2026-09-09, 10:28
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2

Ärligt talat det är detaljer. Politiker byter partier hela tiden. Titeln bör dock inte ge sken av att personen vid tiden för händelsen företrädde V.

Då låter ju fd V jättebra som sagt. Inom bara ett halvår bak företrädde hon ett parti som har val nu på söndag. Ett stort riksdagsparti som alla känner till. Problemet verkar vara att detaljer är väldigt viktigt för dig ibland, men ibland är de helt oviktiga (till den grad att de helst ska sopas under mattan?).

Det går ju hur bra som helst att förtydliga i en tråd att personen i fråga idag har bytt till ett kalle anka-parti och med "fd V" i titeln så varken ljuger man för eller försöker lura läsaren.

Politiker byter partier hela tiden säger du, och det ska man absolut inte ange där det kan vara relevant alltså? Konstig syn på det hela om ditt mål är att rubriker ska vara relevanta och hjälpa läsaren förstå.
Citera
2026-09-09, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Då låter ju fd V jättebra som sagt.

Nej, eftersom det signalerar att hon var med i V när hon mordhotade och därefter blev utesluten.
Citera
2026-09-09, 18:03
Moderator
Siegfrids avatar
Hm , det här med partitillhörighet kan skifta snabbt.
Tycker att rubriken ska fånga trådskaparens tanke och syfte med tråden utifrån hur förhållandena var vid trådens start.
Förutom det som regeln föreskriver, neutral och saklig, rättvis och beskrivande. Men Flashback vore inte Flashback om vi inte tillät medlemmarna att sätta sin personliga prägel på utformningen.
I det här fallet var det viktigt för trådskaparen att framhäva huvudpersonens åtminstone tidigare partitillhörighet. Och en sådan fanns ju, personen upprätthöll en politisk förtroendepost som denne utsetts till via sitt parti. Att den tillhörigheten nämns och kommenteras i tråden är relevant och jag tycker att det är relevant även att det återspeglas i rubriken enligt TS intention.
Partitillhörighet kan skifta och nuförtiden så ställer personen upp för val under en annan lista. Efter att tydligen blivit utesluten och uppmanad att lämna sin förtroendepost. Det är också relevant information för tråden. Om partibytet har bäring på den aktuella händelsen är för mig oklart.
För att rubriken ska var aktuell kan man justera den till att innehålla "före detta V".
Att lägga till " nu Framtidens Vänster" tycker jag inte bidrar eftersom relevansen för händelsen är oklart.
Jag motsätter mig inte en justering till "tidigare V" eller " före detta V" i rubriken.
Citera
2026-09-10, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Hm , det här med partitillhörighet kan skifta snabbt.
Tycker att rubriken ska fånga trådskaparens tanke och syfte med tråden utifrån hur förhållandena var vid trådens start.

Det är inte vad som står i reglerna:
En rubrik ska vara saklig och neutral samt ge en rättvis och beskrivande bild av vad tråden handlar om.
Och det är heller inte så trådar i Politik: inrikes brukar modereras. Din kollega Meiji ändrar ofta rubriker som han tycker är missvisande utan att ta någon som helst hänsyn till vad trådskaparens tanke och syfte var. Maviel gjorde likaledes och bytte ut rubriken jag satt för den här tråden.

Trådskaparen trodde nog att det var en V-politiker som mordhotat en SD:are. Men att det var falskt ska naturligtvis framgå.

Citat:
I det här fallet var det viktigt för trådskaparen att framhäva huvudpersonens åtminstone tidigare partitillhörighet.

Det tror jag inte. Jag tror TS bara inte visste att personen inte företrädde V.

Citat:
För att rubriken ska var aktuell kan man justera den till att innehålla "före detta V".
Att lägga till " nu Framtidens Vänster" tycker jag inte bidrar eftersom relevansen för händelsen är oklart.
Jag motsätter mig inte en justering till "tidigare V" eller " före detta V" i rubriken.

Du bestämmer det är ju inte precis någon förhandling. Men nog tycker jag det borde framgå av rubriken att politikern inte var knuten till V när incidenten inträffade. Om du tittar på respektabla mediers rubriksättningar så kopplar inte de samman incidenten med V i rubriken:

https://www.sverigesradio.se/artikel/juliette-16-hotades-grovt-under-politiskt-torgmote-jatteradd

https://www.mitti.se/nyheter/politiker-bars-bort-av-polis--anmaldes-for-ofredande-6.3.383489.55867e2fa4

https://www.expressen.se/nyheter/politik/juliette-16-verbalt-attackerad-av-politiker/
Citera
2026-09-10, 10:23
Moderator
Siegfrids avatar
Att den omnämnda personen har en koppling till vänsterpartiet via sitt uppdrag i kommunen står helt klart. Så det blir svårt att helt utelämna det i rubriken.
Citera
2026-09-10, 10:57
Medlem
Citat:
Att den omnämnda personen har en koppling till vänsterpartiet via sitt uppdrag i kommunen står helt klart. Så det blir svårt att helt utelämna det i rubriken.

