2026-09-07, 06:20
Medlem
ilikeroidss avatar
Så jag försöker hitta en säker plånbok att samla lite coins i då jag sålt av mina fonder men vill va säker på att ingen har tillgång till mina coins så alla hemsidor såsom binance blockhain.com osv går bort.

Många föreslog Ledger men efter att haft mina coins där säger den nu när jag startar den att jag MÅSTE uppdatera mjukvaran och att detta måste ske via en pc där man laddar ner ledger och uppdaterar den för att stickan ska funka - macbook går heller inte utan måste va pc. Som grädde på moset så tappar ledgern:n koppling mot appen när man är inloggad och måste stup i kvarten gå in på blåtand inställningar - glömma enheten - för att sedan parkoppla igen... Ja menar detta måste ju va någon sketen bugg ???

Va tycker ni om electrum om ja fattat rätt så har ingen 3e part kontroll över mina coins där såsom binance eller andra hemsidor men vad är nackdelarna?

Trezor har ja inte tittat så mycket på men lite rädd att det är samma skräp som ledger att saker och ting måste uppdateras jag menar tänk så har man inte tillgång till en egen pc - ja vill helst inte glida in på ett internet cafe och ladda ner ledger på datorn där för att uppdatera - måste ju finnas nåt annat sätt att kunna ha sin ledger aktiv utan att MAN MÅSTE UPPDATERA mjukvaran ibland... ALLA HAR JU INTE EN PC MAN ÄGER IDAG och att göra det på ett internet cafe känns riskfyllt... ?

All hjälp uppskattas med vilka plånböcker som har vilka för och nackdelar!
Please help me flashback peeps!
Citera
2026-09-07, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilikeroids
Så jag försöker hitta en säker plånbok att samla lite coins i då jag sålt av mina fonder men vill va säker på att ingen har tillgång till mina coins så alla hemsidor såsom binance blockhain.com osv går bort.

Många föreslog Ledger men efter att haft mina coins där säger den nu när jag startar den att jag MÅSTE uppdatera mjukvaran och att detta måste ske via en pc där man laddar ner ledger och uppdaterar den för att stickan ska funka - macbook går heller inte utan måste va pc. Som grädde på moset så tappar ledgern:n koppling mot appen när man är inloggad och måste stup i kvarten gå in på blåtand inställningar - glömma enheten - för att sedan parkoppla igen... Ja menar detta måste ju va någon sketen bugg ???

Va tycker ni om electrum om ja fattat rätt så har ingen 3e part kontroll över mina coins där såsom binance eller andra hemsidor men vad är nackdelarna?

Trezor har ja inte tittat så mycket på men lite rädd att det är samma skräp som ledger att saker och ting måste uppdateras jag menar tänk så har man inte tillgång till en egen pc - ja vill helst inte glida in på ett internet cafe och ladda ner ledger på datorn där för att uppdatera - måste ju finnas nåt annat sätt att kunna ha sin ledger aktiv utan att MAN MÅSTE UPPDATERA mjukvaran ibland... ALLA HAR JU INTE EN PC MAN ÄGER IDAG och att göra det på ett internet cafe känns riskfyllt... ?

All hjälp uppskattas med vilka plånböcker som har vilka för och nackdelar!
Please help me flashback peeps!

Om du har så mycket coins att du känner att du vill ta till dessa säkerhetsåtgärder så känns det väl som en ganska bra investering att lägga ner några tusenlappar på en PC så slipper du tänka på problemet. Det finns hyfsade laptops på elgiganten för typ 4000-5000. speciellt om du enbart ska använda det till detta syfte.
Citera
2026-09-07, 13:06
Medlem
Hårdvaruplånböcker sägs vara säkra, men många nybörjare använder dem så bedragarna riktar oftast in sig på just dessa. Väldigt lätt att bli lurad om man inte är helt införstådd i hur dessa fungerar och t.ex köper en begagnad, eller sticker in den i en kompromissad dator med Microslop Windows.

En vanligt hot wallet, så länge den är open source, laddas ner från en säker källa och körs på en säker burk bör vara relativt säker. Som Jahaja69 nämner, köp en extra burk specifikt som plånboksburk och spara backupen enbart offline på handskrivet papper så kan du fimpa burken när den pajar och återställa plånboken till en ny burk med papperslappen, då blir det mycket begränsade möjligheter att kompromissa det systemet. Kör GNU+Linux.

