Jag har sett en typ av mörka steklar här i år. De fångar flugor, och jag ser dem mot fönster och annat. De har satt sig fast där och joxar med en uppenbarligen redan förlamad eller död fluga.
Stekeln är större än flugan i längd, men har en smalare kropp.
Vad kan det vara för art?
Jag googlade runt lite men kom inte längre än ett släkte som heter ectemnius.
De kanske sitter där 30 sekunder eller så, tills de är nöjda. Sedan plockar de med sig flugan och flyger i väg. Var skulle en sådan kunna ha sitt bo? Är det långt bort, eller alldeles utanför knuten?
Du får nog ta en bild, och förslagsvis lägga upp den på någon Facebookprofil, förslagsvis "Vilken insekt"
Finns en jävla massa sorters steklar, de flesta lever ensamma. Förmodligen honor du sett som fångar flugor. De bär hem den paralyserade flugan/spindeln till boet och lägger ägg i den. Nyttodjur, men jag föredrar spindlar.
Steklar är fascinerande insekter. Bortsett från de välkända myrorna, getingarna och bina så är väldigt många stekelarter solitära och parasiterar på många skräckfilmsmässiga sätt på andra insekter. En vanlig variant är att de tar andra insekter, paralyserer dem, lägger ägg i dem så deras larver har ett levande matförråd som inte förruttnar. Larverna käkar upp sin värd inifrån.