2026-09-06, 18:40
Medlem
https://www.sverigesradio.se/artikel/stok-vid-mopedtraff-i-frihamnen
Citat:
Under söndagseftermiddagen samlades hundratals ungdomar för en mopedträff i Frihamnen i Stockholm efter att, under dagen, ha kört runt genom staden.

Mopeder, cyklar och stor publik har samlats i Frihamnen. Polisen har flera resurser på plats och enligt dem har ungdomarna satt upp hinder som skapar stora trafikstörningar.

Enligt Expressens uppgifter kastade flera ungdomar sten mot polisen. Polisen utreder händelsen och har inlett en förundersökning om brott mot blåljussabotage samt brott mot ordningslagen.
Vad är detta för mopedister?
Citera
2026-09-06, 18:54
Medlem
halaltarzans avatar
Var satte de upp trafikhindren någonstans och vad bestod de i?
Senast redigerad av halaltarzan 2026-09-06 kl. 19:26.
Citera
2026-09-06, 18:54
Medlem
Noetlovskijs avatar
Det är väl inte veteranmopeder med äldre entusiaster vi talar om direkt.

EPA-kids (fast på två hjul) med för lite att göra helt enkelt.

Citat:
Under söndagseftermiddagen samlades hundratals ungdomar för en mopedträff i Frihamnen i Stockholm efter att, under dagen, ha kört runt genom staden.
Senast redigerad av Noetlovskij 2026-09-06 kl. 19:07.
Citera
2026-09-06, 19:04
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Det är väl inte veteranmopeder med äldre entusiaster vi talar om direkt.

EPA-kids (faste med två hjul) med för lite att göra helt enkelt.

Några idioter med tvåtaktare här i Örgryte gör samma sak nu på kvällen, verkar vara femtonåringar tror jag. Men det är bara kanske ett halvdussin eller så. Någon bilist tutar.
(Behöver inte vara samma "typer", då det är i Göteborg, men med Tic-toc så sprider det sig)
Citera
2026-09-06, 19:25
Medlem
Det här är väl ganska vanligt förekommande. Man annonserar ut på tiktok eller liknande att det är moppeträff på en viss plats och tid, och sen kör man runt i stora grupper. Det dyker upp på tiktok regelbundet under sommaren.

De som kör är ju alltså 15-16-åriga moppekids, trimmat såklart. De stora massorna klarar sig undan polisen, men ibland blir det stoppade och lagförda.
Citera
2026-09-06, 19:48
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Några idioter med tvåtaktare här i Örgryte gör samma sak nu på kvällen, verkar vara femtonåringar tror jag. Men det är bara kanske ett halvdussin eller så. Någon bilist tutar.
(Behöver inte vara samma "typer", då det är i Göteborg, men med Tic-toc så sprider det sig)

Det behöver inte vara just 2-taktare, kan lika gärna vara 4-taktare eller eldrivna.
Huvudskillnaden är att en 2-taktsmotor (tvåtakt) tänder och ger kraft vid varje varv, medan en 4-taktsmotor (fyrtakt) tänder varannat varv. Det gör att de fungerar på helt olika sätt.
Citera
2026-09-06, 19:54
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batagare
Det behöver inte vara just 2-taktare, kan lika gärna vara 4-taktare eller eldrivna.
Huvudskillnaden är att en 2-taktsmotor (tvåtakt) tänder och ger kraft vid varje varv, medan en 4-taktsmotor (fyrtakt) tänder varannat varv. Det gör att de fungerar på helt olika sätt.

Jag vet en del om tvåtaktare, så det var tvåtaktare som körde här i Örgryte i alla fall.
(I Stockholm vet jag inte, tyvärr. Om det inte finns en ljudfil/video?)
Citera
2026-09-06, 21:24
Medlem
Varför beter sig svenska ungdomar som adidasriddare så fort de är motorburna?

Samma med vuxet white trash i o f s. Fenomenet street racing hade man ju trott var nån MENA-import om man inte visste bättre.
Citera
2026-09-07, 05:23
Medlem
Självklart samlas flashbackpöbeln som flugor runt en sockerbit och skriver inlägg och dömmer, och visar sig vara lika ”smarta” som de personer de kastar allehanda skit på….

Ungdomar, oavsett ursprung har i alla tider hittat på div dumheter, och så kommer det att fortsätta vara.

Så det är inget nytt, och inget som har just med invandrarungar att göra. Sen att det kan gå lite ”mode” i vad som sker beroende på tidsperioder är en annan sak, eller vilka områden det handlar om.

Även när jag var ung så var det en del händelser med ungdomar som samlades och det kunde urarta ibland.
Citera
2026-09-07, 05:33
Moderator
Arne.Ankas avatar
Motorcyklar och mopeder --> Aktuella brott och kriminalfall
/Moderator
Citera
2026-09-07, 06:09
Medlem
Jag tror ju knappast att det är ett veteranmoppegäng som kastar sten.
Citera
2026-09-07, 09:12
Medlem
Moppeträffar är absolut en klassiker som hände även på min tid som uttråkad 15-åring.

Men här kommer en stor skillnad - vi som körde trimmat och tyckte vi hade rätten till det hatade inte snuten på så sätt. Vi ville mest ha lite spänning som man ju vill i den åldern.

Få dem att komma ut från stationsgaraget, och sen sticka iväg åt olika håll för att känna att man "vann" en polisjakt. Ansvarslöst och omoget? Ja. Egoistiskt? Ja. Men någonstans typiskt ungdomligt och inte fullständigt kaosartat.

Man märker att det inte direkt går åt rätt håll när det kommer till pli på ungdomen. Att kasta sten på poliser känns som ett tydligt tecken på hur konsekvenslösa/apatiskt lagda den här generation är.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in