Begagnade burkar fungerar fint också. Se bara till att rensa och installera Linux på dem.
Citera
2026-09-09, 08:38
Medlem
ilikeroidss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaja69
Om du har så mycket coins att du känner att du vill ta till dessa säkerhetsåtgärder så känns det väl som en ganska bra investering att lägga ner några tusenlappar på en PC så slipper du tänka på problemet. Det finns hyfsade laptops på elgiganten för typ 4000-5000. speciellt om du enbart ska använda det till detta syfte.

Mycket och myecket, jag menar har du 10 000KSEK eller 25 000KSEK på en ledger och en dag ska skicka dom för att köpa något men ser då att den MÅSTE uppdateras via en pc är det väl inte så kul.
Låt säga att jag har 5000KSEK är ju fortfarande pengar men värnar om och inte vill bli av med.
Men det verkar luta åt det du säger att man måste ha en pc just för detta men då är det ingen ide att köpa en pc för 4000 om hela btc beloppet man äger är låt säga 35 000KSEK.
Citera
2026-09-09, 12:10
Medlem
Citat:
Mycket och myecket, jag menar har du 10 000KSEK eller 25 000KSEK på en ledger och en dag ska skicka dom för att köpa något men ser då att den MÅSTE uppdateras via en pc är det väl inte så kul.
Låt säga att jag har 5000KSEK är ju fortfarande pengar men värnar om och inte vill bli av med.
Men det verkar luta åt det du säger att man måste ha en pc just för detta men då är det ingen ide att köpa en pc för 4000 om hela btc beloppet man äger är låt säga 35 000KSEK.

Frågan behandlas i följande tråd:

(FB) Guide - Var köper man, och vilken wallet är bäst?

Har du bara bitcoin är en Seedsigner ett bra alternativ.

Edit. Om du har värden motsvarande 10 000 kr (om det är vad du menar med "10000 KSEK") så är nog en vanlig mjukvaruplånbok, såsom Electrum som du nämner, ett rimligare och tillräckligt säkert alternativ.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2026-09-09 kl. 12:33.
Citera
2026-09-09, 17:32
Medlem
Citat:

Nej det förstår jag självklart också och jag menade inget illa, jag uppfattade det bara som att du hade en väldans massa av värde och tänkte mer att det skulle vara en enkel lösning. Känns bara som att stegen du väljer att ta för en isåfall relativt liten summa känns lite drastisk, 35.000 är mer pengar än vad jag besitter just nu men i förhållandevis till vad många andra har så är det ju inte speciellt mycket.
Citera
2026-09-10, 07:19
Medlem
ilikeroidss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Frågan behandlas i följande tråd:

(FB) Guide - Var köper man, och vilken wallet är bäst?

Har du bara bitcoin är en Seedsigner ett bra alternativ.

Edit. Om du har värden motsvarande 10 000 kr (om det är vad du menar med "10000 KSEK") så är nog en vanlig mjukvaruplånbok, såsom Electrum som du nämner, ett rimligare och tillräckligt säkert alternativ.

Ponera att jag har xxx värde i bitcoins på en ledger. Jag tappar bort denna sticka men har kvar 12-ordfrasen, kan jag då öppna samma plånbok med hjälp av denna fras men i electrum eller wasabi eller måste återställningen med hjälp av "säkerhets frasen" endast ske via en ny ledger?
PS Jag tackar för alla inputs
Citera
2026-09-10, 07:54
Medlem
Flaskhanks avatar
Citat:
Ponera att jag har xxx värde i bitcoins på en ledger. Jag tappar bort denna sticka men har kvar 12-ordfrasen, kan jag då öppna samma plånbok med hjälp av denna fras men i electrum eller wasabi eller måste återställningen med hjälp av "säkerhets frasen" endast ske via en ny ledger?
Ja, har du "ordfrasen" kvar så kan du återställa dem i annan (behöver inte vara ledger) wallet. Det är lite av poängen med att ha kvar ordfrasen.
Citera
2026-09-10, 21:13
Medlem
Citat:

Det enda du behöver är frasen (som är den privata nyckeln skriven på en form som är lätthanterlig för en människa). Bara du förvarar den säkert så har du kvar din bitcoinmängd och behöver inte bekymra dig om någon mjukvara eller hårdvara förrän du avser att skicka bitcoin till någon annan adress.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in