något som går att leva på men det kan ändå vara en bra grej att marknadsföra sig på - med en shop och lite annat som drar in lite extra.

Vet inte om det är mitt flöde men jag ser ganska ofta nya kanaler som låter intressanta - och det läggs upp 3-4 videos som är väldigt bra producerade och säkert tagit flera dagar/veckor att spela in/klippa osv. Sen bara slutar det. Då är det ändå videos som kan få flera hundra tusen tittare. Tror det är väldigt dåligt betalt nu för tiden.

Som sagt - välj något du vill syssla med (inte youtube) och gör det sedan - och starta en youtube-kanal om det. Det är rätt väg tror jag - inte tvärt om (välj youtube och sedan försöka komma på något som det ska handla om).
Senast redigerad av poiuy1298 2026-09-07 kl. 15:43.
2026-09-07, 16:15
Medlem
Zaedrewss avatar
Förr kunde man tjäna en slant. Helt beroende på visningar. Idag är det ju mest som tåget gått förbi en. De som tjänar pengar idag gör det ju främst på TikTok eller Instagram. Just för bara visningar är det ju idag TikTok som verkar gälla. För sk betalda samarbeten är det fortsatt mer Instagram. Dvs du får X antal tusen om du skriver att typ det där företaget är väldigt bra.

Om man ska hårddra det. Förr var det enklare att tjäna på bara spridning. Få X antal öre för varje visning. Idag vill företag mer ha valuta för det de spenderar på social marknadsföring. Dvs blir mer till sådant som betalda samarbeten. Att du ska skriva positivt om just detta företag.
Senast redigerad av Zaedrews 2026-09-07 kl. 16:21.
2026-09-07, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pohin98151
Jag har tjänat en del på YouTube, men skulle inte säga att jag lyckats. Tjänar långt mindre idag än vad jag gjorde för några år sedan. Jag har i och för sig slutat.

Har du ett och samma ämne på din kanal?
Hur mycket tid la du ner som mest?
2026-09-07, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
"Anders på Landet" är en kanal jag tittar på.

Verkligen inte AI-skapat skräp utan en person (lite äldre) som gör långa videos i ganska hög takt - dvs det märks att det ligger lite jobb bakom.

Han har några videos där han går igenom vad han tjänar:

https://www.youtube.com/watch?v=7ZyA4LlYbDs

Visserligen 3 år gammal - kanske annorlunda idag men det ger iaf en fingervisning.

Han har runt 80.000 prenumeranter och 1200 videos.

Tror det är svårt och tar tid att bygga upp något som går att leva på men det kan ändå vara en bra grej att marknadsföra sig på - med en shop och lite annat som drar in lite extra.

Vet inte om det är mitt flöde men jag ser ganska ofta nya kanaler som låter intressanta - och det läggs upp 3-4 videos som är väldigt bra producerade och säkert tagit flera dagar/veckor att spela in/klippa osv. Sen bara slutar det. Då är det ändå videos som kan få flera hundra tusen tittare. Tror det är väldigt dåligt betalt nu för tiden.

Som sagt - välj något du vill syssla med (inte youtube) och gör det sedan - och starta en youtube-kanal om det. Det är rätt väg tror jag - inte tvärt om (välj youtube och sedan försöka komma på något som det ska handla om).

Han är så jävla bra! 👍
2026-09-07, 17:27
Medlem
Mike89s avatar
Jag har kanal men tjänar inga pengar på den och har inga planer på det heller.
Att bli monetiserad youtuber kräver att du är normie och nedvattnar dig själv till en extrem grad om du inte är det.

Närmsta att tjäna pengar jag gjort på youtube är att dropp en paypal länk om folk vill donera.
2026-09-07, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Har du ett och samma ämne på din kanal?
Hur mycket tid la du ner som mest?
Ja, jag hade ett och samma ämne på alla mina kanaler. Då ökar chansen för att tittarna återkommer. Det gillar YouTube och då rekommenderas dina videor till ännu fler tittare med liknande intressen. På så sätt växer kanalen och du tjänar mer pengar.

De videor som jag tjänade mest på lade jag minst tid på.
2026-09-07, 18:27
Moderator
Amirons avatar
Hade TS bemödat sig att använda sökfunktionen så hade hen sett att det redan finns en tråd för den här diskussionen.

(FB) Går det att bli rik på youtube fortfarande?

*klick*

//Mod
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in