Om syftet är att smutskasta Vänsterpartiet blir det naturligtvis svårt att utelämna det, ja... Personen hade tidigare kopplingar till V men vid tillfället hade hon inga kopplingar till V. Detta borde framgå av rubriken. Rubriken borde inte som den är nu vara direkt vilseledande.
Citera
2026-09-10, 15:37
Moderator
Schlesiens avatar
Katja Nyberg var Sverigedemokratisk riksdagsledamot när hon begick brott, och fick sin partitillhörighet justerad i rubriken - (FB) Katja Nyberg (fd SD) åtalad för rattfylla, grov olovlig körning och narkotikabrott (maj 2026) - 29:e januari, på kvällen samma dag som "Katja Nyberg lämnar Sverigedemokraterna".

Nämndkvinnan Upplands Väsby var vilde sedan flera månader när tråden om henne startades. Rubrikhanteringen angående nämndkvinnan är pinsamt "saktfärdig".
Citera
2026-09-11, 05:00
Medlem
The Crashs avatar
Tycker FV är en olycklig partiförkortning. Betyder från vänster när man läser ett foto.

"Lokal vänsterpolitiker"
Eller "Politiker från framtidens vänster.."

Att hon varit vänster spelar mindre roll? Vi skriver inte f.d MUF på Jimmie Åkesson.
Citera
2026-09-11, 08:00
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Det var du som angav tråden om Katja Nyberg som ett bra exempel.

Personen i fråga fram tills alldeles nyligen har ju varit medlem i V, till och med nominerats till utbildningsnämnden av V och sedan uteslutits. Den informationen är mer intressant än att hon precis flytt till ett parti som ingen hört talas om. Det är valår i år medan personen fortfarande satt hos V. Före detta låter väl hur passande som helst i detta fallet.

Ska alla trådar om uteslutna SDare ha (politiskt obunden) i titeln istället kanske? Många lämnar ju politiken men har fortfarande skvallertrådar/nyheter som kan dyka upp.
Ja, f.d. kan funka. Men det är inte vad det står. Tycker f.d. är generellt onödigt. Men var det så nära i tiden kan det fungera.
Citera
2026-09-11, 08:22
Medlem
Citat:
Förutom det som regeln föreskriver, neutral och saklig, rättvis och beskrivande. Men Flashback vore inte Flashback om vi inte tillät medlemmarna att sätta sin personliga prägel på utformningen.

Den personliga prägeln kan inte tillåtas utsträcka sig till att ange en partitillhörighet som inte stämmer.

Personer som fått en plats i en församling via ett parti och därefter blivit partilösa kallas i allmänhet "politisk vilde", formellt "utan partibeteckning". Ibland går vilden med i ett nytt parti under innevarande mandatperiod, men den partibeteckningen skrivs inte ut på församlingens officiella sidor. Flertal exempel: https://www.riksdagen.se/sv/ledamoter-och-partier/ledamoterna/?parti=-

Jag undrar även vad som föranleder frånvaron av beslut. Moderatorn har vid det här laget all nödvändig information, har så haft i ett antal dagar, och är den som ensam fattar beslutet om ev. rubrikändring. Det är bara att agera. Inaktivitet kan föda misstankar om att "V" i rubriken ska få stå kvar så länge som möjligt, även om det inte stämmer, pga politisk åsikt hos moderator.
Citera
2026-09-11, 20:11
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Den personliga prägeln kan inte tillåtas utsträcka sig till att ange en partitillhörighet som inte stämmer.

Personer som fått en plats i en församling via ett parti och därefter blivit partilösa kallas i allmänhet "politisk vilde", formellt "utan partibeteckning". Ibland går vilden med i ett nytt parti under innevarande mandatperiod, men den partibeteckningen skrivs inte ut på församlingens officiella sidor. Flertal exempel: https://www.riksdagen.se/sv/ledamoter-och-partier/ledamoterna/?parti=-

Jag undrar även vad som föranleder frånvaron av beslut. Moderatorn har vid det här laget all nödvändig information, har så haft i ett antal dagar, och är den som ensam fattar beslutet om ev. rubrikändring. Det är bara att agera. Inaktivitet kan föda misstankar om att "V" i rubriken ska få stå kvar så länge som möjligt, även om det inte stämmer, pga politisk åsikt hos moderator.
Nu ändrade jag rubriken. (FB) Yakira Pulido Moreno (f d V) mordhotar 16-årig sverigedemokrat: ”Man dödar dem" (sep 2026)
Citera
2026-09-11, 22:20
Medlem
Citat:
Nu ändrade jag rubriken. (FB) Yakira Pulido Moreno (f d V) mordhotar 16-årig sverigedemokrat: ”Man dödar dem" (sep 2026)

Vilket ju tyvärr ger läsaren det felaktiga intrycket att personen representerade V när händelsen inträffade. Ni är tio moderatorer i forumdelen. Borde väl gå att komma på något bättre?

För övrigt är namnpublicering motiverat här? En ersättare i någon nämnd i en liten kommun är inte precis en rikskändis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in