2026-09-07, 07:46
Medlem
Undrar om någon blivit hjälpt av massage istället för terapi.. finns många spänningar i kroppen efter år av stress hade det hjälpt ens psykiska hälsa att massera bort spänningarna mer än att prata med en psykolog? Någon som testat och vet?

Blev du hjälpt av massage och förbättrade det er psykiska hälsa?
Citera
2026-09-07, 08:18
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurvgrotta
Undrar om någon blivit hjälpt av massage istället för terapi.. finns många spänningar i kroppen efter år av stress hade det hjälpt ens psykiska hälsa att massera bort spänningarna mer än att prata med en psykolog? Någon som testat och vet?

Taktil massage har hjälpt missbrukare
Citera
2026-09-07, 08:37
Medlem
Jag kan tänka mig att mänsklig, fysisk kontakt är något som de flesta människor saknar, missbrukare förmodligen ännu mer. Lite som våra kusiner på livets träd, som sitter och pillar varandra i pälsen för att slappna av och återknyta familjebanden, så är nog människan också i behov av mänsklig kontakt.

Om massage dessutom gör att man slappnar av i musklerna blir det väl en "double whammy" dessutom.
Citera
2026-09-07, 08:46
Avstängd
LKKINGENs avatar
Massage ihop med yoga och meditation skulle nog få många att må bättre.
Fast då syftar jag på riktigt bra massage som verkligen gör muskulär nytta, yoga som inte är den sk gymyogan utan riktig yoga.

Det är lite som att gå till sjukgymnaster i Sverige, du får en hög med övningar som ska fixa allt.
Dessa övningar kan vara nog så bra men det finns andra problem som behöver lösas först.
Bodde i Kina ett tag och vände mig till en Traditionell Kinesisk läkare, han fixade min dåliga rygg på en månad genom att trycka, dra, koppa och skrapning eller vad man nu ska översätta det med.
Såg ut som jag blivit misshandlad men det hjälpte, allt medans en i Sverige ska alla sitta på en stol och ge råd istället för att göra något.
Dom kan inte ens utföra kiropraktik eller något annat nyttigt.

När min stela och onda rygg började ge sig så mådde jag också betydligt bättre i själen, mental skit sätter sig i kroppen precis som sot i skorstenen, man måste sota för att få bra drag igen.
Citera
2026-09-07, 08:47
Medlem
BiskopBrasks avatar
Citat:

Hejsan Lurvgrotta,
För mig har det varit en kombination genom hela livet i många decennier, det ena utesluter inte det andra. Vi människor är som bekant både kropp och själ, så jag skulle säga att kombinationen av de två är vägen till ett bra och välmående liv. Jag har en bra äkta hälft att prata och reflektera med, och så är kroppskontakten det som bekräftar vår samhörighet. Huden är verkligen ett jätteläckert organ, och får det stimulans mår både kropp och sinne bra.
Citera
2026-09-07, 09:01
Medlem
pn222jws avatar
Massage är ju bevisligen allt annat än hokus-pokus. Blodcirkulationen förbättrar syreupptagningen - och lymfsystemet stimuleras vilket detoxifierar hela kroppen. Det kan nästan vara så att vi tycker det känns skönt för att det är nyttigt.
Citera
2026-09-07, 10:45
Medlem
Kastbars avatar
Citat:

Hej!

Har gått på "vanlig" massage och på rosenmassage. Båda hjälpte mig men rosenmassage, dvs massage efter rosenmetoden - massage och samtal för att leta upp ställen i kroppen där spänningar satt sig - desto mer. Rekommenderar det! Två flugor i en smäll.
Citera
2026-09-07, 21:45
Moderator
fredrik686s avatar
Medicin och hälsa --> Psykisk hälsa
/Moderator
Citera
2026-09-07, 23:55
Medlem
zombie-nations avatar
Massage är skitbra. Typ äkta thai inte olja. Funkar även bra mot smärtor. Borde finnas inom vården.
Citera
2026-09-08, 12:38
Medlem
nonameds avatar
Taktil massage hjälper en del. Inte lika djupgående som vanlig massage.
Citera
2026-09-20, 21:21
Medlem
Terapi är psykisk misshandel och gaslightning för oss som har riktiga problem. Häxorna på psyk och vårdcentralen älskar sånt får då får dom trakassera och mobba och gaslighta unga smala söta tjejer (som jag) samtidigt som dom får betalt för det.

Med det sagt, tror jag att jag nog hade mått lite bättre om jag fick skön massage på hela kroppen av en sexig dominant äldre man. Mycke olja och värme hade jag velat ha. Tända ljus och mys. Kanske lite mer oxå, om han hade velat (dvs sexgrejer). Har några specifika personer i åtanke som hade kunnat göra massagen och fått mig att må mycke bättre. Iallafall en kort stund.

Med det sagt, kan jag tänka mig att problemet är nog att det bara är en temporär lösning med massage. Tyvärr. När massagen är över så finns fortfarande räkningar som ska betalas och en framtid som man måste möta och annat jävla helvete. Fyfan.
Senast redigerad av lykkelykkelykke 2026-09-20 kl. 21:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in